Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Световна премиера на „Тромп ла Мор” в Парижката опера


Героите на Оноре дьо Балзак оживяха на сцената на Парижката национална опера и, по-актуални отвсякога, заиграха своята "Човешка комедия".

"Тромп ла Мор", първата френска премиера на парижката оперна сцена от пет години насам, беше очаквана с нетърпение. Тя е първият плод на един амбициозен проект на директора Стефан Лиснер за поредица от оперни творби, вдъхновени от френската литература. Идеята веднага е разпалила италианския композитор Лука Франческони, който, както сам разказва в интервю за вестник "Телерама", много отдавна носи в творческото си въображение един френски литературен образ: Вотрен, или Харере, или Тромп ла Мор, както е познат от превъплъщенията си в поредицата на Балзак. За композитора този символичен образ е живата присъда на великия писател и за днешния елит, потънал в съблазън и корупция, безцеремонно дърпащ конците на света и политиката с движение на милиарди капитали наляво и надясно. А съвременната опера според Франческони дава необятни възможности за сценично претворяване на този свят, защото е място за творчески експерименти и търсене на нови измерения.

И така, в две действия, но в три измерения (или по-точно на три нива) се разгръща новата постановка, дело на Ги Касие. Една след друга се откриват бляскавата фасада, задкулисният свят, който дърпа нейните конци, и мракът на подземието - точно както е в операта, в романите на Балзак и всъщност в живота. Многопластовото действие с накъсана хронология е голямо предизвикателство за артистите. Те явно са приели самоотвежено задачата да предадат разказа най-точно и правдиво, още повече, че либретото, макар и опростено, следва оригиналния текст на писателя.

Главният герой, с всичките му лица и мефистофелска съблазнитеност, е въплътен от Лоран Наури. Бас-баритонът успешно се е вписал в сложната роля, и то за отрицателно време, тъй като я е получил едва миналия декември. Романите на Балзак са му добре познати, актуалността на темата го вълнува, а и самата партитура очевидно подхожда на широкия му гласов регистър.

За мецосопрана Беатрис Урия Монсон, свикнала предимно с класически репертоар, участието в новата опера е откритие и предизвикателство. Така е и за диригентката Сузана Мелки, а очевидно и за самата публика, посрещнала премиерата с искрени аплодисменти. Добър знак, че парижките меломани възприемат и ценят съвременното оперно творчество, добър знак и за следващите опери от проекта: "Беренис" и "Сатенената обувка", предвидени за идните сезони.  




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14