Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай

Мерките на ЕС бяха критикувани и от някои европейски производители

Снимка: БГНЕС

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.

ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили

ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от Китай

Китай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили

Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.

"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."

Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".

Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:

"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."


Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай. 

Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.


"Проблемът на тази индустрия не е капацитетът на производството. Китай е успяла да задмине останалите държави по технология и продукти в сферата на електромобилите. Състезанието е между продуктите. И тази обстановка на нови политики е част от онова, с което ще се сблъскваме Мисля, че като производител ние не би трябвало да го променяме. Не можем да го променим. Но трябва да се подсигурим по начин, по който да бъдем конкурентноспособни в тази нова ситуация."

Още по темата в звуковия файл. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Киър Стармър и Урсула фон дер Лайен си след пресконференцията и срещата на върха Обединеното кралство-ЕС в Lancaster House в Лондон, Великобритания, 19 май 2025 г.

Обединеното кралство и ЕС постигнаха ново споразумение за отношенията след Брекзит

Обединеното кралство и ЕС постигнаха ново споразумение, определящо отношенията след Брекзит в области като правата за риболов, търговията и отбраната. Това стана на среща на високо равнище в Лондон.  Среща на високо равнище между Великобритания и ЕС за "рестартиране" на Брекзит Великобритания и ЕС са близо до споразумение за "рестарт" на..

публикувано на 19.05.25 в 16:51
Кметът на Кърджали Ерол Мюмюн (вляво) и председателят на

Кметът на Кърджали: Пеевски даде заявка, че ще бъде следващият премиер на България

Заместник-председателят на "ДПС - Ново начало" и кмет на Кърджали Ерол Мюмюн даде заявка за политическа готовност на партията да управлява страната. По време на тържество за Деня на Джебел той призова за обединение, но без хора, подкрепящи Ахмед Доган. Според него Пеевски е единственият председател на ДПС, който "не видя партията като инструмент за лични..

публикувано на 19.05.25 в 16:47

Синдикатите: Дадените от правителство пари са достатъчни за увеличение на заплатите в столичния транспорт с 300 лв.

Допълнителните 15 милиона лева, които държавата ще отпусне на Столична община, ще бъдат достатъчни за удовлетворяване на исканията на работещите в градския транспорт за увеличение на основните им заплати с 300 лв. Това гласи публикация на "Фейсбук" страницата на Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ. Напълно възможно е утре в София да..

публикувано на 19.05.25 в 16:37

В Монтана задържаха 19-годишен, седнал зад волана след употребата на коктейл от наркотици

19-годишен шофьор от Монтана е в ареста, след като е хванат да кара след употребата на коктейл от наркотици. Нарушителят е засечен от патрул на Пътна полиция на една от главните улици в града.  Малко преди полунощ 19-годишен шофьор е бил спрян за проверка от служители на пътна полиция в района на автогарата в Монтана. След като е бил тестван с..

публикувано на 19.05.25 в 16:30

Безработицата в Кърджали през март е 9,85%

Община Кърджали остава с най-ниско равнище на безработица в региона, докато най-много безработни са регистрирани в община Черноочене. Това съобщи директорът на Бюрото по труда в Кърджали Метин Хафъзсалим. "Равнището на безработица през март 2025 г. е 9,85%, при 5,51 за страната. Равнището на безработица е намаляло с 1,10 % спрямо март 2024 г. Тогава..

публикувано на 19.05.25 в 16:08

Тудор Куртифан: Голямата тема на тези избори беше проевропейският път на Румъния

Румъния си избра президент шест месеца след отменените от Конституционния съд избори, спечелени от националиста Кълин Джорджеску заради съмнения за манипулации. Това вече е минало – търсим сега изводите от последния вот, спечелен от Никушор Дан. Някои западни медии го нарекоха "математикът, който прогони от Румъния призрака на крайната..

публикувано на 19.05.25 в 16:01

Лидерите на "Да, България" поискаха оставки в столичния транспорт

Лидерите на "Да, България" поискаха оставките на шефовете на транспортните дружества, назначени без конкурс от икономическото мнозинство в общинския съвет. Борисов към премиера Желязков за стачката: Помолете транспорта от утре да върви! "След като беше създадена изкуствена криза с транспорта в София, сега създалите я уж я решават с..

публикувано на 19.05.25 в 15:58