Достатъчно е само да споменем, че „летящите” велосипеди и halfbike или казано на български – полуколело, са негови идеи, за да се убедите, че Мартин Ангелов е новатор по дух, любител на провокацията и нестандартното. „Обичам да опростявам нещата около мен и да създавам”, споделя младият мъж. Избягва да се кичи с определението изобретател, тъй като му звучи помпозно. „По-скоро правя това, което ме влече и ми е интересно”, обяснява той. Завършил е архитектура, защото по думите му е „професията, която го блазни, откакто се помни”. „Това е може би заложено желание за градеж, да направиш нещо с ръцете си, да организираш и да подредиш някакво пространство”, добавя Мартин. Сравнява архитектурата с палитра от цветове, която има неограничени възможности за въздействие.
„Обичам да вървя по неотъпкани пътеки. Трябва да има някакво предизвикателство – категоричен е Мартин. – Когато човек дълго време прави нещо еднообразно, чувства, че не използва потенциала си пълноценно. Иска ми се да се занимавам с много разнообразни неща и дори да изненадвам сам себе си. Много голямо е удоволствието да провокираш хората да видят нещо от коренно различна гледна точка, да ги убедиш, че има и друг начин, че не трябва да се примиряват с това, което се случва около тях.”
Мартин е от хората, които не чакат нещата да се случат, а сам ги предизвиква. Запален от идеята за оптимизиране на градската среда, преди няколко години се заема с амбициозния проект „Колелиния”– въжена линия над земята, по която се придвижват велосипедисти. Звучи ли ви като кадър от някаква фантастика?! Според Мартин това е абсолютно реално и добавя: „Не сме хора, които само витаем в облаците. Не се страхуваме да реализираме идеите си!”
На какъв етап е тази идея и какво се случва с „летящите” велосипеди?
„Отлежават – шегува се Мартин. – Проектът доста се разви. Системата е почти готова и е за въздушни велосипедни маршрути. Нужна е обаче много сериозна комуникация с потенциални инвеститори. Стигнали сме до ниво, на което е добре да изградим отсечка, дълга 200-300 метра, за да може повече хора да тестват този начин на придвижване. Неотдавна бяхме направили в Борисовата градина една въжена линия с дължина 40 метра, разположена на 3-4 метра височина над земята. Разбира се, целта е да бъде абсолютно безопасно за хората и затова се използва специална екипировка за алпинисти. Качването на такава височина и карането по въжената линия са достатъчни да вдигнат адреналина на велосипедиста. Единият от основателите на Гугъл, Лари Пейдж, беше участвал преди време в TED (Technology Entertainment and Design) конференция, на която представи различни визии за велосипедно движение, като едната бе подобна на нашата разработка. Така че има вероятност да се свържем с авторите й и да направим нещо съвместно.”
Сега Мартин се е концентрирал изцяло над друг свой проект, отново за велосипед или по-точно полуколело, както сам го е нарекъл. Движи го заедно с Михаил Кленов, който също е архитект. Прототипът вече е готов и е изцяло ръчна изработка от алуминий и дърво. Тежи едва 8 кг. Идеята хрумва на Мартин преди няколко години по време на конкурс. „Тогава се зароди идеята за карането прав със стандартна велосипедна предавка-педали”, пояснява той. Признава, че когато хората видят „халфбайка”, реагират сякаш са се натъкнали на извънземно. „Много им е интересно и ние разчитаме точно на това – да провокира тяхното любопитство. Карането прав е доста приятно и е като лек джогинг”, казва Мартин. Подходящ е за придвижване в градска среда с изградена добра велосипедна инфраструктура. Друго изискване е теренът да бъде сравнително равен, защото засега „халфбайкаът” е само с една скорост и не може да катери баири. Но пък спускането по склонове е гарантирано удоволствие. „Много напомня движението при каране на ски, т.е. има едно слаломиране, защото при него не разчитаме на завиване чрез кормило, а по-скоро с накланяне на тялото”, разкрива още от тънкостите при карането му неговият създател.
Какви са останалите му предимства?
„Компактно, леко е в сравнение с колелото – обяснява Мартин. – Може лесно да се качва в градския транспорт, може да се прибере в гардероб или килер. Имаме желание да го направим още по-сгъваемо, така че човек да може да си го сложи в багажника на колата. Не се опитваме да конкурираме качествата на стандартното колело, защото самите ние сме доста активни велосипедисти. Просто това е едно разнообразие и по-различен начин на придвижване.”
Новината за тази българска иновация прескочи границите ни и предизвика интерес дори в чужбина. Преди броени дни двете момчета бяха снимани от Ройтерс. „Дискавъри” също са изразили готовност да изпратят екип, който да заснеме „халфбайка” и създателите му. Проектът получи подкрепата и на платформата за онлайн спонсорство Kickstarter. Досега са събрани 60% от нужните средства за производството на първата серия от сто „халфбайка”. Момчетата се надяват, ако кампанията по набирането на средства бъде успешна, полуколелата да видят бял свят до края на лятото. А желанието им е да се произвеждат в България.
В четвъртък минималните температури ще са от 1 до 5°, в София 2°. Сутринта на места ще има намалена видимост. През деня ще е облачно. Първо в източните, а по-късно през деня и в западните райони ще превали слаб дъжд. Максималните..
Еврокомисията настоява за незабавно прилагане на мерки за ликвидиране на установеното огнище на чума във Велинград. В становище на Дирекция "Управление на кризи в храните, животните и растенията" към Генералната дирекция "Здравеопазване и..
Журналистът, вицепрезидент на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) Ирина Недева е удостоена с Национален орден за заслуги, степен Кавалер, с указ на президента на Френската република Еманюел Макрон. Това съобщиха от френското посолство в..
Председатели на Общински съвети от Кюстендилска област се събраха на граничната гара Гюешево, за да декларират желанието си за ускорено..
Пистите в трите големи зимни курорта на България – Боровец, Банско и Пампорово, са добре заснежени преди официалния старт на сезона, предава БГНЕС...
Отборът на Втора английска гимназия в София "Томас Джеферсън" спечели Шестото европейско състезание по право за ученици, което се проведе в Румъния,..