Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Няма да отстъпим, докато не получим някакво по-разумно предложение"

София под блокада - осъмна без градски транспорт

"Събрахме подписи. Преминаваме към ефективни стачни действия за неопределено време, докато не ни се изпълнят исканията", заканиха се протестиращите

| Репортаж
Снимка: Евелина Стоянова
Чуй новината! Чуй новината:

София тази сутрин е без градски транспорт. Причината - протест на транспортните работници, организиран от синдикатите КТ "Подкрепа" и КНСБ. 

По-високи заплати и по-добри условия на труд искат протестиращите, които обявиха, че ако не бъдат чути, София ще остане освен без наземен транспорт, но и без метро. Исканията са тази година увеличението да е с 400 лева, следващата година - с 500, а през 2027 година - с 600 лв.

Няма да отстъпим, докато не получим някакво по-разумно предложение, категоричен бе протестиращ пред БНР. Работи в градския транспорт от 10 години и заявява, че досега никога не е било така:

"Винаги сме стигали до някакви решения, до консенсус. Докато сега са непоклатими, не искат по никакъв начин да ни чуят. Надяваме се по този начин да ни чуят вече".

"Надяваме се бързо да пуснем хората да работят, защото всичко зависи от тяхното решение. Правим всичко на предела на силите си - както и ръководството, както и ние като трудещи се. Без части, на предела на силите си успяваме да пуснем рейсовете да са в добро състояние, за да могат да бъдат извозвани столичани безпроблемно. А общината за нас пари никога няма. Не ни питат изобщо как се справяме с ремонтирането на автобусите, които ежедневно са с проблеми, а частите - скъпи. Работят извън нормите - понякога хората остават след работа, само и само да могат да пуснат рейсовете, а за тях пари няма. За всичко друго пари има, но за работника пари няма. Нека да пробват те с нашите заплати да живеят 1 месец. Не ни питат как се справяме със семейства, как се справяме със задачите си". 


Според недоволните твърдението на кмета Васил Терзиев, че няма пари, не е истина. Представители на Министерството на финансите заявиха, че за миналата година има неусвоени 283 млн., уточни друг от протестиращите. Те се оплакаха и от условията на труд: 

"Мизерии, инструменти няма, части няма. Разглабяме един автобус, за да можем да пуснем 3 автобуса". 

Основната заплата на сервизния работник е от 1380 до 1600 лв. - живее ли се с тези заплати, попита друг от работниците. 

Хората питат още: "Как ще задържим млади кадри?".

"Събрахме подписи. Преминаваме към ефективни стачни действия за неопределено време, докато не ни се изпълнят исканията", заканиха се протестиращите и казаха:

"Решение винаги има. Пари трябват и воля от управляващите".



Как се придвижваха софиянци до работните си места, след като протест под надслов: "Достоен труд - достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!" блокира излизането на превозните средства по всички автобусни, тролейбусни и трамвайни линии тази сутрин. Проверката е на репортера Мила Младенова: 
Снимки: Евелина Стоянова
По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шекеринска: Русия и тероризмът остават най-директните и дългосрочни заплахи

Русия и тероризмът остават най-директните и дългосрочни заплахи. Това е посочила Радмила Шекеринска по време на втория ден от посещението си в България.  Свързаността между страните в Югоизточна Европа е и фактор на колективната сигурност на НАТО в региона. Това е казал президентът Румен Радев на срещата си номинираният от РСМ зам.-генерален..

публикувано на 08.09.25 в 19:39
Даниела Тонева

След нападението: Екоактивистката Даниела Тонева отива в парламента

Екоактивистката Даниела Тонева, чийто дом в кюстендилското с.  Шатрово беше замерян с камък, а колата ѝ беше нацапана с боя, ще отиде в парламента, за да представи пред журналистите, а и евентуално - пред депутатите, проблемите и ситуацията с ТЕЦ "Бобов дол". Това каза тя за БНР.  Еколози, активисти граждани я подкрепят, дават ѝ да разбере,..

публикувано на 08.09.25 в 10:53
проф. Даниел Вълчев

Проф. Даниел Вълчев: Правителството е в режим на оцеляване

Цялото интервю на Снежана Иванова с проф. Даниел Вълчев в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.

публикувано на 07.09.25 в 13:48
Манол Генов

Манол Генов: Черно море подобрява качеството на морската вода

Липсата на вода се дължи предимно на климатичните промени и заради неадекватно управление на водния сектор. Инфраструктурата е собственост на няколко министерства, а МОСВ контролира подземните води - имаме Министерство на енергетиката, Министерство на икономиката, напоителна система, посочи в интервю пред БНР министърът на екологията Манол..

публикувано на 07.09.25 в 11:17
Мила Томова - Прусийска

Книгата "Родителството с обич и граници": Как да възпитам уверено, сърдечно и отговорно дете

Ако някога сте се питали: Нормално ли е поведението на детето ми , как да поставям граници, без да се скарам, как да запазя спокойствие, когато ме провокира, как да възпитавам уверено, сърдечно и отговорно дете , то книгата "Родителството с обич и граници" е точно за вас.  Така се обръща към читателите Мила Томова - Прусийска , автор..

публикувано на 06.09.25 в 08:15
Богдан Милчев

Богдан Милчев: Нужна е здрава ръка, която да сложи ред на пътя

От 7 септември започват да глобяват пешеходци, които говорят по мобилен телефон на пешеходна пътека . За подобно нарушение ще плащаме по 100 лева . За да се счете, че е извършено нарушение, мобилното устройство за комуникация трябва да се използва по време на пресичане. " Не е това, че държим в ръката си телефона, ако не говорим..

публикувано на 05.09.25 в 08:54
Снимката е илюстративна

Предложение: Курс за водните атракциони, подобен на шофьорския

  Подготвят се ясни регламенти за водните актракциони , заяви пред БНР Тодор Христов - президент на Българската федерация по водомоторен спорт.  "След трагичен случай с джет през 2020 г., предприехме стъпка - направихме и среща в "Морска администрация". Тогава предложихме промяна в Наредба 6 за компетентността на морските лица - как тези хора,..

публикувано на 04.09.25 в 11:46