От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."
Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
"Продължаваме промяната" приема със задоволство решението на председателството на "Обнови Европа" в Европейския парламент да препоръча прекратяване членството на ДПС, съобщават от пресцентъра на ПП, цитирани от БТА. Изключването на ДПС от престижната европейска политическа група е пряк резултат от действията на нейния председател Делян Пеевски,..
Хиляди демонстранти се събраха тази вечер в сръбската столица Белград на протест срещу президента Александър Вучич и правителството, съобщи Асошиейтед прес. Агенцията оценява броя на демонстрантите като десетки хиляди, а протеста на площад "Славия" в центъра на града - като един от най-големите в последните години. Протестът тази вече е част от..
Таксата за притежание на куче за Община Кюстендил от 1 стотинка, както беше години наред, се вдига на 30 лева за година, решиха общинските съветници. С добавката, че таза такса ще се плаща за некастрираните домашни любимци. За вдигането на таксата "куче" настояли на няколко работни срещи в Община представители на местните организации за защита..
Пътнически влак, пътуващ от Царева Ливада за Габрово, е дерайлирал, съобщиха от БДЖ . Около 18:45 часа, след заминаване от Царева ливада в посока Габрово, влакът се е ударил в скална маса, паднала върху железния път. Вследствие на удара влакът е излязъл от релсите. Няма пострадали пътници и персонал, допълниха от БДЖ. Във влака е имало 15 пътници...
От 0:00 часа на 23.12.2024 г. ще бъде отворен за движение столичния бул. "Тодор Каблешков" от ул. "Луи Айер" до бул. "Черни връх". Осигурява се възможност за ползване на булеварда по три ленти за движение посока изток (Младост) от ул. "Луи Айер" до бул. "Черни връх" и посока запад (Борово) от бул. "Черни връх" до ул. "Луи Айер", съобщават от Столичната..
Гръцката неправителствена организация "Арсис" разпространи доклад-анализ за българските просяци в южната ни съседка с данни за експлоатация на хора с увреждания. Повечето от българските просяци са в Солун и рязко са се увеличили преди празниците. Въпреки студеното време са облечени съвсем леко и стоят боси с часове по централните улици на града...
Министър-председателят на Словакия Роберт Фицо бе приет в Кремъл от президента на Русия Владимир Путин, предаде АФП. За посещението на словашкия премиер съобщи първа руската държавна телевизия - то не бе анонсирано предварително. Разговорите се провеждат във формат "на четири очи", потвърди президентският говорител Дмитрий Песков и предположи, че..
" Най-важното е да бъде съставено правителство. Ако има разговори за правителство, ще има разговори и за другите органи , с изключение на ВСС и..
Две от съществените новини в сферата на технологиите от тази година - собственикът на "Спейс Екс", на "Тесла" и на бившия "Туитър", най-богатият човек..
В Сърбия "ври и кипи" - от седмици ученици и студенти протестират срещу престъпната безнаказаност и насилието на властите срещу демонстрантите...