Театралната формация “Паспорт“ рядко използва пиеси или готови сценично музикални произведения в своя репертоар. Най-често в тяхно изпълнение “оживяват“ книги.
Израел също има свой писател, лауреат на наградата “Букър“ – Давид Гросман /Романът му “Един кон влязъл в бар“е преведен на български език от Емилия Юлзари/. През август миналата година “Паспорт“ избират да драматизират “Извън времето" – първото произведение, което Гросман написва, след като синът му загива в края на Втората Ливанска война. Артистите не просто изчитат текстовете, а изпълняват акапелно нещо като опера, нещо като кантата или реквием, изобщо “като нищо друго на света“. Спектакълът не се изпълнява в една зала, а на публиката се раздават сгъваеми столове и действието се мести в различи кътове на музея в Тел Авив – във фоайета, коридори, дори по екскалаторите.
След погрома на 7 октомври 2023 г., на пространството пред музея в Тел Авив и библиотеката се събират роднините на отвлечените и вече хората го знаят като “Площада на отвлечените“. Отивайки на репетиция или представление, артистите от трупата се озовават в света на печал и на лична смелост, да продължат да живеят и да се борят и след като най-скъпите – децата и членовете на семействата, са отвлечени или убити.
“Нашата формация съществува вече десет години, като през пет от тях ни приюти Телавивския музей. Имаме спектакли по известни романи от израелската и световната класика. Драматизирали сме романа "Процесът" на Кафка, представихме колаж по темата за бежанците от малко познати разкази на известни автори като Бертолд Брехт. Изиграхме единствения роман за възрастни на най-известната детска поетеса Лея Голберт, който е доста трагичен, с автобиографичен елемент. Спектакълът "Извън времето" започнахме да репетираме малко преди 7 октомври 2023 г. Произведението разказва за странстващ чиновник, изпратен от маркиза на измислено имение да запише най-значимите истории в живота на поданиците му. Той открива, че всеки от тях е загубил дете на различна възраст. Накрая признава, че и самият той, а и маркизът също са изгубили своите деца. През целия репетиционен период минавахме през площада на отвлечените и убитите. Картинната на съкрушени близки и тъжните песни на музиканти, написали произведения за продължителната война, се запечатваха в съзнанието ни. Целият ни спектакъл сякаш бе преминал през филтъра на този трагичен площад. Песните и мелодиите, които изпълняваме акапелно подсъзнателно бяха в диалог с произведения, звучали на този площад. Образите, които извайвахме, са на съкрушените родители, протестиращи на него. Публиката ни често е от хора, загубили близките си във войните. Преди спектакъла ги предупреждаваме, че представлението ни е като нож, забит в корема, който бавно завъртаме. Рядко някой се отказва да гледа. След представлението, с часове присъствалите изплакват своята болка. Мисля, че е лечебен катарзис. Всеки дошъл разказва след това на други и публиката ни става все по многобройна“ разказва актьорът Еял Зусман.
“Казвам се Дина Блей и съм родена в Аржентина. Четирийсет години съм била актриса в различни репертоарни театри и в родната ми, и в Израел. В този спектакъл изпълнявам две роли. Първата е на жената, която живее на камбанарията на храм, за да може да наблюдава възвишенията, на които е бил убит сина й /Този образ Давид Гросман е посветил на жена си/. Втората роля е на възрастната учителка по математика, “престанала“ да живее от момента, в който са убили сина й. Събуждането й започва “да тиктака като часовника на съвремието“, когато разпознава в дошлия да записва изповедта й бивш свой ученик и приятел на сина й. Всички образи от тази книга живеят извън времето, а музиката е написана специално за спектакъла и не бе лесно да бъде изпята, при това без съпровод“, разказва актриса от театралната формация “Паспорт“.
В началото всеки мой проект виждам изпълнен от стоманата в индустриалните й форм и, които се предлагат на пазара. Понякога „сурова“, с по-малко намеса в повърхността, понякога технологично обработена. Пластичните качества на стоманата ми позволяват да боравя свободно както с меки, органични линии, така и с по-строги геометрични форми, казва..
"Любовници в излишък" от Робин Хоудън е премиерният спектакъл на Драматично-куклен театър "Иван Радоев" в Плевен . Режисьор е Анастас Попдимитров , а в ролите са актьорите Аня Пенчева, Веселин Плачков, Виктория Колева, Георги Ангелов, Иван Жунтовски и Михаил Лудин. "Любовници в излишък" е написана в началото на 90-те години и се поставя за..
Димитър Кенаров издаде новата си книга "Българската следа". В нея са събрани литературни репортажи и есета, публикувани в някои от най-престижните американски периодични издания като "Ню Йоркър", "Нейшън", "Бостън Ревю" и други. "Те са писани за англоезична публика. Сега се завръщат в превод на български. Част от темите са свързани с..
В 24-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20 - 21 ч.: Отзвук от няколко големи събития на българска и италианска сцена: - Сбъдната мечта - първото гостуване в България на оперната мега звезда Анна Нетребко - Оперната дива Райна Кабаиванска за премиерата на “Селска..
Софийската опера и балет ще представи следващата седмица мюзикъла "Матилда" по книгата на Роалд Дал . Спектакълът ще се играе за първи път у нас. Мюзикълът е поръчан и продуциран от Кралската Шекспирова компания, а премиерата му е била на 9 ноември 2010 г. в "Кортярд Тиатър", Стратфорд на Ейвън, Англия. Той е прехвърлен в театър "Кеймбридж" в..
Два концерта на Симфониета Враца "Палитра на епохата" ще се състоят в София и Враца. Ще дирижира маестро Константин Илиевски, главен диригент на Радиосимфониците на БНР. За концертите гостуват две звездни имена от световния музикален подиум – валдхорнистът Радек Баборак и обоистът Иван Данко. Ренесансово–барокова жилка ще премине през..
Редки архивни документи, снимки, рецензии и интервюта са включени в изложба, посветена на актьора Георги Парцалев. Експозицията, която се открива днес, е озаглавена "Дон Кихот на своето време" и е подредена в Градската градина пред Народния театър "Иван Вазов". Организатор е Съюзът на артистите, чиито архиви са използвани в проекта, заедно с..
За мен вече е опасно да се върна в България, а след разследването на случая с тормоз и убийства на животни онлайн срещу мен отново имаше и хакерска..
Изминалата година е рекордна по нисък добив на дървесина от гората. За това алармира доц. Георги Костов, бивш зам.- министър на земеделието, лесовъд..
Транспортният бранш е в протестна готовност. Причината – планираното увеличаване на толтаксите с 10% от началото на април и с още 10% от 1 септември..