Всяко време има своето съвременно изкуство. Това е сякаш самоочевидна истина, върху която не се замисляме. А може би трябва. Често чувам, че нашето днешно съвременно изкуство е неразбираемо, че не е ясно какво е искал да каже авторът, а друго си е класиката, която виждаме в музеите.
И също толкова често ми се е искало да попитам дали наистина разбираме това, което гледаме в музеите. Отвъд етикета, който ни пояснява коя е сцената, изобразена на картината, можем ли да прочетем символиката в цветовете, в облеклото, в декоративните елементи, в жестовете. Всичко това са споделени кодове, понятни за съвременниците тогава и в огромната си част недостъпни за нас днес.
Но пък имаме наше съвременно изкуство и задачата да го прочетем в нашата съвременност. Ако поискаме, разбира се. Как това изкуство откликва на споделения ни живот с общи проблеми, тревоги, заплахи, войни, разделения, особено когато визията ни за света сякаш твърде рязко се преобръща. Можем ли да намерим в съвременното ни изкуство отговори, пътища, възможни изходи към бъдеще. Или в диалога си с него ще натрупаме мъдрост и печал – по книгата на Еклесиаста, осъзнавайки, че това вече е било…
Две изложби станаха повод за тези мисли: "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, открита в галерия "Сариева DOT Sofia" и "Влошаване на времето" на Камен Старчев, представена в САМСИ.
За тях ще говорим с авторите им в "Музей в ефира".
Снимки – Диана Попова
Съвсем не на шега на 1 април в галерия "Ракурси" Валентин Ангелов подреди изложба със свои картини под името "Понякога вали през април". Това е неговата 13 експозиция в галерията и е поглед към търсенията му през последната година. Посетителите ще се насладят на серия от маслени платна, акварелни рисунки и графики. Сюрреалистичните му..
Когато чуем израза "двойнствен живот", често си представяме човек, който може би не води много честен такъв. В контекста на професиите обаче, това може да вземе невероятни обрати, които будят повече възхищение, отколкото съмнение. Такъв е случаят и на Ния Атанасова. Основното ѝ занимание е детската хирургия, но извън него е развила страстта да..
Константин Павлов е признат като оригинален творец със силно влияние върху модерната българска поезия и култура. Той е между най-значителните български поети на XX век. Поетът, драматург и киносценарист е роден на 2 април 1933 година. Завършва гимназия през 1952 г. Следва право в Софийския държавен университет . Работил е като редактор в Радио..
Четем будистки приказки за щастие. Те са от сборника "Отвори сърцето си" с вдъхновяващи истории за надеждата, любовта и прошката, за превъзмогването на страха и освобождаването от страданието, които отразяват мъдростта на будизма. Авторът е Аджан Брам , англичанин, завършил физика в Кеймбридж, който решава да стане будистки монах в Тайланд и..
В рубриката Културен отпечатък на предаването Terra Култура акцентът този път пада върху изключително любопитно заглавие – дебютния роман на легендарния музикант Пийт Таунзенд, "Тревожни години" . Повод за разговора е излизането на българското издание, а специален гост в студиото е редакторът на книгата Юлия Петкова. Издателство..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
Представете си ярко розово езеро със захарно бели облаци… във водата. Трудно е дори за разюздано въображение. А такова място съществува! Селото около..
Първите стипендии "Контрасенсус" за млади учени и насърчаване на изследователското любопитство, в чест и памет на проф. Ивайло Дичев, бяха връчени в края..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg