Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Благой Бурдин пристигна в БНР с единствения водороден електромобил

доц. Благой Бурдин
Снимка: БНР

Доц. Благой Бурдин от Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) към Българската академия на науките пристигна в БНР с единствения водороден електромобил.

"Водородният автомобил е електромобил, т.е. има електродвигател, това, което е различното, е, че се зарежда с водород само за няколко минути и в автомобила има горивна клетка, която е с водород и с кислорода от въздуха произвежда електричество, с което се осигурява движението на този автомобил. 

Едно от предимствата е ресурсната устойчивост на този автомобил, тъй като се използват много малко рядко земни и критични елементи, но дори и те в голяма степен се рециклират. Така че има възможност в края на живота на водородния автомобил, веднага да се произведе нов, а пробегът му е 500-600 километра. 

По принципа на действие този автомобил не се различава от конвенционалните, но от ауспуха му излиза водна пара и зареждайки се с водород, този водород може да се произвежда от различни източници, които са възобновяеми източници", съобщава в предаването "Следобед за любопитните" доц. Благой Бурдин. Всеки водороден електромобил, допълва той, изисква водородна зарядна станция, а тя е много специфична. 

През месец май у нас беше открита първата в България и региона зарядна водородна станция. Тя се намира в квартал "Дружба" в София в комплекса на БАН и е част от центъра за компетентност "Хитмобил". 

"Тя не е комерсиална зарядна станция, а научна и демонстрационна станция, която да покаже предимства, недостатъци и специфики, това е първата стъпка, за да може след време, когато дойде моментът за изграждането на други, това да стане за кратко време", уточнява доц. Бурдин. 

От идеята до реализирането и изграждането на станцията, разяснява експертът, минаха 10 години. С тази станция се поставя и началото на водородната мобилност в България. В Западна Европа има няколкостотин такива демонстрационни зарядни станции, а това е и в изпълнение на регламента за изграждане на инфраструктура за алтернативни горива и в частност водород, който изисква изграждането на такива станции, т.е. до 2030 година в по-големите европейски градове ще трябва да има такива станции, става ясно от разговора в предаването "Следобед за любопитните". 

С изграждането на водородната зарядна станция у нас ние достигнахме Западна Европа в демонстрирането на тези технологии и това е важна практическа стъпка, и това дава възможност на живо да се изследва ефективността на този вид станция, разяснява доц. Благой Бурдин. 

В България, според него, има реална възможност да се изгради и действаща такава водородна зарядна станция, това с времето ще се наложи, а практически с 2-3 такива станции ще може да се покрие голям регион, нека не забравяме, че страната ни е на важен транспортен коридор. Част от тези нови технологии, които навлизат в света, не само около използването на водорода, това са едни ниши, а ние имаме специалисти, за да могат български фирми да навлязат в тях, сподели доц. Бурдин. 

Водородният електромобил, според него, като цена на пробег скоро ще се изравни с дизеловите и бензиновите. Това са автомобилите на бъдещето, защото са и екологосъобразени. Доц. Благой Бурдин е изминал вече около 2600 километра с водородния автомобил и продължава да проучва неговите предимства.

Снимки – БНР
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Национално музикално училище

История на образованието по изкуствата: Национално музикално училище "Любомир Пипков"

Създадено през 1904 година, първото професионално музикално училище в България вече повече от 120 години възпитава у поколения наред отношение за естетика в музикалното изкуство. Открехваме завесата за неговата история, но и за влиянието на тази институция върху българската музикална сцена и духа, в който знаковите имена обучават своите ученици...

публикувано на 21.11.25 в 14:01
Покана за събитието

Четири научни звена на БАН отварят врати за посетители

Министерството на иновациите и растежа ще подкрепи с 10 млн. лв. авангардно изследване на Института по физика на твърдото тяло към Българската академия на науките. То е за лазерно индуциран управляем ядрен синтез и има потенциал за пробив в световната наука и производството на ядрена енергия. Финансирането ще бъде осигурено по Програма "Научни..

публикувано на 21.11.25 в 09:45
Килими от експозицията

НЕМ – пазител на българската идентичност: 4 епизод – Колекции и фондове

Последен четвърти епизод, в който разказваме за това как се събират експонатите през годините, какво има до момента като колекции, какви фондове има в етнографския музей, интересни и любопитни факти от участници Чавдар Димитров, главен асистент Илия Борисов главен асистент и главен асистент Ангел Ангелов. Националният етнографски музей –..

публикувано на 20.11.25 в 14:35

Дълбините на Черно море пазят наследството на цели епохи

Черно море се утвърждава като едно от най-ценните места за археологически и научни проучвания. Уникалната "безкислородна зона под 150 метра дълбочина" съхранява в изключително добро състояние потънали кораби, морски съдове и различни материали, които иначе биха се разрушили в други водни басейни. Тази природна особеност превръща Черно море в..

публикувано на 19.11.25 в 09:05

Тежки травми и бързи решения: как 3D моделите помагат на лекарите

Идеята за "инженер на резервни човешки части" звучи като сюжет от научна фантастика, но в съвременната медицина това вече е реалност. Един от българските специалисти, които превръщат високите технологии в пряка помощ за пациентите, е д-р Петър Вълчанов от Медицински университет – Варна. Той работи в областта на медицинското 3D моделиране и..

обновено на 19.11.25 в 08:35