Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Срив на българския износ извън ЕС

Снимка: архив

През първата половина на годината износът на български стоки и услуги за трети страни, т.е. за държави извън Европейския съюз, драматично е намалял с цели 12 процента. Това може да не звучи особено тревожно на фона на обстоятелството, че българската външна търговия е насочена предимно към държави от европейската общност, за които са предназначени 59 на сто от българските експортни стоки и услуги, като за останалия свят отиват 41 процента. Подобен извод няма обаче да отговаря на реалната действителност, тъй като слабото увеличение от под 3 процента на експорта за Евросъюза не е в състояние да компенсира този спад и в резултат на всичко това търговският баланс на страната е отрицателен.

Особено зависим се оказва българският износ от политическите фактори. Така например, вследствие на напрежението около Украйна и нестабилността в тази страна, българският експорт към нея е намалял с цели 70 на сто. Към това трябва да се добави и спадът от 7 процента на износа за Русия и то преди въвеждането на ембаргото за някои хранителни стоки.

Основни търговски партньори на България от групата на страните извън ЕС са Турция, Сингапур, Русия, Китай, Македония и Сърбия, които формират 54 процента от износа за трети страни. Но статистиката показва, че южната ни съседка Турция например е закупила през първата половина на годината с 30 на сто по-малко български стоки.

На какво по-конкретно се дължи резкият спад на българския експорт за трети страни? Особено на фона на факта, че тази група държави беше и е най-слабо засегнатата от световната финансова и икономическа криза и там са регистрирани най-високите темпове на икономически растеж. Това по-конкретно означава, че причината за намаленото търсене на български стоки не би следвало да се търси в спадналата делова активност на фирмите партньори.

Една важна причина е географската и културна отдалеченост на голяма част от тези страни, липсата на традиции и установени бизнес контакти. Структурният анализ на българския експорт показва от друга страна, че цели отрасли остават на минус за първото полугодие. Износът на храни и животни намалява, спада и експортът на суровини и горива. Лекият ръст на износа на готови продукти и машини се оказва неспособен да компенсира свиването на продажбите на тези стоки, които всъщност и най-много се търсят от страните извън ЕС.

България полага доста усилия да активизира и промени отрицателните тенденции в търговията си със страните от останалия свят. Един от фокусите на властите и на бизнес организациите пада върху усилията за активизиране на връзките с арабските и близкоизточните държави, като особени надежди се възлагат на необятния китайски пазар. Засега обаче повечето от инициативите в тази посока остават на равнището на заседания на междуправителствените комисии, посещения на официални и бизнес делегации и участия на панаири и изложения. Тоест осезаеми практически бизнес резултати все още се очакват. А те стават все по-необходими като се има предвид, че стопанската конюнктура в страните от евросъюза е още далеч от истинското икономическо оживление и растеж, което за българските износители означава по-малко търсене на предлаганите от тях стоки. Към това се добавя и изключителната конкурентност на европейските пазари, на чиито изисквания българските стоки и услуги невинаги успяват да отговорят по отношение на качеството, иновативността и цените.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Газопроводът "Балкански поток“ няма да е обект на санкции от САЩ

Газопроводът "Балкански поток“ няма да бъде обект на наложени от САЩ санкции за транзакции с "Газпромбанк“. Това става ясно от писмен отговор на депутатско питане до енергийният министър Жечо Станков. На 23 декември 2024 г. министерството на външните..

публикувано на 16.02.25 в 09:12

Журналистът Тодор Токин и спомените му от живота в Радио България

В различни периоди от съществуването си, дирекция "Предавания за чужбина" на общественото радио, позната днес като мултимедийната многоезична програма на БНР – Радио България, е била повече от работно място за редица популярни имена от родната..

публикувано на 16.02.25 в 08:15
Кирил Вълчев

БТА представя уникален шрифт по повод годишнината си

На 16 февруари 2025 г. се навършват 127 години от излизането на първия бюлетин на Българската телеграфна агенция, подписан от нейния първи директор Оскар Искандер. Агенцията е създадена още през 1898 г. с указ на княз Фердинанд I, по модела на..

публикувано на 16.02.25 в 07:30