2025 г. започна с прожекции на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев – приказният спектакъл, на който публиката в Лондон се е наслаждавала в театъра от 3-и декември до 16-и януари. Традиционно тогава се играе “Лешникотрошачката“, но този сезон продукцията почива и можеше да се гледа само на запис в киносезона, а по време на коледно-новогодишните празници в Кралския балет и опера “Ковънт Гардън“ се играеше “Пепеляшка“.
Гледали сме тази великолепна продукция в киносезон 2022/2023 г. С удоволствие се пренесох отново три часа в един свят на вълшебство, изящество и красота, както и на искрящо остроумие. Същевременно моментите преди началото на спектакъла и в антрактите, в които специален телевизионен екип ни отвежда зад кулисите и в процеса на създаването на продукцията, не развалят магията, а напротив – добавят информация и удоволствието от усещането, че сякаш и ние сме там – в “Ковънт Гардън“, че следим сезона така, както следим сезона на Националния ни балет, и опознаваме утвърдените и изгряващите звезди на Кралския балет така, както познаваме балетните артисти на нашата трупа.
“Пепеляшка“ на Прокофиев по вълшебната приказка на Шарл Перо е първият голям балетен спектакъл в три действия, поставен от основателя на Кралския балет сър Фредерик Аштън специално за легендарната прима балерина Марго Фонтейн. Премиерата е на 23-и декември 1948 г. През сезон 2022/2023 г. се честваше 75-годишнината на тази знакова постановка. След 10-годишно отсъствие от репертоара, тогава продукцията беше грижливо възстановена. В главната роля гледахме прекрасната Марианела Нунес, а нейният принц беше премиер солистът Вадим Мунтагиров. Често съм отбелязвала как балерините на Кралския балет сякаш летят по сцената, а в интервютата “зад кулисите“ преди 2 г. Вадим Мунтагиров сподели колко характерно е това за творческия почерк на хореографа Фредерик Аштън, как се постига и какво предизвикателство е за мъжа партньор да го направи така, че да изглежда естествено и с лекота, докато едва си поема дъх. В новия солистичен състав ролята на принца изпълнява Уилям Брейсуел, който впечатлява с красивата си осанка, прецизна техника и партньорски качества.
Най-ярко запомнящи се, може би защото с тях започва приказката, са гротескно нарисуваните с майсторски хореографски език образи на двете доведени сестри на Пепеляшка. Ролите се изпълняват от мъже балетисти, но това не е част от съвременната политкоректност в изкуствата. Подготвяйки премиерата преди повече от 75 г., сам хореографът Фредерик Аштън скача в едната от двете роли. Този сезон в едното от интервютата в антрактите имахме възможността да се срещнем с двамата балетисти, пресъздаващи двете лоши сестри. Те са суетни, вманиачени по модата, едната по-дребна и по-хубава, другата – по-едра и по-завистлива, но и двете глуповати, грубовати и невероятно смешни. Хореографията в урока им по танц е направо гениална! Хем са пресъздадени тромави и непохватни, хем това е постигнато с шеметно бързи стъпки и движения. Удоволствие е да се гледа пак и е невероятно, че балетен спектакъл може отново и отново да предизвиква искрен смях до сълзи!
В ролята на Пепеляшка много изящна беше японската балерина Фуми Канеко, която преди две години изпълняваше ролята на Феята. А като споменах Феята, не мога отново да не изразя възхищението си към прекрасната работа на художника на сценографията Том Пай, носителката на “Оскар“ за костюми Александра Бърн, дизайнера на осветлението Дейвид Фин, видео дизайнера Фин Рос и илюзиониста Крис Фишър! Нарисувайте във въображението си приказката за Пепеляшка! Те са успели да постигнат най-красивите ви фантазии на театралната сцена!
Чуйте в звуковия файл още едно зрителско впечатление. Традиционно разговарям със съседите си на реда в кино салона. Най-често те са мои връстници. Този път от дясната ми страна седнаха двама младежи. Тъкмо, когато се обръщах към тях, чух момичето да коментира, че преди прожекцията е било скептично, но сега е във възторг
Следващите прожекции от киносезона на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“ ще бъдат на 19-и февруари вечерта в кината Арена в София, Пловдив и Смолян и на 23-и февруари от 16 ч. в София, Пловдив, Плевен и Кърджали. Ще гледаме операта “Хофманови разкази“ от Офенбах – постановка на Дамяно Микелето, със знаменития перуански тенор Хуан Диего Флорес в ролята на Хофман и световноизвестния албански сопран Ермонела Яхо в ролята на Антония.
В Плевен продължават срещите, организирани от Регионална библиотека "Христо Смирненски" с български творци . Творческата вечер под мотото: "Думи и съдби: среща на творчески вселени" събра приятелите на поезията в залата на библиотеката. В Регионалната библиотека гостуваха Боян Ангелов, председател на СБП, Юлия Пискулийска, журналист и..
Домът на културата в Кърджали започна лятото с ново предизвикателство. В ход е подготовката на спектакъл, който обединява фрагменти от известните мюзикъли "Чикаго" и "Кабаре". Част от песните ще звучат за първи път на български език. В спектакъла, освен професионални актьори, ще участват и самодейци, чиято мечта е да бъдат на сцената...
В рубриката „Помните ли…" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме композитора и диригент Жул Леви. На 19 юни се навършиха 95 г. от неговото рождение. Широкоскроен и многолик музикант, чието име свързваме с редица състави и институции - най-вече с Държавния музикален театър „Стефан Македонски“, където е главен диригент в продължение..
С концерт на Симфоничния оркестър на Държавна опера Варна под диригентството на маестро Емил Табаков на 21 юни беше открито тазгодишното издание на Международния музикален фестивал "Варненско лято". Според хрониките, това е 80-ото издание на един от най-старите форуми в Европа, а историята му започва през 1926 г. За бляскавото начало беше избрана..
Вагнер е мисия за нас и световното признаване на ресурса на български оперен театър в измерението на една световна карта, е начинът да внушим способността на Софийската опера, че наистина може всичко! Това каза пред БНР акад. Пламен Карталов, директор на Софийската опера и балет. И тази година почитателите на операта могат да очакват..
Вокално-инструменталният ансамбъл "Тути соли" с диригент Виржиния Атанасова ще се включи с концерт в 56-ото издание на Международния фестивал "Софийски музикални седмици". Изявата е на 30 юни, понеделник, в Централния военен клуб от 19 часа. Програмата е интригуваща - озаглавена е "Четирите стихии в бароковата музика" и включва както старинна..
С рецитал на уважаваното българско клавирно дуо Десислава Щерева и Евгения Симеонова на 17 юни във Виена беше отбелязана 85-годишнината от рождението на композитора Александър Йосифов, която предстои през август. Забележителният наш творец беше и виден общественик, а за работата си като съосновател и президент на Виенския клуб към Посолството на..
Шумът в ушите е често срещано състояния, свързано с неприятно усещане. Причините за шума в ушите могат да бъдат най-различни. За да бъде..
Във Варна беше създадено Координационен център "Зоопатрули", с цел противодействие на насилието над животните. В кварталите на града ще има..
Когато политическа сила като ПП, която излиза с идеята за борба с корупцията, попада под ударите на компромати, това е проблем. Българите..