Иван Сергеевич Тургенев, класикът на руската литература, известен у нас с романа си „В навечерието”, където главен герой е българинът Инсаров, нашумява всъщност с един от включените по-късно в книгата си „Записки на ловеца” разказ „Хор и Калинич”. От същия този сборник са и драматизираните за радиотеатъра два разказа на класика „Среща” и „Живи мощи”. По признанието на самия Иван Сергеевич тези истории той пише, за да изпълни своята „Ханибалова клетва” да воюва срещу врага, възневидян още в детството му: „Този враг имаше определен образ, носеше определено име – този враг беше крепостното право”. На Тургенев е дотам омразен крепостническия строй в Русия, че той решава да напусне родината си: „Аз не мога да дишам един въздух с това, което ненавиждам. Аз имах нужда да се отдалеча от своя враг, за да мога по-силно да го нападна”. И макар „Записките на ловеца” да имат за своя причина ненавистта на Тургенев към робството в Русия, в тях се провижда цялата жизнена сила на народа, неизчерпаемата му оригиналност въпреки тежкото иго. Всред пустошта на помешчничеството се изправя народната душа, успяваща едновременно и да се весели, и да търпи...
Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета..
В рубриката "Културен отпечатък" на Terra Култура фаготистът Георги Шашиков сподели своята вдъхновяваща история – история, в която музиката не е..
Започва седмото издание на Международния фестивал на музиката и изкуствата Jam on the River. Мотото на форума тази година е "Свободата е култура". Сред..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg