Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Става ли по-опасно пътуването със самолет?

Снимка: БТА


След самолетната катастрофа в Торонто тази седмица, третата голяма от началото на годината в Северна Америка, все повече хора започнаха да се питат безопасно ли е да се пътува със самолет?


На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.

 
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."



На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.


"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."

 

В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.


Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.


"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова  много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."

Американски военен самолет на летището в индийския град Армитсар, 5 февруари 2025 г.

Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.

 
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."

Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.

 
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."


Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.


Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.

По публикацията работи: Лилия Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Израелските въоръжени сили обявиха началото на нови "мащабни“ сухопътни операции в Ивицата Газа

Израелските въоръжени сили днес обявиха началото на нови "мащабни“ сухопътни операции в Ивицата Газа, предаде "Асошиейтед прес". Това стана ден, след като Израел започна нова офанзива в..

публикувано на 18.05.25 в 18:27

Протест срещу еврото и в Сливен

Протест срещу въвеждането на еврото се състоя в Сливен пред сградата на общината. Протестиращите настояха дас се проведе и допитване до народа за или против влизането на страната в еврозоната. Протест в Бургас и Сливен срещу въвеждането на еврото По време на протеста прозвучаха освен икономическии  и политически искания: "Ние не..

публикувано на 18.05.25 в 18:07
Володимир Зеленски (вляво) и Джей Ди Ванс по време на Светата литургия за встъпването в длъжност на папа Лъв XIV на площад Свети Петър във Ватикана, 18 май 2025 г.

Джей Ди Ванс е провел в Рим разговор с Володимир Зеленски

Вицепрезидентът на САЩ Джей Ди Ванс е провел в Рим разговор с президента на Украйна Володимир Зеленски. Това е първата среща между двамата след сблъсъка им в Белия дом през февруари, съобщи американски официален представител, цитиран от АФП. Двамата присъстваха на интронизацията на папа Лъв XIV. Украински представител е уточнил пред информационната..

публикувано на 18.05.25 в 18:00

Граждански протест в защита на българския лев се проведе и в Силистра

Протест срещу приемането на еврото и за провеждане на национален референдум по темата се състоя в Силистра. Организатор на проявата беше сдружение "Обединение 29". Присъстващите настояха България да запази своя паричен суверенитет и изразиха притеснение от евентуалното въвеждане на еврото без широк обществен дебат. Част от протестиращите поискаха..

публикувано на 18.05.25 в 17:51

Протест за запазване на лева затвори Прохода на републиката

Протест с настояване за референдум за запазване на българския лев затвори Прохода на републиката. Протестиращите, които са против въвеждането на еврото и за запазване на българския лев, са около 40. Към 16 часа те затвориха Прохода на републиката, образуваха се километрични колони от автомобили. Първоначалните намерения са проходът да бъде..

публикувано на 18.05.25 в 17:46

Протестиращи в защита на българския лев блокираха кръстовището на столичния Орлов мост

Протестиращи в подкрепа на българския лев се събраха на Орлов мост и блокираха движението през кръстовището. Пропускат се да преминават само екипите на Спешна медицинска помощ. Полиция охранява протестиращите граждани. Те носят български флагове и транспаранти с надписи за запазване на българския лев. Протестиращите скандират: "Оставка" и настояват..

публикувано на 18.05.25 в 17:39
В избирателна секция в Букурещ, Румъния, 18 май 2025 г.

Дълги опашки пред избирателните секции в Румъния на президентския балотаж

При засилен интерес в страната и с рекордно висока избирателна активност в чужбина преминава днешния балотаж за избор на президент на Румъния. Един срещу друг са кметът на Букурещ  Никушор Дан -  независим кандидат с проевропейски профил, и  спечелилият първи тур на 4 май националист Джордже Симион. Румъния гласува на балотаж за президент..

публикувано на 18.05.25 в 17:19