Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Медиен език и стил" на проф. Андреана Ефтимова 10 години по-късно

Новото допълнено и преработено издание на учебника с подзаглавие "Теория и съвременни практики" включва опита от още 10 години преподавателска практика във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет, нови примери и явления от реалната журналистическа реч.

Що се отнася до езиковата подготовка на студентите, проф. Евтимова споделя в предаването "За думите", че се налага да се компенсират липси в основните знания за езика и в умението да съставят грамотни и смислени устни и писмени текстове. Пропуските в правописа, пунктуацията и граматиката на постъпващите във висшите учебни заведения са толкова съществени, че издатели изпитват затруднения в намирането на редактори и коректори, казва проф. Ефтимова. Затова първата част на учебника е насочена към попълването на липсващите базови знания за езика.

Паралелно се включват и специфични за медийния език и стил знания и образци от езикови варианти, различни от книжовната реч, които бъдещите журналисти би трябвало да познават, за да имат адекватно речево поведение в разнообразните ситуации, присъщи за професията.

В учебника са разгледани някои от масово наблюдаваните проблеми в журналистическата практика на всички равнища на речта – произношение, лексика, морфология, синтаксис, стил. Включени са обаче и текстове, които могат да послужат като образец за богат изказ и начин на подреждане на мисълта, казва преподавателката.

По отношение на езика и стила на медиите ни днес проф. Ефтимова смята, че за разлика от първите години на прехода, когато уличният език навлезе стихийно в медийната реч, днес журналистите имат изградена култура на ползване на различните стилове на речта.

Чуйте целия разговор в звуковия файл

Snimka: unipress.bg
По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. д-р Атанас Мангъров

Защо сами си го причиняваме?

Риторичен въпрос към специалистите и към всеки от нас. Защото в основата му са поставени огромното недоверие и "анатемосване" на ваксините. Въпреки напредъка на медицинската наука, "изчезнали" уж болести отново се появяват, страдат децата, преживяват го родителите. Какви са причините, как да се справим със съмненията към ваксините? – въпроси към..

публикувано на 09.05.25 в 10:47

Съчетаването на архитектурно наследство и спорт е тема на международна среща в УАСГ

В периода 16–20 май 2025 г. в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), София ще се проведе международна среща под надслов Heritage in Action: Revive&Thrive2BG насочена към студенти и преподаватели, с акцент върху културното наследство и спорта като взаимосвързани елементи на съвременното образование. "Основната цел е на..

публикувано на 09.05.25 в 10:15

Даниел Симеонов: Изкуството е изключително важно за развитието на всеки млад човек

Даниел Симеонов завършва кинорежисура в Нов български университет. Следвал е също философия в Софийския университет и световно кино в Биркбекския университет в Лондон. През 2018 г. завършва лидерската програма за учители на фондация "Заедно в час", както и педагогика в Пловдивския университет. През 2022 г. е стипендиант по медийна грамотност на..

публикувано на 08.05.25 в 16:25

Кой дърпа конците

Предаването разказва за куклите и по-специално за историята на кукления театър – част от историята на човешката цивилизация. Припомня и българския принос натрупал вече повече от стогодишен опит в тази сфера. С доцент Мирослав Цветанов, преподавател в НАТФИЗ и режисьор на куклени спектакли, с известния ни театрален и куклен режисьор Катя Петрова, и с..

публикувано на 08.05.25 в 08:20
Проф. Веселин Дафов

Проф. Веселин Дафов за религията в училище: Допусна се хора да се карат за нещо, което не знаем какво е

Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..

публикувано на 07.05.25 в 09:32