Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В 80% от колите в Европа има части, произведени в България

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Според Агенцията за инвестиции, в България в момента работят около 50 фирми, произвеждащи компоненти и системи за световната автомобилна промишленост – 27 от тях са чуждестранни компании, а 22 – български дружества. В техните заводи у нас се правят различни видове авточасти за световни марки като BMW, Mercedes, Audi, Ford, Volvo, Peugeot, Renault, Dacia и др. Цялото производство е предназначено за износ за 200 млн. евро годишно и представлява около 4,5% от целия експорт и 2,5% от брутния вътрешен продукт на страната. В сектора работа и заплати получават около 25 хиляди души, стана известно при откриването наскоро на последния завод за авточасти в дунавския град Русе на германската фирма Witte Automotive от българския президент Росен Плевнелиев. Държавният глава не пропусна да отбележи, че новата фабрика ще наеме допълнително 550 работници и служители от региона. Данните сочат, че в тази индустрия чуждите компании са вложили досега в България над 200 млн. евро.

Заводите за производство на авточасти работят почти в цялата страна. Френската компания Montupet произвежда в Русе алуминиеви компоненти и части за двигатели. Инвестицията е за над 36 млн. евро. Белгийската Melexis, която има представителство в София, е вложила 14 млн. евро в завода си за електроника. Електроника произвежда и „Интегрирани микроелектроники" в Ботевград, където инвестицията е за 44 млн. евро. Германците от Grammer имат завод в Трудовец за седалки, тапицерии и други интериорни компоненти. Sumitomo има три фабрики – в Мездра, Карнобат и Сливен. Основният продукт, който се прави там, са предпазни колани. Тук можем да добавим и имената на лидерите в бранша Johnson Controls, шведите от SKF, японците от Yazaki и още много други, познати марки на хората от автомобилния бранш. Наскоро в пресата шефът на агенцията за инвестиции Светослав Младенов съобщи, че всяка осма част в автомобилите, сглобени в Европа, се прави в България. Така страната ни от вносител на автомобили и части, се превърна в износител на автокомпоненти и зае важно място на световния пазар. Сред основните предимства, заради които автомобилните компании избират България, са ниските данъци и разходи за труд, добре подготвените кадри, традициите в производството на електроника. Като плюс се приема и стабилната национална валута, обвързана с еврото.

Българските власти полагат специални усилия и предлагат изгодни условия в подкрепа на инвеститорите от определен клас нагоре, като например предоставянето на терени за строителство на преференциални цени и поемане от държавата на осигурителните вноски на работниците и служителите за определен период от време. Чуждият бизнес обаче се сблъсква в България и с някои проблеми като бюрокрация и лоша инфраструктура, които възпират експанзията. Тези проблеми могат да попречат на сектора да промени икономиката на страната, смятат чуждестранни анализатори, а освен това са и причината България да остане встрани от бума на автомобилното производство, започнал през 90-те години в страни като Полша, Чехия и Унгария. Но сега нещата се променят. През 2012 г. за първи път от падането на комунизма, в страната бе възстановено автомобилното производство в сътрудничество с китайския гигант Great Wall Motors, чиито коли, сглобени в България, вече се продават и в държави от ЕС.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Йордан Иванов

"Демократична България" предложи подкрепа за Силви Кирилов като председател на парламента

Групата на "Демократична България" е предложила на ГЕРБ-СДС и на "БСП - Обединена левица" да гласуват "за" кандидатурата на Силви Кирилов от ИТН за поста председател на 51-вото Народно събрание. Йордан Иванов, народен представител от "Продължаваме..

публикувано на 28.11.24 в 13:13
Росен Желязков, ГЕРБ

ГЕРБ-СДС внесе исканията си за тълкуване на разпоредби от Конституцията

Народни представители от ГЕРБ-СДС внесоха в Конституционния съд искане за тълкуване на разпоредби от основния закон на страната, предаде БТА. Депутатите искат яснота по въпроса, дали когато е изтекъл мандатът на членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС), този..

публикувано на 28.11.24 в 12:10

Българите ще пътуват до Китай без визи

Китайската народна република въвежда безвизов режим за пътуващите с цел бизнес, туризъм, посещение на роднини или приятели, официални визити или транзит, притежатели на обикновени български паспорти за не повече от 30 дни. Ситуационният център на..

публикувано на 28.11.24 в 11:51