Няма по-страшно от отмъщението на оскърбената жена, особено ако има пари и въображение. В Буенос Айрес мъстта е под формата на 120-метровият жилищен блок Edificia Kavanagh. 31 етажа в стил ар деко, построени за малко повече от година през 1936-а.
Грамадата продължава да държи рекорда за най-голяма сграда, изградена от бетон. Тя е и първата в Аржентина с централен климатик. Ако останем в плен на цифрите – апартаментите вътре са 105, обслужвани от 12 асансьора.
Останалото е емоция. Жилищният блок е построен от безумно богатата и безкрайно красива Корина Кавана. Единственото, което ѝ куцало бил произходът. Тя била буржоа, от така наречените новобогаташи, което никак не се харесало на една от най-влиятелните жени в Буенос Айрес – маркиза Мерседес де Анчорена. А Корина имала злощастието да се влюби в сина ѝ.
Узнавайки за тайния им годеж, благородничката заплашила да лиши отрочето си от наследство. Младежът се побоял от гнева на майка си и изоставил своята любима. А наистина имало какво да губи. Семейство Анчорена още от 18-19 век били най-едрите земевладелци не само в провинция Буенос Айрес, ами и в цяла Аржентина. Родът бил толкова влиятелен, че дори се сродил с испанския крал.
Фамилия Кавана били не по-малко богати, обаче без синя кръв. Потомката на обикновени ирландски се оказала не само с разбито сърце, ами публично унижена и замислила безкръвно, но изключително болезнено отмъщение.
Всеки посетител на Буенос Айрес може да види палатът на семейство Анчорена на площад "Сан Мартин". От балкона му набожната Мерседес обичала да съзерцава прекрасната църква, построена с парите на фамилията ѝ и сутрин да слуша камбанния й звън. В началото на 20-и век в Америка започнало строителството на първите небостъргачи и на Корина ѝ хрумнало с такъв да затули гледката на маркизата. Веднага закупила парцела точно пред храма. Наложило се да продаде едно ранчо, но вода и оскърбена жена тръгнат ли, прегради няма. Вложението ѝ след това се върнало многократно, а и самата г-ца Кавана се нанесла в апартамент на целия 14-и етаж в зданието, което през 1999 година е вписано в съкровищницата на ЮНЕСКО.
До края на живота си двете жени се гледали през площад "Сан Мартин", а Мерседес Анчорена се налагало всеки път да заобикаля отмъщението на Корина, за да отиде на църква.
Дворецът "Сан Мартин", който днес е една от сградите на Министерството на външните работи на Аржентина, е построен от семейство Анчорена по шаблона на френските палати: на първия етаж бил парадният вход, на втория балните зали, на третия – спалните на стопаните, а четвъртият бил за прислугата. Любопитното е, че във Франция покривите са скосени, за да не задържат сняг. В Аржентина такъв не вали, но са спазили точно архитектурния стил.
Министерството на външните работи е издигнало стъклена модерна сграда до старинния дворец с идеята той да се оглежда в нея както миналото се оглежда в настоящето.
Навремето домакините посрещали гостите си в подножието на парадното стълбище и заедно се качвали нагоре към залите. Но един посетител паднал от горе и си счупил врата. От тогава всички минават по страничните стълби, а служителите в двореца твърдят, че призракът на загиналия продължава да броди нощем.
Главната зала, наречена "Златна" е била предназначена за пищни балове. Декорирана е в стил "Версай" с кристални огледала и гоблени от Франция. Таванът е изографисан със сюжет, който в днешна Аржентина намират най-малко за исторически некоректен. Европейските завоеватели, току що акостирали в Южна Америка, са посрещнати възторжено от местните индианци, които с дарове приветстват "цивилизацията" под благосклонния поглед на Божията майка от небесата.
Дворецът изобилства от тайни врати, проходи и стаички, които и днес се ползват от служителите на Министерството на външните работи. Най-често, за да отидат незабелязани до тоалетната.
На 14 и 15 февруари в Софийския университет се проведе академична конференция под надслов "Творчество и иновации – измерения на бъдещето", организирана Националния университетски център за творчество и иновации. Мащабното събитие беше приветствано от представители на изпълнителната власт и академичното ръководство. Изключително богатата програма,..
Марко Видал е поет, но също така и преводач от български на испански език. Човек, който обича да пътува чрез езиците и културите. Издател на едно съвсем малко и ново издателство, посветено на превода и популяризирането на литературата на малките езици. А само една малка част от неговите литературни маршрути минават през Испания, България, Узбекистан...
152 години след обесването на националния герой Васил Левски говорим за личността и делото на Апостола по два познавателни вектора. Първият – историческата наука за тази забележителна фигура от нашите националноосвободителни усилия, а вторият – образът на Левски както в произведенията на класиците, така и в произведенията на нашите съвременници...
На 18 и 19 февруари с тържествени прояви България отбеляза 152 години от гибелта на най-светлата личност в историята на нашето национално възраждане и освобождение от петвековно потисничество и безправно съществуване в рамките на Османската империя. Васил Иванов Кунчев, Дякон Игнатий, Апостола, Левски – не просто обаятелен образ на герой, мъченически..
"Т ук, където се намираме сега, в Централен Анадол, са много почитани думите на персийския поет и философ Мевляна Джеляледдин Руми, който казва: "Ела, който и да си ти", разказва туристическият гид Гирай УУр Йозджаш. И той обяснява, че на територията на Република Турция днес съществуват седем региона, със седем различни климата, дори със седем..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg