Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай

Мерките на ЕС бяха критикувани и от някои европейски производители

Снимка: БГНЕС

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.

ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили

ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от Китай

Китай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили

Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.

"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."

Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".

Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:

"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."


Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай. 

Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.


"Проблемът на тази индустрия не е капацитетът на производството. Китай е успяла да задмине останалите държави по технология и продукти в сферата на електромобилите. Състезанието е между продуктите. И тази обстановка на нови политики е част от онова, с което ще се сблъскваме Мисля, че като производител ние не би трябвало да го променяме. Не можем да го променим. Но трябва да се подсигурим по начин, по който да бъдем конкурентноспособни в тази нова ситуация."

Още по темата в звуковия файл. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сблъсъци между полицията и пропалестинските демонстранти при Пасео дел Прадо на 14.09.2025 г.

Пропалестинска демонстрация завърши със сблъсъци с полицията в Испания

Двама арестувани и 22 ранени полицаи при сблъсъци с пропалестински демонстранти. Това е равносметката след края на последния етап на колоездачната Обиколка на Испания. Състезанието беше прекратено на 56 км преди финала. Протестиращите в защита на палестинския народ и срещу израелската офанзива в Газа не пропуснаха възможността да попречат и на..

публикувано на 15.09.25 в 02:57

Данъчната реформа в Кипър навлиза в решаващ етап

В Кипър данъчната реформа, предложена от правителството, навлиза в решаващ етап. На среща днес финансовият министър Макис Керавнос и лидерите на парламентарно представените партии ще се опитат да сближат позициите си преди очакваните сериозни дебати в парламента. „Данъчен тероризъм“, подкопаване на бизнес средата, натоварване на групите с..

публикувано на 15.09.25 в 01:34

Драстичен воден режим за 13 села в община Елена

13 села в община Елена от утре са на драстичен режим на водоподаване. В две от селата, които са на самия язовир "Йовковци", вода в чешмите ще има два дни в седмицата за по един час.  Новият воден режим се въвежда след значителното намаляване на нивата на местните водоизточници. Въпреки че са до питейния язовир "Йовковци", еленските села Средни..

публикувано на 14.09.25 в 21:00

Плевенчани отново на протест: Не искаме лукс, искаме течаща вода (ОБНОВЕНА)

В Плевен тази вечер отново се провежде протест срещу безводието, който започна с автошествие и блокиране на три републикански пътя и центъра на града. Протестиращите без автомобили се събраха пред Драматично-кукления театър "Иван Радоев" и тръгнаха на шествие до Общината.  Протестно автошествие в Плевен срещу безводието затвори републикански пътища..

обновено на 14.09.25 в 20:57

Проходът на Републиката остава затворен след тежката катастрофа с 2 жертви

Пети час Проходът на Републиката остава затворен след верижната катастрофа от този следобед, при която загинаха двама румънски граждани, а още двама са ранени.  Двама души загинаха при катастрофа с 3 коли и камион в Прохода на Републиката Лек автомобил с румънска регистрация е започнал изпреварване на други две коли, също румънски, и се удря..

публикувано на 14.09.25 в 20:49
Денис Шмигал

Украйна планира 120 млрд. долара военни разходи догодина, половината - да дойдат от страните-партньори

Украйна планира да похарчи за отбрана догодина 120 милиарда долара, но ще разчита на партньорите си за половината от тези средства, съобщи министърът на отбраната Денис Шмигал. Пред колегите си от групата "Рамщайн" той посочи нахлуването на руски дронове в Полша тази седмица като още един довод за засилване на Украйна: Зеленски: Русия разширява..

публикувано на 14.09.25 в 20:43
Йозгюр Йозел, лидер на Народнорепубликанската партия, основната опозиционна партия в Турция, се обръща към поддръжници по време на партиен митинг в Анкара, 14 септември 2025 г.

Голям протестен митинг проведе в Анкара основната опозиционна партия в Турция – Народнорепубликанската

Главната опозиционна партия в Турция - Народнорепубликанската, събра най-малко 50 хиляди свои привърженици на протестна демонстрация в центъра на Анкара, предаде  АФП. Това стана ден преди заседание на съда, който трябва да се произнесе дали изборът на ръководство на партията от есента на 2023 година е бил подправен или да го потвърди като..

публикувано на 14.09.25 в 20:33