Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

“Летящи коли за световното експо през 2027-а г. обеща президентът на Сърбия

Ще стане ли Сърбия "стартова площадка" за летящи коли в Европа?

Снимката е илюстративна
Снимка: pixabay.com/bg/photos

Летящи коли за световното експо през 2027-а година обеща президентът на Сърбия Александър Вучич. Готви ли се Сърбия да стане център в Европа за компании, разработващи летящи коли, на фона на трудностите, които изпитва този новостартиращ сектор в Европа?

За летящите коли и въздушни таксита - кога и в България?

Докато с регулации Европа бори използването повече електрически, отколкото бензинови и дизелови коли, извън ЕС, но само на 400 километра от София, в следващите две години, се очаква революция в транспорта. По време на форума в Давос, президентът на Сърбия Александър Вучич обяни намерението на държавата си за Експото през 2027-а година да има летящи автомобили.

"Запознах се със специалните правила за въвеждане на такива автомобили. В Европа те са по-рестриктивни заради критериите за сигурност. Може би това е било интересно за хората в Сърбия. Какво се случва, ако се срещне ято птици, колко една машина може да бъде компрометирана. Хеликоптерът не е по-безопасен, защото хеликоптерите са с един ротор или максимум два. А летящите електромобили имат 12, свързани по такъв начин, че има захранване по всяко време. Тоест, има достатъчно мощност и способност да ви приземят безопасно. Искаме да покажем на „Експото“ през 27-а, че сме страната, която най-бързо се модернизира, която расте най-бързо в Европа. Вече започнахме преговорите за покупката на три машини. С пълен пакет за сигурност и всичко останало. А след това говорим и с нашите китайски приятели. Те го правят по различен начин. Тези хора го правят с крила, за да летят по-високо и да останат във въздуха по-дълго, а не само за туристически цели. Китайците вече са се развили доста и го имат в няколко града. До 26-а година ще се е опитаме да завършим всичко, свързано с подготовката на законодателството. Подобни технологии са важни за младите хора, защото когато младите хора видят как Сърбия въвежда най-модерните технологии, това би създало и нова качествена база за развитие на такива кадри."

Колко ще бъде успешна идеята на Вучич, ще трябва да почакаме до 2027-а. Дори и амбициозните организатори на миналогодишните олимпийски игри във Франция не успяха да докарат летящите коли, за да разхождат гостите. А имаха желание. Разликата с плановете на Франция, чухте, е, че Вучич разчита не на европейски, а на китайски и на американски производители на летящи автомобили. 

В средата на януари Александър Вучич се срещна с основателя на китайската компания за летящи електромобили XPENG, за да обсъдят как Сърбия да бъде "стартова площадка за летящи коли в Европа!". А американската фирма "Арчър", с която Вучич иска да си съгрудничи, не е каква да е. В надзорния съвет на оценяваната на почти 5 милиарда долара компания има осем пенсионирани американски генерала. Заедно с отбранителната технологична компания Anduril са набрали 430 милиона долара капитал, част от които ще бъдат използвани за разработване на хибриден самолет за армията. Тази година „Арчър“ трябва да пусне новаторски електрически въздушни таксита в Абу Даби (ОАЕ). Финансовите медии отбелязват, че само за три месеца акциите на „Арчър“ са скочили с 291%. 

"Америка може да запази водеща позиция в авиацията. Това ще бъде голяма полза, каза преди месец пред американската телевизия CNBC основателят и главен изпълнителен директор на "Арчър" Адам Голдщайн:

"Американската въздушна администрация свърши наистина страхотна работа в изготвянето на всички рамки, които да ни позволят да сертифицираме и изградим тези самолети. На критиците на тази технология мога да кажа - Продуктът съществува и днес – хеликоптерите. Много хора ги ползват. Летящите коли са по-проста версия на хеликоптер. Има електрически превозни средства на земята и ще има електрически превозни средства във въздуха. Имаме нужда от нови продукти. Компанията ни построи последните две поколения самолети за по-малко от 20 месеца и това е невероятно. Това темпо трябва да гоним в нашия сектор. Стандартите за безопасност са много, много високи. Надеждността за военни приложения е невероятна- много слаб акустичен сигнал и много нисък топлинен сигнал. Така че ползи, които биха били много приложими за отбранителната индустрия, но също така са много по-достъпни".

И докато Сърбия се готви да е "стартова площадка за летящи коли в Европа", европейските платформи за въздушни автомобили, като че ли изпитват известни затруднения. Две от тях …. Изпаднаха в несъстоятелност. 

ББС и „Форбс“ разказват за германският Volocopter, който трябваше да вози в Париж хората за олимпиадата, но не успя да събере капитал. И това се случи докато чака разрешение от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз за градската си летяща кола. След два месеца в несъстоятелност друг германски стартъп - Лилиум беше спасен от Mobile Uplift Corporation - компания, в която влизат европейски и северноамерикански инвеститори.

"Трите най-големите европейски играча се сблъскаха с финансови проблеми напоследък", обобщава ситуацията списание "Форбс". 

Като включва и компанията British Vertical Aerospace, която е загубила ключов доставчик и нетните загуби са се повишили с 45% до 17 милиона долара в последния си кръг от годишни резултати. 

Къде е причината? Списание „Форбс“ събира мнения на специалисти, които казват, че набирането на капитал в Европа е по-трудно от набирането на капитал в САЩ (Партньорът на Вучич – американската „Арчър“) или Китай. 

"Не обвинявайте регулаторите!“, призовават експертите, цитирани от "Форбс". И припомнят, че при налични разпоредби, няма превозни средства за сертифициране в Европа. Други запознати виждат именно регулациите като причина за проблемите на този сектор. Строгите европейски стандарти за авиационна безопасност правят по-бавно получаването на сертификатите за комерисиалните летящи коли. Това ги прави и по-скъпи

Пречки са и високи разходи за научноизследователска и развойна дейност, липсата на инфраструктура и системи за управление на въздушното движение, притесненията за шумовото замърсяване. 

Всички тези въпроси стоят по различен начин извън ЕС и… за Сърбия, която има две години, за да въведе летящите коли. И да, сръбското правителство подписа и с европейската Airbus меморандума за развитие на въздушната мобилност. Но докато САЩ ще бъдат доминирани от местни фирми, а китайските модели ще се предлагат в ключови пазари в Азия и Близкия изток, "Без местен герой Европа може да бъде мястото, където американските и китайските модели наистина се състезават за пазарен дял, прогнозират специалистите пред "Форбс".


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Американският президент Доналд Тръмп.

Тръмп предупреди Европа за последиците от имиграцията

Шансовете за постигане на споразумение за митата с Европейския съюз са 50 на 50. Това каза американският президент Доналд Тръмп, който пристигна на четиридневно посещение в Шотландия - родината на майка му.    На най-голямото летище в Шотландия - Престуик, приветстван от стотици приврженици, Доналд Тръмп посъветва Европа да се откаже от ветрогенераторите..

публикувано на 26.07.25 в 04:57
Еманюел Макрон. Фридрих Мерц и Киър Стармър

Франция, Германия и Великобритания: Време е да се сложи край на войната в Газа

Лидерите на Германия, Обединеното кралство и Франция, известни още като E3, публикуваха съвместно изявление, в което се казва, че "е дошло времето" войната в Газа да приключи. "Призоваваме всички страни да сложат край на конфликта, като постигнат незабавно прекратяване на огъня. Призоваваме за незабавно и безусловно освобождаване на всички..

публикувано на 25.07.25 в 21:20
Делян Пеевски

Делян Пеевски официално е единственият лидер на ДПС

Делян Пеевски официално е единственият лидер на ДПС, след като Софийският градски съд (СГС) е вписал решението на Националната конференция на партията в регистъра на политическите партии. Това показа справка на БНР. С решението се заличава поста почетен председател на движението, променя се и адреса, който вече е на столичната ул. "Врабча",..

публикувано на 25.07.25 в 20:50
Председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен

Фон дер Лайен и Тръмп ще разговарят за двустранната търговия в неделя в Шотландия

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви, че ще се срещне с президента на САЩ Доналд Тръмп в Шотландия тази неделя, за да обсъдят трансатлантическите търговски връзки. В съобщение, публикувано в социалната медийна платформа "X", тя заяви, че "след добър телефонен разговор с президента на САЩ се разбрахме да се срещнем..

публикувано на 25.07.25 в 20:32

Община Сапарева баня наложи глоби от 3 хил. лева за поливане с питейна вода

Община Сапарева Баня глоби с по 3 хил.   лева две домакинства за поливане с питейна вода, съобщи кметът Калин Гелев. Той добави, че няма да има компромиси и толерантност за подобни нарушения и контролът ще e  постоянен. В курорта Сапарева баня никога досега не е въвеждан режим на водата - градът е непосредствено под планината, в благодатна..

публикувано на 25.07.25 в 20:18
Снимката е илюстративна

Изгоряха три къщи в каварненското село Белгун след разразил се този следобед пожар

Три необитаеми къщи в каварненското село Белгун са изгорели вследствие на разразил се този следобед пожар. Огънят е тръгнал от сухи треви в южната част на населеното място и бързо се е разпространил. Към момента огънят в село Белгун, община Каварна, е овладян, информира кметът Благомир Станев. По думите му на място са шест екипа на..

публикувано на 25.07.25 в 20:14

Черният леопард е забелязан до шуменския квартал "Мътница"

Черният леопард е бил забелязан до шуменския квартал "Мътница". Минути след 17 часа днес Цветанка Милкова, главен специалист на квартала, е предприела уведомяване на местните жители да бъдат предпазливи. Това обясни тя пред Радио Шумен .  Милкова е получила уведомително писмо от кмета на община Шумен днес, в което той се позовава на сигнал, постъпил от..

публикувано на 25.07.25 в 20:06