Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Съдбата на жп превозите - синдикати и министерство на различни позиции

| Интервю
Снимка: Здравка Маслянкова

Синдикатите и Министерството на транспорта не постигнаха съгласие към момента по процедурата за избор на железопътен превозвач за "Пътнически превози". От министерството предлагат дружеството да бъде разделено на лотове, а синдикалните организации смятат, че това ще бъде неефективно. Според плана на министерството железопътната мрежа се разделя на 3 лота - София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и всички останали линии. Ефективното изпълнение на договорите трябва да започне през 2026 г. Продължителността им ще е 8 години. А дружеството БДЖ "Пътнически превози" ще бъде равноправен участник в процедурата. Работните места на служителите са гарантирани, казват също от ведомството. А целта на разделянето на мрежата е да се повиши качеството на услугата. 

"Дълго време бяхме държани на тъмно от страна на министерството, а в социалния диалог няма как тези неща да стоят настрани", отбеляза пред БНР Марио Нинов - главен експерт в КТ "Подкрепа" и председател на Националния стачен комитет там. 

"Затова искахме настойчиво да има такава среща с министъра на транспорта, на която да обсъдим всички тези въпроси и да ни се даде малко повече яснота. Такава среща се реализира в понеделник, но от нея така и не разбрахме почти нищо ново", посочи той. Преди срещата от синдиката са дали 6 въпроса, на които са очаквали отговори, но това не се е случило: 

"Към този момент нямаме яснота как е взето това решение, какви са мотивите, критериите, как ще бъде прилагана тази процедура, по какъв критерий ще се оценяват участниците, как ще се отсяват". 

В предаването "Хоризонт до обед" Нинов отбеляза и доклад на Министерството на транспорта, качен на сайта на ведомството, и от който синдикатите "са настръхнали и са били втрещени". И цитира текстове от доклада.

"Става ясно, че процедурата ще бъде разделена на три лота. Държавата, вместо да създава условия за конкуренция, така че услугата да бъде по-модерна, привлекателна за ползващите я, тя всъщност създава нови мини монополи. Пътникът нищо няма да спечели от т.нар. нова поръчка".

В доклада се говори за прехвърляне на хора, работещи в момента в системата на железниците, към тези, които ще спечелят съответния лот, съобщи още Марио Нинов.

Паралел с Великобритания

Илюстративна снимка, архив
Британският парламент одобри законодателство за връщането на железниците под държавен контрол. Ренационализацията на британските железници бе една от планираните ключови реформи в обществените услуги на лейбъристкото правителство на Киър Стармър. 

След като проектозаконът мина в Камарата на общините, той бе одобрен и в Камарата на лордовете, така че сега остава единствето благословията на монарха, както изисква протоколът, и неговото обнародване

Източници в правителството изразиха изненада от бързината, с която колегите гласуваха законопроекта за пътническите железопътни услуги. С голяма доза гордост Киър Стармър написа в социалната мрежа Х: 

"Казахме, че ще създадем Great British Railways. Направихме го". 

Това бе и голяма победа за министъра на транспорта Луиз Хей. Тя води много битки не само за железниците, но и за автобусите. По ирония на съдбата обаче Луиз Хей няма да може да се порадва на успехите си, защото миналата седмица подаде оставка. 

Реформата в жп сектора означава, че сега частните оператори ще бъдат върнати в държавно владение, когато договорите им изтекат, или по-рано, в случай на лошо управление, след което ще бъдат обединени в организация, наречена Great British Rail - Великите британски железници. Така, според правителството на лейбъристите, ще се избегне плащането на компенсации на настоящите оператори, чиито договори ще изтекат до 2027 година.

Приватизацията на железопътния сектор във Великобритания беше част от либералната политика на "Желязната лейди" Маргарет Тачър през 80-те години на миналия век и продължена след това от нейния наследник Джон Мейджър, дошъл на власт през 1992 година. Обещанията тогава бяха за по-добро обслужване, повече инвестиции, по-малко разходи за държавата. Въпреки това тази идея още тогава бе непопулярна сред синдикатите, опозицията в лицето на лейбъристите и дори сред някои консерватори, а и населението като цяло, защото анкети по онова време показваха, че седем на всеки 10 британци гледат негативно на приватизацията на железниците. 

През годините състоянието на железниците се влоши, секторът бе белязан и от много стачки. Сега синдикатите приветстваха "историческия момент", както го нарекоха. Генералният секретар на железопътния съюз TSSA Мариам Есламдоуст каза: 

"Това наистина е забележителен момент, проправящ пътя за връщането на нашите железници в обществени ръце, където им е мястото, като жизненоважна услуга. Нашият съюз отдавна беше наясно, че приватизацията е бъркотия, облагодетелстваща само акционерите". 

Две трети от британците също одобряват ренационализацията. Според проучване на института YouGov в началото на септември 77 на сто от хората смятат билетите за твърде скъпи, а 51% се оплакват от закъсненията на влаковете. Има обаче и много предупреждения, че когато нещата са под обществен контрол, е много по-трудно да се правят промени и се посочва добрия прецедент с успешната приватизация на железниците в Япония през 1987 година.

Още по темата чуйте в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
на живо

Робърт Франсис Превост от САЩ става папа - Лъв ХIV

Робърт Франсис Превост от САЩ става папа. Той е приел името Лъв ХIV,   стана ясно от живото предаване на от живото предаване на официалния новинарски портал "Ватикан Нюз". Бял дим във Ватикана, избраха нов папа Робърт Франсис Превост, почетен архиепископ на Чиклайо, е първият американски папа в историята на Католическата църква.   Името..

публикувано на 08.05.25 в 20:18

Разследване за спирането на влаковете в Испания: Не е саботаж, обикновена кражба

Оповестени са първите данни от разследването на кражбата на медни кабели, която предизвика транспортен хаос в Испания. Предварителен доклад на Гражданската гвардия изключва версията за саботаж. Испания е в транспортен хаос заради кражби на кабели от важно жп трасе Основната хипотеза на разследващите е обикновена кражба. Докладът е предаден на..

публикувано на 08.05.25 в 20:07

Бял дим във Ватикана, избраха нов папа

Бял дим се издигна тази вечер от Сикстинската капела във Ватикана, стана ясно от живото предаване на официалния новинарски портал "Ватикан Нюз". Това е знак, че двете гласувания на кардиналите, проведени вечерта, са довели до избора на нов папа.  Така - на втория ден от началото на конклава, и ма избран папа.  Право на глас имаха 133-ма..

публикувано на 08.05.25 в 19:10

МС набеляза мерки и прие доклад за безопасността по пътищата

През 2023 година в страната са станали близо 7 хиляди пътнотранспортни произшествия с 525 загинали и 9104 ранени. Данните са от одобрения от правителството доклад за пътната безопасност. От всички смъртни случаи 97 са с пешеходци, загинали са 30 деца, а 1329 души са получили наранявания. В документа се отчита увеличение в броя на ранените и..

публикувано на 08.05.25 в 19:07

Тръмп обяви, че САЩ и Великобритания имат търговско споразумение

Доналд Тръмп официално обяви, че САЩ са постигнали търговско споразумение с Великобритания. Това стана след разговор с британския премиер Киър Стармър по телефона и последвала пресконференция в Овалния кабинет. Самият Стармър малко по-късно направи изявление, за да запознае британците със сделката. Това е първата по рода си търговска..

публикувано на 08.05.25 в 18:59
Васил Божков

Васил Божков пред съда: Не се признавам за виновен по нито едно от обвиненията

"Не се признавам за виновен по нито едно от повдигнатите обвинения", заяви пред Софийския градски съд бизнесменът Васил Божков. Заедно с още 8 души той е подсъдим за участие в организирана престъпна група за укриване на приходи от хазартни такси, даде обяснения по т.нар. хазартно дело. Божков отрече да е ръководил ОПГ и да е изнудвал..

публикувано на 08.05.25 в 18:54
Националната страна на монетата от 1 евро, представена от БНБ

След въвеждането на еврото БНБ няма да обявява основен лихвен процент

Българската народна банка ще преустанови обявяването на основния лихвен след въвеждането на еврото като национална валута. Това става ясно от поредната нова серия въпроси и отговори, която се публикува в специална секция на сайта на централната банка.  След като бъде преустановено обявяването на основен лихвен процент, ще отпадне ролята му в..

публикувано на 08.05.25 в 18:50