„Светлин“ е заглавието на изложбата в галерия „Райко Алексиев“, посветена на тази голяма личност. Тя е организирана от негови ученици, колеги и приятели, като в експозицията се търси емоционалната и духовна памет на Светлин, за неговата мащабна, всеобхватна, в различни посоки, дейност, белязала българската култура през последните 60 години.
Обичайно всяка година на своя рожден ден 14 юли организираше своя изложба, за да приеме в дадено пространство – дали една шатра пред Народния театър, дали проект като „моление за чашата“, дали само една картина в същата тази галерия, дали каменните стели в „Арте“, само дни преди неговата кончина, всяка от тези изложби бяха неговото артистично откровение, един ритуал за среща с колеги и приятели. Това бе едно общуване през необяснимия и необятен език на рисунката, през пластическата сила на живописната материя, през идиоматичния израз на пластическото – истините, в които акад. Светлин Русев така дълбоко вярваше и страстно отстояваше.
Изложбата „Светлин“ представя някои от неговите най-значими знакови произведения като „Огънят“ и „Поколение“, един от десетките портрети на майка му и един от най-изразителните психологични автопортрети. В белотата на пространството на залата се разтварят посланията на извадки от десетки текстове, свидетели на неговото интелектуално и духовно прозрение. Ще завършим с фрагмент от текста, който Маестрото публикува на една от предишните си изложби, и който четем сега на поканата за експозицията „Светлин“, откъс от „Автобиография на един 85-годишен художник“:
„…Лутах се в търсене на магическия философски камък на мъдростта, с вечните отговори на живота отсам и живота отвъд; стигнах до каменна кариера, с кървавите следи на време, труд и мъка. Повярвах, че съм намерил пътя – илюзия!!!“
„Защо е път, ако не води към храма?! – недоумява старицата от онзи филм“.
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg