Владимир Митев, журналист от Румънската секция на БНР, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" по какво си приличат и различават румънските и българските медии, както и случилото се с главния редактор на "Gazeta Sporturilor" Каталин Цепелин.
"В няколко посоки може да са коментарите, но, първо, бих искал да припомня един документален филм "Колектив", който беше номиниран за "Оскар", който е филм за успехите на румънската разследваща журналистика. В този филм медията, която прави големи разкрития за нарушения в болници с дезинфектанти, довели до смъртни случаи, е "Gazeta Sporturilor". Това е вестникът, който сега е в центъра на нашето внимание заради натиска върху главния му редактор и неговото уволнение, след като отказа да се подчини на мениджърския екип и да им предостави предварително статии на вестни, свързани с бизнеса с хазарт.
Това е важен контекст, защото очевидно журналистите от "Gazeta Sporturilor" и "Libertatea", двете издания, които са в една медийна група, имат самочувствие, че правят наистина добра журналистика. Имат разследващи екипи и "Libertatea" е изданието с най-голям тираж в Румъния. Явно по тази причина те не могат да правят компромиси с професионалните си стандарти.
От друга страна, в Румъния, както и у нас, много настъпват хазартните компании и са сред най-големите рекламодатели. Именно покрай това се завърта и самият казус с главния редактор на "Gazeta Sporturilor". От него са поискали да предостави на мениджмънта – швейцарско-български – данни, свързани с хазартния бизнес. Той отказва да го направи, защото явно е смятал, че тази информация ще достигне до хазартните компании и ще бъде модифицирана по някакъв начин. На тази база е конфликтът.
Мениджърите казват, че твърденията на журналистите са неверни. На свой ред журналистите и главният редактор Каталин Цепелин твърдят, че е имало опит за намеса в тяхната дейност.
Струва ми се, че журналистите са постъпили правилно, защото в една медия е нормално журналистите да имат контрола върху редакционната политика. Те вероятно са знаели какво ще се случи, ако допуснат да сверяват публикациите си с мениджмънта. Те не пропускат да кажат, че и преди е имало такива казуси в работата им. Разбира се, има много контекст и подробности, които трябва да се преценяват, когато се оценява такава ситуация, но аз мисля, че журналистите там знаят какво правят."
По какво се различават румънските медии от българските
"Както чухме от Юлия Рошу, има доста общи проблеми между българските и румънските медии. Например SLAPP делата, а и друг вид натиск, включително партийното финансиране, за което самите румънски журналисти говорят често. Как субсидиите за партиите достигат до медиите, в смисъл, че се купува влияние по този начин. И много медии престават да бъдат критични към партиите, които ги финансират под някаква форма. Има и доста различия. Например в Румъния има много по-развита разследваща журналистика. Прави впечатление, че в самото общество има търсене и желание да се подкрепят журналисти и медии, които развиват такава журналистика. Един хубав пример е "Рекордер" – медия, която прави много сериозни разследвания и се финансира от самите читатели. Което гарантира независимостта ѝ."
Кой пази журналистите от натиск в Румъния
"Моето усещане е, че това е обществото. Освен това там няма такова голямо разделение между самите медии, каквото има у нас. У нас самите журналисти си лепят различни етикети. В Румъния има повече уважавани от гражданите журналисти и може би това им дава самочувствие, заедно с голямата подкрепа на обществото. Това става през труда им, те защитават името си с труда си. Ако журналистите са честни с публиката си, ако показват ясно какви са границите на тяхното знание и в същото време имат кураж да поставят в дневния ред трудни и неудобни теми, това не може да не спечели доверие. Защото доверието е основният проблем за много журналисти. Просто медиите в Румъния имат голямо значение и влияние върху обществото, поне тези, които са уважавани. Те просто имат публика. Не съм сигурен до каква степен нашите медии имат лоялна, отдадена публика. Явно румънските граждани са по-способни да избират и преценяват."
В рубриката "Времето на редактора" по БНР темата за водните ресурси на България и тяхното управление застана в центъра на вниманието. Гост в предаването "Нашият ден" беше проф. Емил Гачев от секция "Води" към Института за изследване на климата, атмосферата и водите при БАН. Според него макар и моментната ситуация да не е критична, тя е сериозен повод..
За отношението на творците, обществото и институциите ни към животните в индустрията разговаряме в "Нашият ден" с поп певицата Тина , със Стефан Димитров от организацията "Невидими животни" и с Петя Алтимирска от КАЖИ ("Кампании и активизъм за животните в индустрията"). Повод за разговор са поредните разкрития за жестокост във ферма за..
"Поздравления, свят, време е за мир" – написа вчера в социалните мрежи президентът на САЩ Доналд Тръмп. Израел и Иран договориха примирие, а светът очаква официалния край на тази 12-дневна война – по думите на американския президент. Новините следят с особена емоция и 13 български творци и писатели, които преди седмица успешно бяха евакуирани от..
В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" звучаха силни, лични и разтърсващи гласове. Актрисата Наталия Цекова и Огнян Исаев от фондация "Тръст за социална алтернатива" споделиха своите мисли в деня на заключителното събитие на проекта " Пътеводител за всеки ден: как да откривам(е) и възприемам(е) многообразието ". Разговорът премина през..
Антонина Дуриданова е българка, родена и израснала в София, която е реализирала своята американска мечта с убеждението, че всеки успех в живота се постига благодарение на образование и познание. В "Нашият ден" тя разказва за трудностите и препятствията, които среща по пътя си до върха на професионалната йерархия в Министерството на финансите на..
На Еньовден, деня, в който билките придобиват най-голяма лечебна сила според народните вярвания, ни се открива чудната възможност да надникнем в магията на..
Родната музикална публика ще може да се наслади на концерт на един от водещите симфонични оркестри в Китай – Симфоничния оркестър на град Чанша, под..
Изложбата "Данаил Дечев (1891 – 1962). Ноктюрно " представя творби на големия български художник. Произведенията на автора са били откупени от галерия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg