Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

БНР подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда"

| Репортаж
Финалистите на конкурса "Геза Анда" 2024: Юдин, Шмуклер, Лиепинш
Снимка: Dmitry Khamzin/Géza Anda-Foundation 2024

Българското национално радио подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда", която провежда престижния конкурс за пианисти в Цюрих на името на големия унгарски пианист, живял и творил в Швейцария.

Конкурсът се провежда на всеки три години от 1979 г. насам. Негов създател е вдовицата на големия изпълнител – Орта́нс Анда-Бюрле, която основава и фондацията с идеята да пази и популяризира наследството му. След нейната кончина президент на борда на фондацията става проф. Тобиас Рихтер – известен оперен мениджър, син на легендарния диригент Карл Рихтер, уважаван университетски преподавател. В неговия екип във фондация "Геза Анда" от години е и българската пианистка Белина Костадинова. Именно те пристигнаха в София, за да подпишат меморандума за сътрудничество и така да затвърдят пресечните точки между институциите, които проф. Рихтер очерта:

"Нашата фондация "Геза Анда" провежда един от най-престижните клавирни конкурси в света и в регламента за дейността й са заложени две основни цели: едната е да организира състезанието на всеки три години, а другата – да се грижи за лауреатите, спечелили награди, през следващите години. Това означава да им помогнем да се утвърдят на международната сцена. Затова ние имаме голяма мрежа от сътрудничества с организатори на концерти, но по този начин можем да организираме най-вече много рецитали. 

Много е важно за младите пианисти да имат шанс да работят и с оркестри, за да се подготвят като солисти в клавирни концерти. А условията за това често не са идеални, ако мога така да се изразя. Затова нашата фондация се опитва да създаде контакти с партньори, които биха имали също интерес да работят с първокласни артисти - солисти на принципа на сътрудничеството. 

Нямаме търпение да представим нашите лауреати – помагаме им да пътуват, а и на много други нива, като получаваме подкрепа от наши приятели меценати. Трябва да споделя, че всичко това създава една специална атмосфера около нашия конкурс и помага в изграждането на личностите на тези млади изпълнители. И ако имаме диригенти и оркестри от други страни, както тук, в България, това също им помага да репетират повече с отлични колеги музиканти и да обмислят нови проекти. Полезно е и за двете страни. Разбира се, подобни партньорства започват обикновено с лични контакти от предишни събития – ние имахме удоволствието вече да работим с маестро Константин Илиевски. А колежката ми Белина Костадинова, естествено, помага много за връзките на фондацията ни с България, защото познава страната. Освен това тя е пианистка, специализирала е в Швейцария, затова знае добре историята на Геза Анда, който е духовната основа на нашата работа. Много елементи сега се съчетават и сме щастливи, че достигнахме до подписване на този меморандум, а предстои в краткосрочен и дългосрочен план да обмислим конкретните действия".

Попитах проф. Тобиас Рихтер оценяват ли младите пианисти изключителните възможности, които им се предоставят като лауреати на конкурса "Геза Анда" – освен впечатляващите парични награди, да имат артистичен мениджмънт на високо ниво, на което той отговори утвърдително и отбеляза, че не всеки от тях идва от място с прекрасни условия и възможността да станат професионалисти и да се научат не само да свирят добре, но и да се представят като личности пред аудиторията е важна част от израстването им. А в наше време това е от изключителна важност за една отлична кариера. Беше интересно за мен да разбера мнението на проф. Рихтер дали в настоящето е по-трудно или по-лесно да се съхрани паметта на легендарните музиканти – самият той е син на легендарен диригент и управлява фондацията на името на легендарен пианист.

"Може да се каже, че музикалният бизнес се уголеми – с участието на медиите и всички сегашни възможности за пътуване, които не бяха в  такива мащаби преди. Но съвършенството не се определя от количеството хора, замесени в дейността. А в момента музиката е и бизнес. А когато говорим за легенди, според мен има един прост принцип: Сега младите хора могат само да гледат на видео и да си водят бележки, защото легенди като Геза Анда и Карл Рихтер са си отишли много отдавна. Разбира се, има записи, но е напълно разбираемо, че звукозаписните компании се интересуват повече от новите поколения артисти. И ако има някъде запазени ленти с музика, останала отпреди – това е привилегия за нас. Затова нашата фондация се грижи за наследството на Геза Анда, правим и конкурса на негово име, за да се помни. Бил е голям пианист, бил е и педагог, а това е много ценно. Правят се документални филми, имаме и други дейности, за да пазим паметта за него. Но всички ние сме на полето на изпълнителските изкуства, а те имат нужда от изпълнител, който застава пред публиката - такова е живото изкуство. И на практика, за да е така, младите поколения имат нужда от досег с историческите личности, но и ние имаме нужда от досег с младите. Така става този важен обмен", каза за програма "Хоризонт" проф. Рихтер.

Вълнението си във връзка с подписания меморандум сподели и българският представител в швейцарската фондация - Белина Костадинова.

"Аз все по-често идвам в България, в моята държава, където ми е най-важно да се чуе за тези прекрасни таланти. Чакам за българския талант, който ще дойде на нашия конкурс, за да мога да го представя. Това е най-голямата мечта. Засега нямаме българско участие. Иначе съм много щастлива, че сегашните лауреати имат шанс да се представят в България и да обменят опит – да се запознаят с нашите оркестри, които са на фантастично ниво, както и с нашата публика". 

Проф. Тобиас Рихтер от фондация "Геза Анда" и Марио Ангелов – директор на дирекция "Музикална продукция и състави" в БНР, си размениха поздравления и пожелания за успешна съвместна дейност. 

По този повод Марио Ангелов заяви:

"Това, което ще последва, е продължение на нещо, което вече се случи. Нашият главен диригент - Константин Илиевски, беше поканен от фондацията през миналата година и присъства на заключителния тур на конкурса. Той е избрал един великолепен млад пианист - Дмитрий Юдин, който е лауреат на конкурса и този сезон Симфоничният оркестър откри концертите си с него.

Това, което очакваме от фондацията и от конкурса, е да ни захранва с млади и интересни музиканти". 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ивайло Пенчев

Режисьорът Ивайло Пенчев: Най-хубавата и истинска награда е тази на публиката

Най-хубавата и истинска награда е тази на публиката . Това каза пред БНР режисьорът Ивайло Пенчев, чийто филм "Рожден ден" спечели наградата на публиката на 43-тия филмов фестивал "Златна роза", това е четвъртата поредна такава награда за негов филм. "Златна роза" 2025 – награди Ивайло Пенчев: Няма ли история, няма филм "Много бих..

публикувано на 29.09.25 в 18:26

Мишер Руева представя четвъртата си самостоятелна изложба "Моменти"

" Аз съм човек, който обича да експериментира. Интересен ми е всеки един стил на работа. Нещо, което работи за нас по възможно най-добрия начин, продължаваме да го следваме и да се придържаме към него, но и не си затварям вратите да работя с други хора, защото е ценно и разширява още повече нашия екип", споделя Мишер Руева. Идеята за..

публикувано на 28.09.25 в 15:26
Български артисти представиха

Любка Биаджони цу Гутенберг и "София Симфоникс" представиха операта „Травиата“ от Верди в Германия

На 20 и 21 септември солисти, хор и оркестър „София Симфоникс“ с диригент Любка Биаджони гостуваха в градовете Мюнхен и Кулмбах с постановка на „Травиата“. В главните роли се представиха много изявените певци Михаил Михайлов като Алфред, Кирил Манолов /носител на приза "Музикант на годината 2019"/, - Жорж Жермон. Своя дебют в ролята на Виолета..

публикувано на 26.09.25 в 18:41

Спомен за проф. Александър Нейнски

В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" отдаваме почит на един от високоуважаваните български виолисти и педагози - проф. Александър Нейнски. На 12 септември се навършиха 105 г. от неговото рождение. Той е роден в село Стакевци, Монтанско. През 1938 г. е приет в Музикалното училище в София, където учи при проф...

публикувано на 26.09.25 в 15:24

Софийски музикални седмици с есенна програма

И тази година международният фестивал "Софийски музикални седмици" има есенно продължение. Събитията са от 5 септември до 3 октомври в различни културни пространства. Пъстрият афиш включва концерти и спектакли в различни жанрове, както и гост-музиканти от страната и чужбина, които не посрещаме често на столична сцена. Предвидени са няколко авторски..

публикувано на 25.09.25 в 19:10
 Виктор Теодосиев

Виктор Теодосиев - българската гордост в младежкия оркестър "Густав Малер"

Още преди да е навършил 20, Виктор Теодосиев вече е сред най-изявените млади български музиканти. Той достойно продължава фамилната традиция след дядо си и баща си, с когото в момента дели поста първи валдхорнист в Симфоничния оркестър на БНР. Междувременно е студент в НМА "Проф. Панчо Владигеров" - София в класа на проф. Владислав Григоров. Но Виктор..

публикувано на 25.09.25 в 18:44

Дни на камерната музика в Габрово - безкомпромисен подбор и откривателски дух

49-ото издание на фестивала "Дни на камерната музика" започна в Габрово и въпреки закъснението, в сравнение с традиционните дати през миналите години, все пак присъства на културната карта на България (поради забавянето на финансирането на много от фестивалите, провеждането беше под въпрос до последния момент). Директорът на Габровския камерен..

публикувано на 24.09.25 в 16:49