„Тук почива Рафаело. Когато той беше жив, Великата прародителка се страхуваше да не бъде победена, а след смъртта му тя се страхуваше да не умре.”
Така пише на гроба на великия художник в Римския пантеон. „Великата прародителка” е жива и разбира се ще надживее всичко, дори и човешката суета, но то няма да е скоро, а през това време картините на Рафаело ще продължават да мерят ръст с нея, поне според автора на епитафията. Врагове на Рафаело пуснали слух, че върху платното „Сикстинската мадона” той в същност бил изобразил известна римска куртизанка. Тълпа възмутени граждани нахлули в ателието му с намерение да унищожат картината, но когато я зърнали, разгневените римляни онемели, потресени от красотата и величието й.
Днес милиони дефилират пред ренесансовите шедьоври, но колко онемяват от възхита? Няма я ренесансовата виталност и спонтанност. Все по-трудно вярата и красотата вдъхновят модерния човек. Него много повече го занимават обезобразеното, апокалиптичното. Ведрината и оптимизма намира за старомодни и опасни. Толкова много разочарование се е натрупало в изминалите след Рененсанса векове, че най-вече недоверие и песимизъм владеят душата му. И ве пак, няма по-силно средство за просветление и надежда от изкуството. Особено на старите майстори.
На 19 юли от 15.30 часа радиотетатърът ще разкаже за един от тях.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg