Летящи коли за световното експо през 2027-а година обеща президентът   на Сърбия Александър Вучич. Готви ли се Сърбия да стане център в Европа   за компании, разработващи летящи коли, на фона на трудностите, които   изпитва този новостартиращ сектор в Европа? 
"Запознах се със специалните правила за въвеждане на такива автомобили. В Европа те са по-рестриктивни заради критериите за сигурност. Може би това е било интересно за хората в Сърбия. Какво се случва, ако се срещне ято птици, колко една машина може да бъде компрометирана. Хеликоптерът не е по-безопасен, защото хеликоптерите са с един ротор или максимум два. А летящите електромобили имат 12, свързани по такъв начин, че има захранване по всяко време. Тоест, има достатъчно мощност и способност да ви приземят безопасно. Искаме да покажем на „Експото“ през 27-а, че сме страната, която най-бързо се модернизира, която расте най-бързо в Европа. Вече започнахме преговорите за покупката на три машини. С пълен пакет за сигурност и всичко останало. А след това говорим и с нашите китайски приятели. Те го правят по различен начин. Тези хора го правят с крила, за да летят по-високо и да останат във въздуха по-дълго, а не само за туристически цели. Китайците вече са се развили доста и го имат в няколко града. До 26-а година ще се е опитаме да завършим всичко, свързано с подготовката на законодателството. Подобни технологии са важни за младите хора, защото когато младите хора видят как Сърбия въвежда най-модерните технологии, това би създало и нова качествена база за развитие на такива кадри."
Колко ще бъде успешна идеята на Вучич, ще трябва да почакаме до 2027-а. Дори и амбициозните организатори на миналогодишните олимпийски игри във Франция не успяха да докарат летящите коли, за да разхождат гостите. А имаха желание. Разликата с плановете на Франция, чухте, е, че Вучич разчита не на европейски, а на китайски и на американски производители на летящи автомобили.
В средата на януари Александър Вучич се срещна с основателя на китайската компания за летящи електромобили XPENG, за да обсъдят как Сърбия да бъде "стартова площадка за летящи коли в Европа!". А американската фирма "Арчър", с която Вучич иска да си съгрудничи, не е каква да е. В надзорния съвет на оценяваната на почти 5 милиарда долара компания има осем пенсионирани американски генерала. Заедно с отбранителната технологична компания Anduril са набрали 430 милиона долара капитал, част от които ще бъдат използвани за разработване на хибриден самолет за армията. Тази година „Арчър“ трябва да пусне новаторски електрически въздушни таксита в Абу Даби (ОАЕ). Финансовите медии отбелязват, че само за три месеца акциите на „Арчър“ са скочили с 291%.
"Америка може да запази водеща позиция в авиацията. Това ще бъде голяма полза, каза преди месец пред американската телевизия CNBC основателят и главен изпълнителен директор на "Арчър" Адам Голдщайн:
"Американската въздушна администрация свърши наистина страхотна работа в изготвянето на всички рамки, които да ни позволят да сертифицираме и изградим тези самолети. На критиците на тази технология мога да кажа - Продуктът съществува и днес – хеликоптерите. Много хора ги ползват. Летящите коли са по-проста версия на хеликоптер. Има електрически превозни средства на земята и ще има електрически превозни средства във въздуха. Имаме нужда от нови продукти. Компанията ни построи последните две поколения самолети за по-малко от 20 месеца и това е невероятно. Това темпо трябва да гоним в нашия сектор. Стандартите за безопасност са много, много високи. Надеждността за военни приложения е невероятна- много слаб акустичен сигнал и много нисък топлинен сигнал. Така че ползи, които биха били много приложими за отбранителната индустрия, но също така са много по-достъпни".
И докато Сърбия се готви да е "стартова площадка за летящи коли в Европа", европейските платформи за въздушни автомобили, като че ли изпитват известни затруднения. Две от тях …. Изпаднаха в несъстоятелност.
ББС и „Форбс“ разказват за германският Volocopter, който трябваше да вози в Париж хората за олимпиадата, но не успя да събере капитал. И това се случи докато чака разрешение от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз за градската си летяща кола. След два месеца в несъстоятелност друг германски стартъп - Лилиум беше спасен от Mobile Uplift Corporation - компания, в която влизат европейски и северноамерикански инвеститори.
"Трите най-големите европейски играча се сблъскаха с финансови проблеми напоследък", обобщава ситуацията списание "Форбс".
Като включва и компанията British Vertical Aerospace, която е загубила ключов доставчик и нетните загуби са се повишили с 45% до 17 милиона долара в последния си кръг от годишни резултати.
Къде е причината? Списание „Форбс“ събира мнения на специалисти, които казват, че набирането на капитал в Европа е по-трудно от набирането на капитал в САЩ (Партньорът на Вучич – американската „Арчър“) или Китай.
"Не обвинявайте регулаторите!“, призовават експертите, цитирани от "Форбс". И припомнят, че при налични разпоредби, няма превозни средства за сертифициране в Европа. Други запознати виждат именно регулациите като причина за проблемите на този сектор. Строгите европейски стандарти за авиационна безопасност правят по-бавно получаването на сертификатите за комерисиалните летящи коли. Това ги прави и по-скъпи.
Пречки са и високи разходи за научноизследователска и развойна дейност, липсата на инфраструктура и системи за управление на въздушното движение, притесненията за шумовото замърсяване.
Всички тези въпроси стоят по различен начин извън ЕС и… за Сърбия, която има две години, за да въведе летящите коли. И да, сръбското правителство подписа и с европейската Airbus меморандума за развитие на въздушната мобилност. Но докато САЩ ще бъдат доминирани от местни фирми, а китайските модели ще се предлагат в ключови пазари в Азия и Близкия изток, "Без местен герой Европа може да бъде мястото, където американските и китайските модели наистина се състезават за пазарен дял, прогнозират специалистите пред "Форбс".
Още по темата в звуковия файл. 
От Асоциацията на родителите на деца с епилепсия внесоха нов съдебен иск срещу здравното министерство, заради липсата на достъп до лекарства за контрол върху заболяването след навършване на 18-годишна възраст. От организацията настояват държавата да осигури вноса на медикаменти за пациентите с най-тежките форми на заболяването и да ги заплаща...
Северна Македония ще получи една от най-критичните оценки в тазгодишния доклад за разширяването на ЕС, който ще бъде представен от еврокомисаря Марта Кос. Според документа, цитиран от "Политико", Брюксел е все по-недоволен от липсата на напредък в кандидатурата на страната, наред със Сърбия и Босна и Херцеговина. Особено тежки ще са..
Над 100 нови цифрови услуги ще бъдат предоставени на гражданите и бизнеса в Кипър през 2026 г. Тя е ключова за дигиталната трансформация на страната, бе обявено при обсъждането на бюджета в тази сфера в парламента. С близо 14% се увеличават бюджетните разходи за цифров преход, за да се ускори постигането на целите на правителството за..
Би Би Си е представила погрешно реч, произнесена от президента Доналд Тръмп в деня на бунтовете на Капитолийския хълм, става ясно от вътрешна кореспонденция на корпорацията, която е обвинена в "шокиращи" нарушения на безпристрастността, съобщи "Дейли телеграф", който е видял паметната записка. В доклад от 19 страници за допуснати нередности..
Президентът Румен Радев ще връчи националния флаг на участниците в 34-ата българска антарктическа експедиция. На церемония в Гербовата зала знамето ще приеме ръководителят на експедицията проф.Христо Пимпирев. За четвърта поредна година експедицията ще плава към Ледения континент с българския изследователски кораб "Св. св. Кирил и Методий."..
Първият в света интерактивен музеен екскурзовод с изкуствен интелект започва работа в Кипър. Иновативният проект, който бе представен в понеделник, е дело на учени от Кипърския технологичен университет и Центъра за върхови постижения "Ератостен". Роботизираният музеен гид, наречен "Тефкрос" ("Tefkros"), ще представя музейните експонати и..
Активисти могат да бъдат осъдени на затвор до шест месеца за протести пред домовете на депутати в Англия и Уелс съгласно нов закон, целящ справяне с тормоза на политици след вълна от оплаквания за сплашване, съобщи "Гардиън". Законът ще криминализира протестите пред домовете на депутати, благородници и общински съветници, както и на..
След т.нар. промени от 1989 г. България остана в ръцете на хората, които са я управлявали и преди това. Това мнение изказа пред БНР историкът и..
Данък "дивидент" ще се увеличи от 5% на 10% , за да се спре сивата икономика. Имаме такава нагласа в Съвета за съвместно управление (ССУ). Това каза..