6
През август 1888 г. са учредени Българските държавни железници с обща експлоатационна дължина 384 километра. Какво предходжда този момент?
След Кримската война през 1856 година Османската империя усеща натиска на новото време. Под влияние на Англия и Франция, започва да обръща по-сериозно внимание на модерната инфраструктура – телеграфи, шосета, железопътни линии. Въпреки първоначалното неглижиране на темата, още по време на войната става ясно колко важно е бързото придвижване на хора и информация. Така започва нова глава в развитието на Балканите.
Първата железопътна линия на територията на днешна България е Русе – Варна. Султанският ферман за строежа ѝ е издаден през 1861 г., но тъй като Османската империя няма собствени средства, линията се дава на концесия. Интерес проявяват и някои богати българи, като Стефан Богориди и Димитър Гешов, но в крайна сметка строежът е поверен на английските предприемачи – братята Тревор и Хенри Бъркли. Договорът е подписан през 1863 г., а строежът започва през май 1864 г. едновременно от Русе и от Варна.
Инженер Хенри Бъркли решава да промени първоначалното трасе, което е предвиждало линията да минава през Шумен, и го отклонява през Каспичан – с 25 километра встрани. Въпреки споровете, до края на 1865 г. са готови над 90 километра релси, по които започват да се движат работни влакове. Тържественото откриване става на 7 ноември 1866 г., когато русенският валия Мидхат паша изминава целия път от Русе до Варна без прекачване. Така започва железопътната история в днешна България.
В същото време Османската империя продължава да отдава строежи на концесия. През 1869 г. барон Хирш, австрийски предприемач, получава правото да строи още линии – включително трасето Истанбул – Одрин – Белово и другото – Злати дол – Нова Загора – Ямбол. Така се формират т.нар. „Източни железници“, които Хирш управлява.

Железопътната мрежа не остава само транспортна система – тя се преплита и с българското освободително движение. Васил Левски призовава революционерите да се включат в железниците – не само като работници, но и като хора, които могат да се движат свободно и да предават информация. По негова препоръка Теофан Райнов е назначен за главен управител на железницата в Пловдив и помага да бъдат привлечени хора като Тодор Каблешков (началник на гара Белово), Захари Стоянов (маневрист в Търново Сеймен), Иларион Драгостинов, Георги Икономов и други.
След Освобождението, с клаузите на Берлинския договор и нови споразумения, България е задължена да изгради жп участъка Цариброд – София – Вакарел от международната линия Виена – Цариград. Турция, от своя страна, поема участъка Белово – Вакарел.
През 1885 г. Народното събрание приема Закон за железните пътища, според който железниците стават държавна собственост, строят се с разрешение на парламента и се управляват от държавата. Министър-председателят Петко Каравелов заявява, че железниците не бива да са спекулативно начинание – дори когато не носят печалба, те имат огромно значение за развитието и удобството на народа.
Този закон подготвя почвата за една от най-важните стъпки – откупуването на линията Русе – Варна от англичаните. Преговорите се водят цели три години, но през 1888 г. България успява да върне в свои ръце тази стратегическа железопътна връзка.
Така започва истинският възход на българските държавни железници – като средство за икономическо развитие, но и като символ на независимост и модернизация.



Едно ястие от векове събира хората и гради мостове между поколенията – траханата . Позната още от времето на Древна Персия, днес това тестено изкушение не е просто храна, а символ на домашния уют и споделеността. Ивайловградското село Пелевун е сред малкото места у нас, където традицията се пази жива и оживява всяка есен с Празника на..
Мирчихан Мехмед или Мери, както всички я наричат е от Русе, но от 15 живее в Белгия. В страната на шоколада, младата жена открила възможността да осъществи своите кулинарни таланти и да превърне това, което й доставя радост, в удоволствие за другите - да прави десерти, торти и други сладки изкушения . "Как тръгна всичко? Аз торти и..
Тази събота в 19.30 часа ще започне грандиозният спектакъл по откриването на Големия египетски музей. Церемонията за официалното откриване ще събере 250 артисти, като сред изпълнителите са 160 египетски певци, музиканти и танцьори, а останалите са от 79 различни националности, и ще се предава на живо в платформата TikТок. На церемонията,..
С фестивали, концерти и международна научна конференция Велико Търново отбелязва 840 години от въстанието на болярите Петър и Асен и възобновяването на българската държава. Светлинен спектакъл по повод честванията на 840-ата годишнина от въстанието на болярите Петър и Асен Велико Търново се върна 840 години в историята, за да..
В Художествената галерия „Проф. Теофан Сокеров“ в Ловеч е открита изложба с творби на изтъкнатия български художник Никола Танев (1890–1962). Експозицията включва 27 произведения – акварели, туш и пастели, създадени през 1947–1948 година, които документират строителството на железопътната линия Ловеч - Троян. Освен високата си художествена стойност,..
Остров Крит не е просто дестинация – той е преживяване, съчетаващо цялата палитра на гръцкия туризъм. Тук се срещат суперлуксозни хотели и круизни кораби, диви къмпинги и семейни пътувания. Мнозина българи вече са го посетили, но Феня и Искра Декало го откриха за себе си за седмица. В малките села животът тече бавно. В кръчмата „При Спирос“ чужденци..
По-рано тази година майсторката на традиционни ястия от Харманли Марияна Емилова привлече вниманието на цяла България, като собственоръчно приготви баница с впечатляващата дължина от 1160 метра по време на фестивала "На Хармана" в родния си град. Събитието предизвика широк медиен интерес не само заради рекордния размер на кулинарното творение, но и..
" Истинското противопоставяне ще се появи на парламентарни избори. Колкото повече агонизира държавата, а тя в момента агонизира, толкова по-голяма вълна..
С въвеждането на еврото България ще стане по-привлекателна за инвеститорите , заяви пред БНР Кристалина Георгиева - управляващ директор на Международния..