Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Става ли по-опасно пътуването със самолет?

Снимка: БТА


След самолетната катастрофа в Торонто тази седмица, третата голяма от началото на годината в Северна Америка, все повече хора започнаха да се питат безопасно ли е да се пътува със самолет?


На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.

 
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."



На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.


"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."

 

В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.


Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.


"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова  много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."

Американски военен самолет на летището в индийския град Армитсар, 5 февруари 2025 г.

Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.

 
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."

Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.

 
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."


Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.


Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.

По публикацията работи: Лилия Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Марк Зукърбърг

Meta инвестира 14.3 милиарда долара в компанията за изкуствен интелект Scale

Meta прави сериозен ход да засили позициите си в развитието на изкуствения интелект. Инвестицията на компанията майка на Facebook и Instagram от 14,3 милиарда долара в Scale я прави собственик на 49% от стартъпа. Към това Meta привлича за новосъздадената си лаборатория за изкуствен интелект и 28 годишният Александър Уанг, главен изпълнителен..

публикувано на 13.06.25 в 13:36
Сателитно изображение на ирански ядрени съоръжения

Иран определи израелските удари като "обявяване на война"

Иран определи мащабните израелски удари като "обявяване на война". Тази формулировка направи в писмо до ООН министърът на външните работи на ислямската република Аббас Арагчи. Той призова Съвета за сигурност на ООН незабавно да вземе отношение по въпроса, предадоха Ройтерс и АФП. Ескалация на напрежението: Израел и Иран с взаимни заплахи след..

публикувано на 13.06.25 в 13:31
Мариана Цветкова

Почина изтъкнатата солистка на Софийската опера и балет Мариана Цветкова

След кратко боледуване почина оперната певица Мариана Цветкова, изтъкната солистка на Софийската национална опера и балет. Мариана Цветкова е родена през 1965 г. в Русе, където завършва музикалното училище "Проф. Веселин Стоянов". След дипломирането си в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" специализира в Българската..

публикувано на 13.06.25 в 13:30
Орлин Владимиров

Близките на Евгения поискаха доживотни присъди за подсъдимите за смъртта ѝ

Доживотен затвор без замяна поискаха от Върховния касационен съд близките на 33-годишната Евгения Владимирова за подсъдимите за смъртта ѝ - съпругът ѝ Орлин Владимиров и неговият баща Пламен. На две съдебни инстанции двамата получиха второто по тежест наказание - доживотен затвор. Увито във фолио, тялото на Евгения беше намерено преди..

публикувано на 13.06.25 в 13:00

Гроздан Караджов: Ще купим 20 нови пътнически влака с биодизелово гориво

Министерството на транспорта отваря процедура за закупуването на 20 нови пътнически влака с алтернативно биодизелово гориво, които да се движат по неелектрифицираните ж.п. линии, съобщи вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов: "Биодизеловото гориво е една чудесна възможност да стане по-лесно прехода към нулево емисионни..

публикувано на 13.06.25 в 12:55

МВнР за ескалацията в Близкия изток: Призоваваме за незабавно намаляване на напрежението

Министерството на външните работи следи с дълбока загриженост последните събития в Близкия изток и ескалацията на напрежението между Израел и Иран. "Република България е обезпокоена от всякакви действия, които водят до повишаване на риска от по-широк конфликт в региона", посочват в своя позиция от ведомството. "Неотдавнашните разкрития на..

публикувано на 13.06.25 в 12:53

Ескалация на напрежението: Израел и Иран с взаимни заплахи след ударите

Израел нанесе мащабни въздушни удари срещу Иран, чиито мишени бяха ядрени обекти, заводи за балистични ракети и висши военни. Атакуван беше и основният център за обогатяване на уран в Натанц. Израел нанесе удари по територията на Иран Конфликтът "Израел-Иран": Поразени военни обекти, убити командири и цивилни Израел атакува срещу..

публикувано на 13.06.25 в 12:32