На 11 юни 1864 г. в Мюнхен се ражда композиторът Рихард Щраус. Много трудно е да се определи с кои свои произведения той остава в историята – с оперите, симфоничните поеми или с песните си. Но едно е ясно – посвещава живота си на Нейно величество Музиката и ни дарява в наследство 16 опери, 2 симфонии и 8 симфонични поеми, 2 концерта за валдхорна и над 200 песни и произведения за хор. Определян е като един от най-оригиналните композитори в световната музикална история, с новаторски, модерен и дори дързък творчески дух.
Един от шедьоврите на композитора е операта "Кавалерът на розата" – може би една от най-ярките социални комедии, писани някога. Тя представя идеализирана Виена от миналото в момент, когато композиторът и либретистът усещат пропастта, пред която е изправен света. Маршалката е обсебена от идеята, че остарява и признава, че понякога спира всички часовници в къщата, за да спре времето. Любовта й към Октавиан запалва отново искрата у нея и й носи радост.
Премиерата на творбата в Дрезденската придворна опера на 26 януари 1911 г. е триумф за композитора. Диригент на спектакъла е Ернст фон Шух, режисьори – Георг Толер и Макс Райнхард, художник – Алфред Ролер.
"Кавалерът на розата" изненадва публиката с неочаквания стилистичен завой от експресионистичните опери на Щраус "Саломе" и "Електра" към комична опера ала Моцарт.
Либретистът Хуго фон Хофманстал в началото на 1909 г. в писмо от Ваймар пише: "В продължение на три спокойни дни успях тук, в следобедните часове да завърша един много весел сценарий за опера… време на действието – Виена в епохата на Мария Терезия". Щраус е привлечен от идеята и с увлечение започва да пише музиката. "Кавалерът на розата" е наричана още "опера на валсовете" и "тържество на мелодията" или "виенски карнавал на нравите".
В предаването звучи документален запис от Залцбург, 1 август 1964 г.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
В студиото на "Семейно радио" изгрява слънце от любов по време на гостуването на фамилията на актьора и баща за пример Димитър Иванов-Капитана...
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg