Според Агенцията за инвестиции, в България в момента работят около 50 фирми, произвеждащи компоненти и системи за световната автомобилна промишленост – 27 от тях са чуждестранни компании, а 22 – български дружества. В техните заводи у нас се правят различни видове авточасти за световни марки като BMW, Mercedes, Audi, Ford, Volvo, Peugeot, Renault, Dacia и др. Цялото производство е предназначено за износ за 200 млн. евро годишно и представлява около 4,5% от целия експорт и 2,5% от брутния вътрешен продукт на страната. В сектора работа и заплати получават около 25 хиляди души, стана известно при откриването наскоро на последния завод за авточасти в дунавския град Русе на германската фирма Witte Automotive от българския президент Росен Плевнелиев. Държавният глава не пропусна да отбележи, че новата фабрика ще наеме допълнително 550 работници и служители от региона. Данните сочат, че в тази индустрия чуждите компании са вложили досега в България над 200 млн. евро.
Заводите за производство на авточасти работят почти в цялата страна. Френската компания Montupet произвежда в Русе алуминиеви компоненти и части за двигатели. Инвестицията е за над 36 млн. евро. Белгийската Melexis, която има представителство в София, е вложила 14 млн. евро в завода си за електроника. Електроника произвежда и „Интегрирани микроелектроники" в Ботевград, където инвестицията е за 44 млн. евро. Германците от Grammer имат завод в Трудовец за седалки, тапицерии и други интериорни компоненти. Sumitomo има три фабрики – в Мездра, Карнобат и Сливен. Основният продукт, който се прави там, са предпазни колани. Тук можем да добавим и имената на лидерите в бранша Johnson Controls, шведите от SKF, японците от Yazaki и още много други, познати марки на хората от автомобилния бранш. Наскоро в пресата шефът на агенцията за инвестиции Светослав Младенов съобщи, че всяка осма част в автомобилите, сглобени в Европа, се прави в България. Така страната ни от вносител на автомобили и части, се превърна в износител на автокомпоненти и зае важно място на световния пазар. Сред основните предимства, заради които автомобилните компании избират България, са ниските данъци и разходи за труд, добре подготвените кадри, традициите в производството на електроника. Като плюс се приема и стабилната национална валута, обвързана с еврото.
Българските власти полагат специални усилия и предлагат изгодни условия в подкрепа на инвеститорите от определен клас нагоре, като например предоставянето на терени за строителство на преференциални цени и поемане от държавата на осигурителните вноски на работниците и служителите за определен период от време. Чуждият бизнес обаче се сблъсква в България и с някои проблеми като бюрокрация и лоша инфраструктура, които възпират експанзията. Тези проблеми могат да попречат на сектора да промени икономиката на страната, смятат чуждестранни анализатори, а освен това са и причината България да остане встрани от бума на автомобилното производство, започнал през 90-те години в страни като Полша, Чехия и Унгария. Но сега нещата се променят. През 2012 г. за първи път от падането на комунизма, в страната бе възстановено автомобилното производство в сътрудничество с китайския гигант Great Wall Motors, чиито коли, сглобени в България, вече се продават и в държави от ЕС.
Групата на "Демократична България" е предложила на ГЕРБ-СДС и на "БСП - Обединена левица" да гласуват "за" кандидатурата на Силви Кирилов от ИТН за поста председател на 51-вото Народно събрание. Йордан Иванов, народен представител от "Продължаваме..
Народни представители от ГЕРБ-СДС внесоха в Конституционния съд искане за тълкуване на разпоредби от основния закон на страната, предаде БТА. Депутатите искат яснота по въпроса, дали когато е изтекъл мандатът на членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС), този..
Китайската народна република въвежда безвизов режим за пътуващите с цел бизнес, туризъм, посещение на роднини или приятели, официални визити или транзит, притежатели на обикновени български паспорти за не повече от 30 дни. Ситуационният център на..
Китайската народна република въвежда безвизов режим за пътуващите с цел бизнес, туризъм, посещение на роднини или приятели, официални визити или транзит,..
Лидерът на "ДПС – Ново начало" Делян Пеевски даде заявка за премиерския пост. "Когато ние сме първа партия, аз ще направя правителство", заяви той в..
От 30 март 2025 г. нов директен полет ще свързва София и Пиза, Италия. В съобщение на столичното летище се уточнява, че полетите ще се осъществяват от..