Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Евгения Сендова: Ключовата роля е на учителя

За „Сендовата система“ и чудесата в образованието

Антон Каро: Имаме нужда от повече структурираност на учебния процес, така че знанието да не е просто набор от факти

| обновено на 19.01.21 в 13:00
Снимка: БГНЕС

Какво означава уроците да пораждат интерес у децата, какво означава да не се пишат оценки и колко лесно е да отглеждаме и щастливи, и знаещи, и можещи деца. Доколко актуална и приложима е днес т.нар. „Сендова система“ или още за проекта на времето – „Проблемна група в образованието“. 

През 1979 г. акад. Благовест Сендов казва, че компютърът може да се разглежда като "удължител на човешкия мозък" – ако човек е умен, става по-умен, ако човек е глупав – става по-глупав. На 19 януари се навършва една година, откакто акад. Сендов приключи земния си път. Няма поколение у нас, което да не е чувало името му и това да не е будело почитание. Човек, силно ангажиран с проблемите на образованието, начина на преподаване и модела на висшето образование. 

Доц. Евгения Сендова, математик, член на Съюза на математиците в България, член на Американското математическо дружество, преподавател и учител, 1984-1990 – сътрудник към Проблемната група по образованието – БАН и МОН; от 1997 – тютор към програмата Research Science Institute (RSI) за ученици с изявени способности в областта на математиката и информатиката, организирана от Center for Excellence in Education, съвместно от с Massachusetts Institute of Technology, САЩ, разказва в "Нашият ден":

"Имала съм удоволствието и честта да общуувам с него още като студентка (след 1962 г.). По-късно да бъда член на неговия сектор по математическо моделиране, по-нататък да бъда участник в Проблемната група в образованието. До последно имаше какво да чуя и науча от него. Наричахме го Професора. Той винаги споделяше с нас, студентите, това, което го вълнува. В един момент той каза: "Ще правим буквар. Нов буквар, който ще прави децата любопитни към знанието, към науката. Този буквар ще бъде новият "Рибен буквар". В този буквар са включени усилията и таланта на огромна група хора, под ръководстото на проф. Сендов, идейният организатор беше проф. Ангушев, също Розалина Новачкова и проф. Янакиев... един фантастичен буквар като текст – с хумор, математика и език...

Ако сме се научили и можем да учим децата да се справят с нестандартни ситуации, да мислят, да приемат предизвикателството не със страх, а с хъс, да го преодолеят и да се почувстват горди от това, тогава сме си свършили работата. Детето трябва да умее да пише, да редактира, да смята, да играе и да се радва."

За ролята на учителя доц. Сендова казва: "Ключовата роля е на учителя. От учителя трябва да се изисква да бъде изследовател, човек, който осмисля съществуването си и присъствието си в клас – разговаря с децата, радва се на техните въпроси, използва въпроса на детето като искра и детето да бъде част от един изследователски екип."

Учениците и студентите трябва да бъдат научени да се учат през целия си живот. Отговорност, възпитание, парите не са всичко – това са част от заветите на акад. Сендов.

Чуйте повече в звуковия файл.

Д-р Антон Каро, неврофизиолог, методист-сугестопед, експерт по хуманни педагогики, разказва в "Нашият ден":

"Да се докосна до Сендовската система беше мечта. Когато говорим за тази система, трябва кажем, че това е български експеримент. И е хубаво да изследваме българската следа в педагогиката – какво сме направили през тези години, защото трябва да има приемственост между поколенията. 

Имаме нужда от повече чудеса в нашата образователна система. Имаме нужда от повече структурираност на учебния процес, така че знанието да не е просто набор от факти – да се учи в състояние на концентрация. И трябва да може да се редуват определени активности, дейности по такъв начин, че да не настъпва умора."

Антон Каро разказа за видеоматериалите с доц. Жени Сендова ("10 заповеди на ПГО", Не се страхувайте да научите нещо от децата!). "Една от тези заповеди, например, е: "Не въвеждайте ново понятие, преди децата да почувстват нужда от него". Учителят, когато преподава и изпитва, е наясно какво знае ученикът. Тези "десет заповеди" са принципи. Това са неща, от които можем да се поучим и да приложим."

Чуйте повече в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
 Проф. Румен Кастелов

Спорт, диета или хранителни добавки?

Опитахме чрез подобна градация да предизвикаме гледните точки на проф. Румен Кастелов. Коментарът на водещия специалист, началник на Клиниката по ортопедия и травматология в МВР болница, определи в началото основните фактори за телесно здраве и добра кондиция на опорно-двигателния апарат. Опитният лекар и хирург постави акценти върху битовите и..

публикувано на 14.11.25 в 09:25

Физическият факултет на Софийския университет кани всички на Eсенен ден на отворените врати

В петък на 14 ноември 2025 г. от 10 часа Физическият факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" отваря вратите си за всички, които искат да преживеят няколко интересни и ползотворни часа. Ученици, учители, родители, деца, студенти и граждани ще могат да видят, че физиката е увлекателна и интересна, че е престижна наука с многобройни възможности за..

публикувано на 14.11.25 в 08:35
Проф. Стефана Димитрова

В годината на 90-ия си юбилей проф. Стефана Димитрова представя своя "Лингвистичен роман"

На 12 ноември в Ректората на Софийския университет Факултетът по класически и нови филологии със съдействието на катедра "Испанистика" и катедра "Англицистика и американистика" и Филологическият факултет на Пловдивския университет организираха честване на юбилея на известната българска лингвистка , в рамките на което тя представи новата си книга...

публикувано на 13.11.25 в 08:25
Мария Боянова, гл. ас. д-р Радина Илиева, гл. ас. д-р Стамен Кънев (от ляво надясно) на събитие в столичен мол за разпространяване на образователните програми и продукти на Националния етнографски музей, както и актуалните изложби.

НЕМ – пазител на българската идентичност: 3 епизод – Образователни програми

В третия епизод, посветен на Националния етнографски музей към БАН, разказваме за образователните програми , които реализира музеят днес. Националният етнографски музей към Българската академия на науките съществува, за да събира и изследва истории и предмети от бита на българина в миналото и настоящето. Сред основните цели на музея са: Да..

публикувано на 12.11.25 в 16:10

SOS детски селища в подкрепата за психичното здраве при подрастващите

"Подкрепа за психично здраве и благосъстояние сред уязвими подрастващи" Това е инициатива, която се реализира от сдружение SOS детски селища България и цели да подпомогне деца на възраст между 10 и 15 години в това да разпознават и отработват техните чувства и емоции, породени от стреса в ежедневието, в училище и в семейството. Дейностите по..

публикувано на 12.11.25 в 15:50