Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Проект два стола“ – Никос Хараламбидис в ИСИ

Институтът за съвременно изкуство - София представя изложбата на Никос Хараламбидис „Проект два стола“.

"Ако се приеме за вярна метафората, предложена от Никола Бурийо, за съвременния художник като диджей, миксиращ семпли от реалността и човешката култура – отминала и настояща, то Никос Хараламбидис е един виртуозен визуален диджей, с изненадващи комбинации и смели иконографски скречове. Неговата неизчерпаема фантазия миксира два основни референтни масива, два гигантски контрапункта – традиция и модерност, във всичките им измерения и образни трансформации: от бита, културата, изкуството, политиката, дизайна и всичко, което може да постави на изпитание способността на зрителя да декодира един парадоксален свят, който е едновременно и познат, и абсурден, подлъгващ с разпознаваеми архетипи, но често с преобърната йерархия, времеви паралакси и неочаквани обрати." – казват от ИСИ.

За представянето си в ИСИ-София, Никос Хараламбидис е адаптирал популярни свои проекти, както и изцяло създадени за изложбата и българския контекст произведения. Всички атрибути на традицията с конкретиката на битовите и културни референции са местни, български миксирани с иконични образи на една наднационална модерност.

От ранните му проекти в края на осемдесетте години, художествената практика на Никос Хараламбидис е фокусирана върху социалната ангажираност и политическите намеси в публичната сфера, главно във военни територии, буферни зони и оспорвани райони по целия свят. 

Една от най-характерните антивоенни интервенции на художника е представена на биеналето в Сао Пауло 2006: „Как да живеем заедно“. След усърден, настоятелен и често болезнен процес на преговори с местните сили на ООН и кипърската власт, Хараламбидис успява да демонтира три барикади, основни части на разделителната стена в Кипър, за да изгради емблематичните си инсталации в Сао Пауло. Оттогава тези демонтирани барикади са разрешеният вход в другата част на острова, след паспортна проверка. Продължаващата борба на художника за съвместно съществуване е това, което доминиращо се отразява и в настоящия „Проект два стола“.

Изложбата може да бъде видяна от 30 юни до 15 август 2021 г. в Галерия ИСИ, бул. "Васил Левски" 134 (вход откъм ул. "Екзарх Йосиф")

Куратори – Правдолюб Иванов и Красимир Терзиев

Снимки: Радостин Седевчев, предоставени от ИСИ

Никос Хараламбидис е роден в Кипър през 1969 г., но израства в Ню Йорк, където семейството му намира убежище след турската окупация на северната част на острова през 1974 г. От края на осемдесетте години широкомащабните инсталации на Хараламбидис, създадени от разглобени структурни елементи на дома му (като стъклените фасади, прозорците и вратите, части от покрива, пода и др.), са разработени като политически натоварени платформи за интердисциплинарно сътрудничество, активизиращи изоставени пространства и необитавани сгради в буферни зони по целия свят. 

Изпреварвайки артистичните тенденции от периода, неговите радикални пърформанси и намеси в Зелената линия на Кипър и паралелните многопластови действия в други военни зони и оспорвани райони в Ливан, Палестина, Сирия, Ирландия и Газа, рискувайки в някои случаи буквално живота си, са били през годините еталон, предоставящ новаторски архетипов модел на активизъм на по-младото поколение художници. 

Една от последните му платформи за съвместни проекти е Philoxenia Campus, който се съсредоточава върху бежанците и други социално-политически проблеми, като повишава обществената осведоменост по тези въпроси. Първата версия на тази съвместна практика, музеят Rambling или Rumbling, основан през 1994 г. и широко представен на Биеналето във Венеция през 2003 г., всъщност е трансформацията на неговата собствена къща в публичен и многофункционален механизъм, отразяващ загубата на семейния му дом в окупиран Кипър, черпи вдъхновение от живота му като емигрант и от преживяванията му като бежанец. 

Фокусирайки се върху подобни теми, контекст и конотации между дома и родината, Hollow Airport Museum е друга поредица от платформи за сътрудничество, които са под формата на емблематично училище за изкуства, намиращо се на изоставеното международно летище в Никозия в рамките на контролираната от ООН зона в Кипър Зелената линия. Hollow Airport Museum (H.A.M) има за цел да играе ролята на образователен и интелектуален център, място за среща, което обединява художници от страните от Източното Средиземноморие като Сирия, Израел, Палестина, Египет и Ливан. Тази геополитически напрегната област, страдаща от продължаващи конфликти и войни, намира под името Хам, син на Ной и прародител на тези народи, образователно убежище и Хестия на художествени дейности под формата на древногръцкия „Museion“. 

През 2010 г. Хараламбидис основава Биеналето White House, което в международен план е първата дигитална форма на биенале.

Никос Хараламбидис е показвал работите си по целия свят в повече от 60 самостоятелни изложби в Гърция и чужбина (Centre Pompidou, Париж, Turner Contemporary, Лондон, Palazzo Querini Stampalia, Венеция и др.), и е участвал в множество международни групови изложби, сред които са няколко биеналета като: Биенале Ostende и др.


Изложбата е част от годишния цикъл изложби "Суперпозиции", реализирана с финансовото съдействие на Програмата за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството на Национален фонд Култура.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
инсталацията Нестабилна земя

Стабилни върху “Нестабилна земя”

От 13 юни пред “Топлоцентрала“ се разкрива интерактивна намеса в градска среда с меко люлеещи се дъски, които под натиск произвеждат музика. Инсталацията носи името "Нестабилна земя“ и представлява проект, чрез който създателите му – Силвия Чернева и Любов Жеглова – изследват темата за играта като начин да се движим, да се свързваме, да опознаваме..

публикувано на 26.06.25 в 16:00
Амелия Личева

Премиера на новата стихосбирка на Амелия Личева

Кристина Йорданова пише в своя рецензия за поезията ѝ: "Амелия Личева умее да пише топло, тактилно, но и някак спокойно и умозрително, едновременно близко и далече от образите, които създава." Йорданова подчертава, че поетесата "умее да разказва, да пише "сюжетна", внимателна и ясна поезия".  А Дария Карапеткова посочва: "Стихотворенията са..

публикувано на 26.06.25 в 15:48

Държавна сигурност срещу Българската православна църква

Заглавието на книгата на Момчил Методиев е "Разрушаване на общността". Това е изследване на методите и последиците от превръщането на църквата в "обект" на ДС. "Многобройните примери за груба намеса на Държавна сигурност в живота на Българската православна църква през комунизма поставят множество въпроси. Най-тежкият е по какъв начин тайните служби..

публикувано на 26.06.25 в 14:35

Книгите, които очакваме и четем през лятото

С препоръки какво да четем през лятото в "Нашият ден", гостуват Ема Цветанова, Ирена Назарова и Серафим Владимиров , студенти в Магистърска програма "Преводач. Редактор" на СУ "Св. Климент Охридски". От българската литература до най-новите китайски и японски заглавия на книжния пазар; от фантастиката през магическия реализъм до травмата на..

публикувано на 26.06.25 в 11:31

Международният младежки медиен фестивал "Арлекин" завърши с концерт на ветроход

Тримачтовата бригантина "Калиакра" стана сцена за финала на Международния младежки медиен фестивал "Арлекин" във Варна. Българският морски квалификационен център и капитан Денчо Добрев предоставиха кораба за десетото юбилейно издание на конкурса "Киното – моя любов, моя песен", който традиционно е част от фестивала. От стотиците претенденти..

публикувано на 26.06.25 в 10:35