Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай

Мерките на ЕС бяха критикувани и от някои европейски производители

Снимка: БГНЕС

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.

ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили

ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от Китай

Китай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили

Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.

"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."

Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".

Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:

"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."


Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай. 

Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.


"Проблемът на тази индустрия не е капацитетът на производството. Китай е успяла да задмине останалите държави по технология и продукти в сферата на електромобилите. Състезанието е между продуктите. И тази обстановка на нови политики е част от онова, с което ще се сблъскваме Мисля, че като производител ние не би трябвало да го променяме. Не можем да го променим. Но трябва да се подсигурим по начин, по който да бъдем конкурентноспособни в тази нова ситуация."

Още по темата в звуковия файл. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Германия забрани ислямистката групировка "Муслим Интерактив"

Германският министър на вътрешните работи Александер Добриндт забрани ислямистката групировка "Муслим Интерактив" („Muslim Interaktiv“). От ранните сутрешни часове се провеждат обиски в помещенията на сдружението и в частните жилища на водещите му членове в Хамбург, Берлин и Хесен. Забраната включва всяка дейност на групата - уебсайтовете и акаунтите..

публикувано на 05.11.25 в 22:36

Словакия приветства възможността да внася газ през Полша

Словашкият президент Петер Пелегрини приветства възможността страната му да внася газ през Полша. Това заяви Пелегрини, цитиран от БТА, след среща с полския му колега Карол Навроцки и в контекста на търсенето на алтернативи на руското синьо гориво. „Приветствам предложението на президента и дейността на полското правителство, които ще позволят на..

публикувано на 05.11.25 в 22:09
Снимката е илюстративна

Жители на три села настояват за строг контрол на пътя Сапарева баня - Дупница

Жителите на селата Самораново, Ресилово и Овчарци настояват за ефективни мерки по упражняване на контрол върху скоростта по пътя Сапарева баня - Дупница и за поставяне на камери. По направлението в последните години има няколко пътно-транспортни произшествия със смъртни случаи. При ограничение  на скоростта 30-50 км/ч има водачи, които управляват..

публикувано на 05.11.25 в 21:56
 Кристиян Христов

Кметът на района: От 1 декември "Подуяне" остава без изпълнител на сметопочистването и на снегопочистването

От 1 декември столичният район "Подуяне" остава без изпълнител както на сметопочистването, така и на снегопочистването, съобщи кметът на района Кристиян Христов във Фейсбук. Това става заради подадени жалби по обществената поръчка за почистването. Христов очаква сериозни затруднения в продължение на поне няколко седмици. Това не е новина, която исках..

публикувано на 05.11.25 в 21:34
Испанският премиер Педро Санчес

Испанското правителство: 3-годишно споразумение за ръст на заплатите на държавните служители от 2026-а

Испанското правителство планира тригодишно споразумение за увеличение на заплатите на държавните служители с размера на инфлацията. Синдикатите настояват повишението да започне още от тази година. Предишното подобно споразумение обхващаше периода от 2022 до 2024 година. Сега властта предлага ново, което да влезе в сила от януари. Това означава, че..

публикувано на 05.11.25 в 21:13
Министърът на отбраната на Белгия Тео Франкен на фона на кораба за противоминно действие на белгийския флот  M940 Oostende, в Зебрюге, Белгия, 3 ноември 2025 г.

Националният съвет за сигурност на Белгия се събира заради дроновете над военни бази

Националният съвет за сигурност на Белгия се събира утре сутринта във връзка с дроновете над летище "Завентем" и две военни бази във Валония и Фландрия снощи. Това предизвика отмяната на поне 54 полета.  Министърът на отбраната Тео Франкен подчерта, че става дума за хибридни техники, които са прилагани и в други страни, както и че подобни действия..

публикувано на 05.11.25 в 21:03
Председателят на ГЕРБ Бойко Борисов.

Британското посолство отговори на Бойко Борисов по темата за санкциите

Процедурата за отмяна на санкции, наложени от Великобритания, не предвижда преговори между правителства. Това написаха от британското посолство в София в своя позиция, цитирана от 24 часа, след като Бойко Борисов обяви, че е разговарял за отпадане на американските и британски санкции срещу български граждани, включително с бившия външен министър Дейвид..

публикувано на 05.11.25 в 20:50