„Любов отдалече“ е една от четирите опери на Кая Саариахо, всичките по либрето на Амин Маалуф и всичките омагьосващи. В постановката на Метрополитън басбаритонът Ерик Оуенс е в ролята на трубадура Жофре, който идеализира жена, която никога не е виждал. Сопраното Сузана Филипс е Клеманс, обектът на неговата любов, а мецосопраното Тамара Мъмфорд е Пилигримът, който прекосява морето, за да свърже двамата. Сусана Мялки е на диригентския пулт.
От премиерата си в Залцбург през 2000 година „Любов отдалече“ е омагьосала публиката по цял свят. Операта е за трубадура Жофре Рюдел и неговата „любов отдалече“ Клеманс. Основава се върху живота на френски княз от XII век, който пише прекрасни песни за несподелената любов. Операта показва силата на музиката да преминава границите и да свързва душите – песните на Жофре го свързват с Клеманс защото пилигримът й ги изпява. Клеманс е французойка, но живее отвъд морето в Ливан, един вид изгнание. Както е известно, либретист е изтъкнатият писател Амин Маалуф, роден в Ливан. Кая Саариахо е родена във Финландия, но и двамата живеят в Париж през по-голямата част от живота си – доброволно изгнание, така да се каже. Либретото на Маалуф е на френски с малко от поезията на Жофре на провансалски диалект, известен като окситански. Музиката създава алюзия със Средновековието чрез определени танцови ритми и модални хармонии, които обаче тук звучат извън времето. Ние сме потопени в музикално царство, където времето и пространството изглежда не важат.
Постановката на Робер Льопаж също е доста хипнотична. Според него морето има доста живо присъствие в сюжета и в музиката – то едновременно разделя и свързва двамата влюбени. Затова той преобразява сцената на Метрополитън в море от светлини. А хорът пее от самото море, като че ли е част от него. Понякога той функционира като нещо като хора от гръцката трагедия. В други случаи хорът е звуков мост между оркестрината и сцената, свързан с богатата оркестрация и деликатни електронни ефекти, за да създаде някои спиращи дъха звукови пейзажи. Има само три действащи лица: Жофре, Клеманс и Пилигримът, който е мъжка роля, но написана за мецосопран. И въпреки че на героите не им е възложено много физическо действие, в емоционалния им живот има изключително напрегната драма. Операта се занимава с това как хората идеализират обекта на своята любов, за да съответства на техните нужди. Жофре си мечтае за съвършената жена, а Пилигримът му казва точно толкова, че той да си помисли, че я е намерил. Клеманс копнее за Франция и се подхранва с мисли за някого във Франция, който копнее за нея. Песните на Jaufré, които Пилигримът пее на Клеманс, всъщност са по стихове на действителния Жофре Рюдел. В операта има интересен разговор между Пилигрима и Жофре. Пилигримът си признава, че е изпял песните на Клеманс малко приблизително, отгоре-отгоре, и трубадурът е бесен, понеже е вложил цялото си сърце и душа в тях. Какво да се прави – съдбата на твореца…
Съдържание на операта „Любов отдалече“
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Фестивалът "Културама" продължава да радва своята публика с различни събития до края на година. "В няколко музея сме подготвили различни прояви. Ще имаме няколко концерта, които ще се проведат в София и в Историческия музей в град Петрич, където вече от един месец може да бъде видян нашия проект-изложба по едноименната книга "Сузи, внучката от..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg