Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай

Мерките на ЕС бяха критикувани и от някои европейски производители

Снимка: БГНЕС

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.

ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили

ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от Китай

Китай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили

Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.

"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."

Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".

Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:

"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."


Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай. 

Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.


"Проблемът на тази индустрия не е капацитетът на производството. Китай е успяла да задмине останалите държави по технология и продукти в сферата на електромобилите. Състезанието е между продуктите. И тази обстановка на нови политики е част от онова, с което ще се сблъскваме Мисля, че като производител ние не би трябвало да го променяме. Не можем да го променим. Но трябва да се подсигурим по начин, по който да бъдем конкурентноспособни в тази нова ситуация."

Още по темата в звуковия файл. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Силно задимяване тази нощ притесни великотърновци

Силно задимяване тази нощ притесни великотърновци и предизвика извънредни проверки на еколозите в завода за преработка на дървесина на "Кроношпан България“ и обходи по улиците на града. Няма производствена авария и превишение на екологичните норми, съобщиха от Регионалната екологична инспекция.  Лавина от граждански сигнали до..

публикувано на 05.11.25 в 13:36

Полицията в Перник разкри кражба на голямо количество олио от търговски обект

Полицията в Перник разкри кражба на голямо количество олио от търговски обект. Извършителят е задържан. Той е на 21 години и е от Перник.  В хода на разследването е установено, че в периода от 21 октомври до 3 ноември младежът е откраднал общо 165 бутилки олио от хипермаркета. До ареста му се е стигнало след подаден сигнал от управителя на..

публикувано на 05.11.25 в 13:34

В Поликраище се готвят за протест с блокада на пътя Русе – Велико Търново

Жителите на горнооряховското село Поликраище се готвят за протест с блокада на пътя Русе – Велико Търново. Причина за недоволството са честите аварии по водопроводната мрежа и безводието, заради които в населеното място беше обявено безсрочно бедствено положение. Заради проблеми с водоснабдяването е обявено бедствено положение в село..

публикувано на 05.11.25 в 13:26

НС отхвърли предложението на "Възраждане" за временна комисия за хотел "Хаяши"

Парламентарното мнозинство отхвърли създаването на временна комисия за проверка на всички факти и обстоятелства около строителството и финансирането на хотел "Хаяши" в София, собственост на семейството на министър-председателя на Република България Росен Желязков. Предложението на "Възраждане" срещна подкрепата на 79 депутати от опозиционните..

публикувано на 05.11.25 в 13:12

НС одобри създаването на комисия за дейността на фондациите на Сорос у нас

Със 111 гласа "за", 51 "против" и 43-ма въздържали се парламентът одобри създаването на временна комисия, която да проверява дейността на Джордж Сорос и Александър Сорос и техните фондации в България. Новата комисия беше предложена от "ДПС-Ново начало", които получиха подкрепата на "Възраждане", БСП, ИТН, МЕЧ, Величие и нечленуващите в..

публикувано на 05.11.25 в 13:09

Oбявиха кои представители на ВСС ще избират кандидатите за следващ български европрокурор

Ясни са вече имената на четиримата представители на Висшия съдебен съвет, които ще участват в подбора на трима кандидати за следващ европейски прокурор на България. Това са Калина Чапкънова и Гергана Мутафова от Прокурорската колегия и Цветинка Пашкунова и Вероника Имова за Съдийската колегия. Освен тях, в Комисията ще влязат двама..

публикувано на 05.11.25 в 12:58
Село Момчиловци

Националното сдружение на кметовете на кметства осъди побоя в село Дъскот

Националното сдружение на кметовете на кметства в Република България (НСККРБ) излезе с остра декларация срещу побоя над кмета на село Дъскот, община Павликени – Николай Митев. От организацията определят случая като "грозен акт на насилие, недопустим от човешка, морална и нормативна гледна точка". Заместник-председателят на сдружението и кмет..

публикувано на 05.11.25 в 12:53