От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."
Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
Сухи треви горят в близост до Околовръстното шосе на София в района на жк "Люлин". На място са изпратени три противопожарни екипа, съобщиха за БНР от пожарната. Няма опасност за сгради и жилищни блокове и няма пострадали.
Пожарът край Сливница е овладян и локализиран, съобщи пред БНР старши комисар Георги Иванов , началник на регионалната дирекция пожарна безопасност в Софийска област. На място работят противопожарни екипи и доброволци. Пред БНР един от доброволците, който участва в гасенето съобщи, че са изгорели над 15 декара иглолистна гора и се..
Открити са 13 антични гроба при археологическите проучвания на територията на Националната художествена академия. Разкопките започнаха на 11 август. Археолозите очакват да открият още гробове, каза ръководителя на разкопките Елена Николова от Регионалния исторически музей: "По-дълбоките гробове, които са в ямите, са повлияни от структурата на..
ЕС и Съединените щати подписаха споразумението за прекратяване на митническите спорове. Близо месец след устната договорка между председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен и американския президент Доналд Тръмп в Шотландия, в писмен документ двете страни приемат 15 процента мито върху европейския износ за Съединените щати върху почти всички..
Няма нарушение на Закона за радиото и телевизията в излъченото съдържание за военния конфликт Израел - Иран в програмите на пет медии, сред които програма "Хоризонт" на Българското национално радио. Това е основният извод от извършено тематично наблюдение от Съвета за електронни медии за периода 13 – 28 юни. Обществените доставчици БНР и БНТ..
Съпротивата, поне засега, срещу еврото и срещу властта, като че ли укрепи перспективите на еврото и властта. Съжалявам да го кажа за тези, които са постъпвали искрено с протестите, но засега тези протести укрепват модела и властта, коментира в интервю пред БНР създателят на агенция "Мяра" социологът Първан Симеонов. "Българите трябва да..
Съдът в Бургас решава каква да бъде мярката за неотклонение на тримата задържани след трагичния инцидент, при който загина 8-годишно момче след падане от парашут на плажа в Несебър. Прокуратурата поиска постоянен арест за тримата мъже, които са собственици на съоръжението. Стана ясно, че тежка гръдна травма е причината за смъртта на..
Българската политическа позиция и на дипломацията ни няма да се промени и ще остане подкрепата за Украйна. Като се дискутира изпращането на войски и..
" Не съм чул някъде да се коментира официално предложението на бившия министър на екологията за язовира от Горни Дъбник, което може да се окаже по-бързо..
" Трайното покачване на потребителските цени не е само български проблем. Това е един международен, глобален феномен , който се очаква да продължи в..