Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хуан Майорга: Театърът трябва да може да говори на всеки зрител

Испанският драматург и режисьор Хуан Майорга
Снимка: www.abc.es

Текстовете му провокират да се замислим върху важните неща. Пиесите му се поставят в цяла Европа. Насилието, бунтът, историята и властта са само част от темите в произведенията на Хуан Майорга - един от най-превежданите испански драматурзи. Носител на испанската Национална награда за театър и на най-престижната европейска награда за драматургия. Интересен и провокативен. Завършил математика и Философия, а те намерили пресечна точка с театъра.

 Определението, което Енциклопедия Британика дава за  математиката е: наука за структурата, реда и връзката. Тази дефиниция използвам и в работата си като драматург. Защото и там трябва да структурирам, да помисля как да подредя нещата и да правя връзки между различните елементи. Математикът трябва да намери възможно най-простото обяснение на много сложни въпроси. Същото правя и аз в театъра.

Не е маловажно, че философията и театърът се раждат по едно и също време. Възникват заедно - от учудването към света и от желанието на човека да си изясни нещата и да ги получи в чист вид. Основават се на това да си задаваме добри въпроси. Театърът е един изпит за живота. И точно поради тази причина можем да кажем, че е философия!

Съвременният зрител е по-капризен към това, което му предлага театралната сцена. Как работите с публика, потопена в толкова много информация и визуални провокации?
 
 Аз не обичам да говоря за публиката, а за зрителя - в единствено число! Защото смятам, че театърът трябва да може да говори на всеки поотделно - „да говори на ухо“ на всеки зрител, образно казано. По някакъв начин публиката абсорбира зрителя. Публиката иска да превърне зрителя в нещо масово. Според мен, трябва да представяш сложни теми, които могат да провокират различни реакции. Театърът има изключителна сила, защото е изкуство на въображението и на срещата! Театърът е може би последното място, където може да правим общество!  Театър се прави заедно! И от друга страна това е изкуство на въображението. Във времена, когато всички имаме по един мобилен телефон в джоба си, включително и в църквите виждаме светещи екрани - всеки влиза с телефона си - театърът остава място, където зрителят е поканен да си представя, каквото може! Очевидно е, че актьорът, който е на сцената, не е Юлий Цезар, не е Хамлет или Крал Лир. Ясно е, че не сме в Дворец, на Плажа или в някоя гора, например. Всичко това съществува, но само и ако зрителят го пожелае! И това е нещо изключително в наши дни. Защото говорим за изкуство на въображението и на срещата, и то във времена, когато вече ни се струва, че няма поводи да се събираме и когато въображението ни е колонизирано.

  Цялото интервю на Мира Стефанова с Хуан Майорга чуйте в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14