Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Благой Бурдин пристигна в БНР с единствения водороден електромобил

доц. Благой Бурдин
Снимка: БНР

Доц. Благой Бурдин от Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) към Българската академия на науките пристигна в БНР с единствения водороден електромобил.

"Водородният автомобил е електромобил, т.е. има електродвигател, това, което е различното, е, че се зарежда с водород само за няколко минути и в автомобила има горивна клетка, която е с водород и с кислорода от въздуха произвежда електричество, с което се осигурява движението на този автомобил. 

Едно от предимствата е ресурсната устойчивост на този автомобил, тъй като се използват много малко рядко земни и критични елементи, но дори и те в голяма степен се рециклират. Така че има възможност в края на живота на водородния автомобил, веднага да се произведе нов, а пробегът му е 500-600 километра. 

По принципа на действие този автомобил не се различава от конвенционалните, но от ауспуха му излиза водна пара и зареждайки се с водород, този водород може да се произвежда от различни източници, които са възобновяеми източници", съобщава в предаването "Следобед за любопитните" доц. Благой Бурдин. Всеки водороден електромобил, допълва той, изисква водородна зарядна станция, а тя е много специфична. 

През месец май у нас беше открита първата в България и региона зарядна водородна станция. Тя се намира в квартал "Дружба" в София в комплекса на БАН и е част от центъра за компетентност "Хитмобил". 

"Тя не е комерсиална зарядна станция, а научна и демонстрационна станция, която да покаже предимства, недостатъци и специфики, това е първата стъпка, за да може след време, когато дойде моментът за изграждането на други, това да стане за кратко време", уточнява доц. Бурдин. 

От идеята до реализирането и изграждането на станцията, разяснява експертът, минаха 10 години. С тази станция се поставя и началото на водородната мобилност в България. В Западна Европа има няколкостотин такива демонстрационни зарядни станции, а това е и в изпълнение на регламента за изграждане на инфраструктура за алтернативни горива и в частност водород, който изисква изграждането на такива станции, т.е. до 2030 година в по-големите европейски градове ще трябва да има такива станции, става ясно от разговора в предаването "Следобед за любопитните". 

С изграждането на водородната зарядна станция у нас ние достигнахме Западна Европа в демонстрирането на тези технологии и това е важна практическа стъпка, и това дава възможност на живо да се изследва ефективността на този вид станция, разяснява доц. Благой Бурдин. 

В България, според него, има реална възможност да се изгради и действаща такава водородна зарядна станция, това с времето ще се наложи, а практически с 2-3 такива станции ще може да се покрие голям регион, нека не забравяме, че страната ни е на важен транспортен коридор. Част от тези нови технологии, които навлизат в света, не само около използването на водорода, това са едни ниши, а ние имаме специалисти, за да могат български фирми да навлязат в тях, сподели доц. Бурдин. 

Водородният електромобил, според него, като цена на пробег скоро ще се изравни с дизеловите и бензиновите. Това са автомобилите на бъдещето, защото са и екологосъобразени. Доц. Благой Бурдин е изминал вече около 2600 километра с водородния автомобил и продължава да проучва неговите предимства.

Снимки – БНР
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Нешо Чипев

Проф. Нешо Чипев: Черно море става все по-топло, но не и по-солено

Черноморската екосистема има своите специфични функции. Не е никак лесно да се прогнозира и разбере въздействието на който и да е фактор, било то климатични, човешки или космически, върху системата, в това число и черноморската. Това е така, защото те се състоят от облак от връзки. Тук говорим за ефекта на пеперудата, т.е. ако на едно място..

публикувано на 13.05.25 в 16:10

Хоботът на слона има над 1000 мускула

Никога не съм си представяла, че ще готвя за слонове в Тайланд! Че аз за себе си рядко подхващам тиган или тенджера. И изведнъж… усвоявах рецептурник за любимите ми гиганти. В тайландската провинция Сурат Тани Elephant hills е мястото, където всеки миг е познание за нещо ново, а всяка гледка – скрийнсейвър за компютъра. Приключението започва..

публикувано на 13.05.25 в 15:45

Какво наричаме "магично"? Петър Желязков за илюзиите на ума

На 7 юни предстои пролетното издание на Ratio Forum , озаглавено "Магията на реалността". Темата, макар на пръв поглед да звучи мистично, всъщност има съвсем рационално обяснение. Един от организаторите на събитието, Петър Желязков , пояснява, че под "магично" трябва да разбираме не свръхестественото, а способността на някои хора да заблуждават..

обновено на 13.05.25 в 13:02
Калоян Димитров

Еврика! Успешни българи: Калоян Димитров

Калоян Димитров е ученик от Американския колеж в София. Двамата със съотборника си Момчил Колев са лауреати от Националния конкурс "Млади таланти" и представители в Европейското младежко научно изложение (EXPO Science Europe), което се проведе през юли миналата година в Сараево по линия на МИЛСЕТ. Проектите на тандема са свързани все с приложения..

публикувано на 12.05.25 в 17:05

За терапевтичната сила на конете

Фондация "Пейнт и Куортър хорс България" се посвещава на тези две американски породи коне, наследници на мустангите, на тяхното отглеждане и разпространяване. С времето прозрението, че конете могат да бъдат в услуга на обществото, разширява мащабите на мисията. Днес Екипът провежда терапевтична езда, рехабилитация за деца и хора с физически и умствени..

публикувано на 12.05.25 в 15:23