Доц. Благой Бурдин от Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) към Българската академия на науките пристигна в БНР с единствения водороден електромобил.
"Водородният автомобил е електромобил, т.е. има електродвигател, това, което е различното, е, че се зарежда с водород само за няколко минути и в автомобила има горивна клетка, която е с водород и с кислорода от въздуха произвежда електричество, с което се осигурява движението на този автомобил.
Едно от предимствата е ресурсната устойчивост на този автомобил, тъй като се използват много малко рядко земни и критични елементи, но дори и те в голяма степен се рециклират. Така че има възможност в края на живота на водородния автомобил, веднага да се произведе нов, а пробегът му е 500-600 километра.
По принципа на действие този автомобил не се различава от конвенционалните, но от ауспуха му излиза водна пара и зареждайки се с водород, този водород може да се произвежда от различни източници, които са възобновяеми източници", съобщава в предаването "Следобед за любопитните" доц. Благой Бурдин. Всеки водороден електромобил, допълва той, изисква водородна зарядна станция, а тя е много специфична.
През месец май у нас беше открита първата в България и региона зарядна водородна станция. Тя се намира в квартал "Дружба" в София в комплекса на БАН и е част от центъра за компетентност "Хитмобил".
"Тя не е комерсиална зарядна станция, а научна и демонстрационна станция, която да покаже предимства, недостатъци и специфики, това е първата стъпка, за да може след време, когато дойде моментът за изграждането на други, това да стане за кратко време", уточнява доц. Бурдин.
От идеята до реализирането и изграждането на станцията, разяснява експертът, минаха 10 години. С тази станция се поставя и началото на водородната мобилност в България. В Западна Европа има няколкостотин такива демонстрационни зарядни станции, а това е и в изпълнение на регламента за изграждане на инфраструктура за алтернативни горива и в частност водород, който изисква изграждането на такива станции, т.е. до 2030 година в по-големите европейски градове ще трябва да има такива станции, става ясно от разговора в предаването "Следобед за любопитните".
С изграждането на водородната зарядна станция у нас ние достигнахме Западна Европа в демонстрирането на тези технологии и това е важна практическа стъпка, и това дава възможност на живо да се изследва ефективността на този вид станция, разяснява доц. Благой Бурдин.
В България, според него, има реална възможност да се изгради и действаща такава водородна зарядна станция, това с времето ще се наложи, а практически с 2-3 такива станции ще може да се покрие голям регион, нека не забравяме, че страната ни е на важен транспортен коридор. Част от тези нови технологии, които навлизат в света, не само около използването на водорода, това са едни ниши, а ние имаме специалисти, за да могат български фирми да навлязат в тях, сподели доц. Бурдин.
Водородният електромобил, според него, като цена на пробег скоро ще се изравни с дизеловите и бензиновите. Това са автомобилите на бъдещето, защото са и екологосъобразени. Доц. Благой Бурдин е изминал вече около 2600 километра с водородния автомобил и продължава да проучва неговите предимства.

Създадено през 1904 година, първото професионално музикално училище в България вече повече от 120 години възпитава у поколения наред отношение за естетика в музикалното изкуство. Открехваме завесата за неговата история, но и за влиянието на тази институция върху българската музикална сцена и духа, в който знаковите имена обучават своите ученици...
Министерството на иновациите и растежа ще подкрепи с 10 млн. лв. авангардно изследване на Института по физика на твърдото тяло към Българската академия на науките. То е за лазерно индуциран управляем ядрен синтез и има потенциал за пробив в световната наука и производството на ядрена енергия. Финансирането ще бъде осигурено по Програма "Научни..
Последен четвърти епизод, в който разказваме за това как се събират експонатите през годините, какво има до момента като колекции, какви фондове има в етнографския музей, интересни и любопитни факти от участници Чавдар Димитров, главен асистент Илия Борисов главен асистент и главен асистент Ангел Ангелов. Националният етнографски музей –..
Черно море се утвърждава като едно от най-ценните места за археологически и научни проучвания. Уникалната "безкислородна зона под 150 метра дълбочина" съхранява в изключително добро състояние потънали кораби, морски съдове и различни материали, които иначе биха се разрушили в други водни басейни. Тази природна особеност превръща Черно море в..
Идеята за "инженер на резервни човешки части" звучи като сюжет от научна фантастика, но в съвременната медицина това вече е реалност. Един от българските специалисти, които превръщат високите технологии в пряка помощ за пациентите, е д-р Петър Вълчанов от Медицински университет – Варна. Той работи в областта на медицинското 3D моделиране и..
Как заради TikTok България се превръща в успешен тестов полигон за нов тип политическо влияние, което не минава през медии, а през алгоритми, според..
Ако разберете, че ще загубите зрението си, какво ще направите? Ще започнете ли да гледате нещата, които ви заобикалят, по друг начин? Ще провиждате ли..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" връща на сцената един от най-емблематичните мюзикъли "Кабаре" , в обновена постановка, която обещава да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg