Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Готови за работа

БНР Новини
Снимка: проект „Get Ready 2 Work – Готови за работа”

Най-сериозните потърпевши от икономическата криза и безработицата са младите хора на възраст между 15 и 24 години. Според данни на Европейския доклад за заетостта за 2010 г. в някои от държавите 30 на сто от тази възрастова група остават извън трудовия пазар. У нас безработицата сред тях също е най-висока – 28,4 процента за 2013 г., докато средната за страната е била 13 процента, показват данните на НСИ. Сред основните причини за тази негативна картина са ниското или неподходящо образование, липсата на квалификация и на трудови навици, преждевременното напускане на училище, както и загубата на мотивация поради продължителния престой без работа. Още по-уязвими са младежите в неравностойно социално-икономическо положение, израснали в институции и лишени от семейна подкрепа. По тази причина различни проекти, често обезпечени с европейски средства, са насочени към това да подпомогнат интеграцията и активната им заетост. Един от тях е „Get Ready 2 Work – Готови за работа”, финансиран по ОП „Развитие на човешките ресурси”. На базата на проучване на добри австрийски и немски практики е създадена дългосрочна обучителна програма. „Обикновено у нас тези младежи получават еднократно подкрепа, докато нашата цел бе да им помогнем да развият своите умения”, обяснява Олга Минева, психолог в компания в областта на човешките ресурси, която е координатор на проекта. В конкретни практически обучения за комуникационни умения, работа в екип, поставяне на цели, представяне на интервю за работа, както и езиков курс, са включени 50 младежи от институции. Те са имали също възможността да изкарат летни стажове в големи компании, доверили се на каузата. Проектът е насочен още и към специалистите по човешки ресурси, които са обучавани по-лесно да интегрират в работния процес млади хора в неравностойно положение. Близо 90 на сто от българските компании са склонни да ги наемат на работа, а малко над 30 на сто споделят, че вече са назначавали такива кандидати. Това показват данните от проучване сред 36 фирми, които са в класацията Топ 100 на в. „Капитал”. Какво ги мотивира да привличат в екипа си такива младежи? Ето какво каза Олга Минева:

„Едното водещо нещо беше, че това е позициониране като социално отговорен работодател. Но тук е важно да отбележим, че не говорим просто за PR. Фирмите искат да бъдат пример за подражание, социалната им отговорност да насърчава техните служители да не дискриминират младежите в неравностойно положение и да покажат, че на всеки човек трябва да бъде дадена равна възможност за старт. Второто важно нещо, посочено от около половината от анкетираните работодатели, е, че тези младежи са по-гъвкави и по-иновативни. Развили са способността си да оцеляват, да се справят в стресови ситуации и съответно са по-издръжливи. Освен това според работодателите те ще са много по-лоялни от средностатистическия младеж.”

Разбира се, работодателите не крият, че съществуват и известни предизвикателства при наемането на младежи от институции. Те са свързани с комуникационните им умения, както и липсата на трудови навици. Освен проучването и обученията като част от проекта е издадено специално ръководство и диск с игри, чрез които по интерактивен и забавен начин да бъдат обучавани младите хора, търсещи работа.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Взетите проби от заразените животни край Велинград са достоверни

Резултатите от пробите, взети от заразените стада край Велинград, са 100% достоверни и потвърдени с втора проба, съобщи пред БНТ Деян Стратев, зам.-министър на земеделието и храните. По думите му, гръцката частна лаборатория, в която фермери са..

публикувано на 01.12.24 в 10:08

Отбелязваме Световния ден за борба със СПИН с различни събития в столицата

По повод днешния Световен ден за борба със СПИН доброволци от Българския младежки Червен кръст в София ще направят на Моста на влюбените традиционната лента със свещи в знак на съпричастност с жертвите и носителите на заболяването. През целия ден..

публикувано на 01.12.24 в 09:33

Български гимназисти в битка с дезинформацията

Модернизирането на уменията за критично мислене, проверка на факти и медийна грамотност са от съществено значение за обществото, особено за младите хора в България – държавата с един от най-ниските индекси на медийна грамотност в ЕС,  съобщават от..

публикувано на 01.12.24 в 08:15