Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трасетата ни са за влакове със 130 км/ч, а те се движат с 60 км/ч

Синдикатите в БДЖ: Реформата ще бъде да се отчете дейност пред ЕК

| Интервю
Снимка: Свобода Атанасова
Чуй новината! Чуй новината:

Има нужда от реформа в БДЖ, но не тази, която се прави, а нещо да се промени и да стане по-добро, каза Петър Бунев, лидер на синдикатите в БДЖ.

В интервю пред БНР той коментира предстоящата реформа в държавните железници и посочи, че в последната седмица е направена промяна в ПВУ, без да се знае, и е включена тази промяна за разделяне БДЖ на лотове. 

"В стария текст е да не се разделя на лотове, а да има само обществена поръчка. В Европа имат 23 млн. влак-километра и се смята, че пазарът е малък. А ние не сме на 19 млн. и се казва, че не трябва да се дели БДЖ, защото е безсмислено", каза Бунев в предаването "12+3".

Той посочи, че предишният редовен министър е имал анализ на БДЖ и че търгът трябва да се направи на база анализ, а оценката е да не се разделя на лотове. Но в Плана е вкарано да се разделя на лотове.

"Не можем да спрем частната инициатива, но искаме, както е в Европа при търговските влакове - който иска, си купува влака и си обявява трасето. В България пазарът е либерализиран от 2019 г. В момента, когато по ПВУ ще влезе нов подвижен състав, той ще бъде разпределен по операторите, ще ги дадем на частници. Още по-лошото е, че последните влакове след 2009 г. ще бъдат също извадени от активите на БДЖ и разпределени между превозвачите. Има и много неясноти кой къде ще работи и още други въпросителни", коментира Бунев.

Според него звучи добре, че няма да се вдига цената на билета за БДЖ и няма да има съкращения, но:

"Стига това да се пренесе в договора. Вторият вариант е да видими какво ще е записано в търговския договор. Иначе, обещано от министъра, нищо не значи".

Реформата в БДЖ коментира и Владимир Дунчев, бивш шеф на БДЖ:

"Ще отчетем пред ЕК, че сме изпълнили указанията и се либерализирали пазара. Засега има фирми с лиценз за пътнически превози, даваме им линиите и преназначават служителите и персонала", прогнозира той каква ще е "реформата".

Той посочи, че жп трасетата у нас са направени за влаковете да се движат със 130 км/ч. Сега в момента влаковете се движат с 60 км/ч, "защото клиентът търси скорост и удобство". 

"Ако се възстанови трасетата за 130 км/ч, жп транспортът ще стане конкурентен на автомобилния. Не виждам целта на реформата - ще стане както винаги – мислехме го за добро, стана, както винаги. И в момента БДЖ е недофинансиран и никой не му гарантира нищо и най-вече на железопътната инфраструктура. Не може с интернет и климатици и да караш с 40 км/ч, не можеш да си конкурент на автотранспорта", посочи Дунчев.

Според него има нещо объркано, защото:

"Държавата реши, че не е необходимо по ПВУ да се вземат средства, за да се възстановят параметрите на трасето - за скорост 130 км/ч на влаковете, а се взеха мотриси. Ако имаш трасета, ще имаш конкурентност, няма значение дали влаковете са стар или нови". 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хиляди поклонници се стекоха за празника на Зографския манастир

Хиляди поклонници от страни на Балканския полуостров заминаха да почетат есенния празник на Зографския манастир в Света гора. "Св великомъченик Георги Зограф“ е български православен манастир, който се намира в монашеската република на полуостров Атон. Той е един от най-големите на Света гора и стои на 9-о място в йерархията на Светогорските..

публикувано на 15.11.25 в 14:54
Луиза Славкова

Луиза Славкова: Историята винаги е пряко свързана с настоящето

"Историята винаги е пряко свързана с настоящето. В момента както местата на памет, свързани с нацизма, така и местата на памет, свързани с комунизма в Германия, се превръщат в сцени на ново тълкуване на историята. "Алтернатива за Германия" се опитва да открадне разказа за тези места, да го натовари с други смисли".  "Троянски кон на Кремъл": Общ..

публикувано на 15.11.25 в 14:20

Започна учредителната конференция на новата партия на Ахмед Доган

В присъствието на бившия лидер на ДПС Ахмет Доган и с бурни аплодисменти в София започна националната учредителна конференция на партия Алианс за права и свободи. Делегати от цялата страна се събраха за началото на втория политически проект на Доган.  В откритата за медиите част депутатът Танер Али обяви, че това е исторически момент не само за партията,..

публикувано на 15.11.25 в 14:10
Владислава Цариградска

Владислава Цариградска: Магистратите бяха дисциплинирани трайно и категорично с меки мерки

За всеки разумен външен наблюдател, за всеки магистрат в системата е ясно, че има нещо, което определяме като омерта – мълчание за процеси, които са тръгнали назад във времето . Криминалните мрежи, осъществявали паралелно правосъдие и брутален натиск върху магистрати, съществуват години назад и това е било известно на представители на..

публикувано на 15.11.25 в 14:08

Семейство Тръмп обича криптовалутите

През 2019 г. - по време на първия си мандат като президент на САЩ, Доналд Тръмп написа в тогавашния "Туитър": "Не съм фен на биткойн и други криптовалути, които не са пари". А днес семейство Тръмп категорично са се настанили в света на дигиталните валути. Тръмп и първата дама Мелания имат собствени меме койни. Те добиват биткойни и притежават..

публикувано на 15.11.25 в 14:00
Сградата на NIS

Ройтерс: Сръбската компания NIS е освободена от американски санкции за 3 месеца

Сръбската петролна компания NIS, която е под санкции от САЩ като собственост на руската "Газпром", е била освободена от тях за срок от три месеца, съобщи Ройтерс, като се позовава на сръбски правителствен представител. САЩ наложиха санкции срещу НИС през януари, но прилагането им беше отлагано няколко пъти и те влязоха в сила чак на 8..

публикувано на 15.11.25 в 13:50

Гръцките фермери готвят пътни блокади заради спрени евросубсидии

Гръцките фермери се подготвят за пътни блокади. Те са недоволни от спирането на европейски субсидии. Сектор "Животновъдство" е пред фалит, казаха фермерите на срещите по райони, на които решават как и кога ще протестират. Аграрното министерство прекъсна изплащанията на субсидии и помощи към фермерите, докато тече разследването на европейската..

публикувано на 15.11.25 в 13:28