Когато стане дума за Националния филмов център през последните десетилетия, винаги става въпрос за разделителни линии. Дали новият директор на центъра Петър Тодоров ще успее да преодолее тези разделения? От една страна, мисията на НФЦ е да разпредели едни средства за филмопроизводство, разпространение фестивали и показ на филми. От друга страна, става въпрос за нещо, което се нарича българска филмова индустрия и българска кинокултура.
Ето как коментира Петър Тодоров в "Артефир":
"Времената, в които живеем, са смутни както за кинообщността, така и за световната общност. Но смятам, че мисията на всяка филмова индустрия по света, а и за нашата българска, е да заличава съществуващите граници – географски, възрастови, полови, расови, поколенчески или гилдийни. Затова съм на този пост – да се опитам да залича тези граници, всички да бъдат обединени в една обща цел – да правим стойностно български кино."
Мисия и цел на НФЦ
"Мисията на киното, като цяло, е да формира култура, да възпитава публика, да образова публика. Нещата са трудни. Имахме голяма среща с представители на различни асоциации, съюзи. Всички в кинообщността имат мнение за това как агенцията, определена със закон да подпомага българската филмова индустрия, може да заработи по-добре, какви промени са наложителни – в закона и в правилника към него – за да работи по-ефективно. Много често тези мнения са абсолютно противоположни.
Моята първа цел, като директор, е да започна с тези мнения, за които общността е на едно мнение. Първите ми действия са свързани с Устройствения правилник на агенцията, който не е променян от 2018 г. И приетите през миналата година нови схеми на финансиране и чувствително увеличен годишен бюджет доведоха до остър недостиг на административен капацитет в агенцията. А това доведе до нейния административен колапс през 2021 г. Съществуващите щатове на служителите и техните възнаграждения категорично не отговарят на обема работа, която служителите е необходимо да администрират. Предприех няколко мерки – внасяне на нов проект за щатното разписание на служителите и повишаване на тяхното възнаграждение, за да бъде то адекватно и на административната работа. Предвидил съм и привличане на нови служители, които да отговарят за новите схеми."
Новият директор на НФЦ определя като важни всички видове и жанрове кино: "Смятам, че документалното и анимационното кино в България не получават необходимата помощ, за да стигнат до зрителите. Нямаме конкретно специално място за документално кино, където целенасочено да се води публика, защото тези филми са важни за формирането на богата кинокултура. Самата агенция може да инициира такъв разговор и за физическо място, и за дигитална платформа. Надявам се на по-следващ етап да стартираме тези процеси."
В очакване на финалното разпределение на бюджета Петър Тодоров е категоричен, че агенцията може да бъде много по-предвидим и силен партньор на самите автори, да ги подкрепя в техните усилия за участие в български и международни кинофестивали и да върви с тях по пътя, който е доста дълъг."
Чуйте подробности от звуковия файл.
"Истината за истината" е самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов. Неговото творчество е наситено със социални и политически послания. "Истината за истината" включва непоказвани в България произведения, създадени в периода 1998 – 2024 г. Експозицията идва във важен момент в кариерата на художника, който не е имал самостоятелна изложба в София от..
Весела Динева излага свои живописни творби под името "Невидими следи". Експозицията представя не само картини, а истории за любов, щастие, трудности и възходи. Произведенията на художничката са вдъхновени от емоционални преживявания и състояния. Всяка творба разказва история. Весела Динева работи с акрилни бои върху платно, използвайки..
Власт, интриги, семейни драми и кървави престъпления се преплитат в дебютната книга на Л. В. Маринов. Криминалният роман "Маските, които носим" провокира читателите с напрегнат сюжет, който тръгва по следите на изчезналото тяло на влиятелен мъж, а отдавна погребани тайни започват да излизат наяве. Историята се върти около успешен банкер от..
В свят, разкъсан от война и изгубил себе си, Швейк – малкият човек с голямо сърце – ще се сблъска с най-големия абсурд – да открие, че машините са станали по-хуманни от самите хора. Режисьорът Дамян Тенев прави своя драматизация, вдъхновена от романа на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война". Пиесата, която Тенев..
Новият български сериал "Майките" има премиера в родния телевизионен ефир. Създаден е по едноименния роман на Теодора Димова. В продължение на шест седмици зрителите ще могат да проследят историята на шест различни семейства и взаимоотношенията между родители и деца. Сериалът изследва проблема на нарушената семейна връзка, която води до съкрушителни..
"И никой не пита защо" е колкото част от текста към песента "Месо" на Милена Славова, толкова е и филмова история, която проследява търсенията на рок..
Ден преди влизането на новите 10 депутати от партия "Величие" в парламента в "Нашият ден" говорят Габриела Кирова и Ивелин Михайлов – какви ще бъдат..
Скорошно проучване на обществените нагласи показа стряскащо висок процент на подкрепа на забраната за ползване на телефони в училище, въвеждане на оценки..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg