Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Румяна Бъчварова: Администрацията трябва да стане модерна и да бъде насочена към гражданите и бизнеса

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Реформа в администрацията и въвеждането на електронни услуги ще са приоритет в работата на вицепремиера Румяна Бъчварова и нейния екип, стана ясно от проведения в понеделник брифинг.

„Има потребност те да бъдат координирани, по начин, който да гарантира резултатите от тяхното провеждане, каза тя. Държавната администрация е основата за предоставяне на услуга на гражданите и тези услуги трябва поетапно и много ускорено да бъдат електронизирани, което е свързано с концепцията за електронно управление. Това е отговор на един основен приоритет от нашето управление – гарантирането на прозрачна политика и постигането на открито управление“.

По думите на вицепремиера по коалиционната политика и административната реформа, в момента служителите са 120 000, а бюджетът за издръжката им до края на годината е намален с 10%. Численото ограничаване на администрацията не трябва да е самоцел, а резултат от поредица други усилия, смята Бъчварова. Ще се работи за модерна администрация, насочена към гражданите и бизнеса, която да решава проблемите. Вицепремиерът припомни, че у нас действат 2312 административни услуги и над 900 регулаторни режими, но едва 13% са електронни. На практика над 60 на сто от транзакциите за 2013 г. са за предоставени удостоверителни услуги, чийто крайни потребители не са гражданите и бизнесът, а други администрации. Затова предстои пълен одит на административните услуги и регистри.

Акцент в административната реформа ще бъде извършване на оценка на въздействие на законодателството. Вицепремиерът Румяна Бъчварова коментира, че всеки ден средно 2,5 нормативни акта търпят промени и даде примери:

„Най-често променяните закони са Кодексът за социалното осигуряване – 61 пъти от 2007 г. до сега, Законът за здравното осигуряване – 47 пъти, каза тя. – Законът за здравето е претърпял 40 промени, а Данъчно-осигурително процесуалният кодекс – 37. Честата промяна в законодателството затормозява управленските процеси, но и натоварва хората, които трябва да работят в тази среда“.

Вицепремиерът заяви, че разчита на партньорство от страна на депутатите в Народното събрание и подчерта, че с въвеждането на задължителна оценка на въздействие на законодателството редица държави отчитат до 40% намаляване в броя на новите закони, както и подобряване на нормативната уредба.Стана ясно, че за правителството е важно и включването на гражданските организации и бизнеса при формирането на политиките и вземането на управленските решения.

Румяна Бъчварова информира, че още през първите два месеца на правителството е била разработена и одобрена пътна карта за изпълнението на Стратегията за административна реформа 2015-2020 г. и е подготвена за публично обсъждане пътната карта за електронното управление до 2020 г. Тя заяви, че в програмата, която правителството ще приеме в сряда, са отразени широк набор от мерки

„Виждате колко активно работят колегите в ключови сектори, продължи вицепремиерът. – Вече са заявили мерки, които предприемат и оформят концепцията си за необходимите реформи. Имам предвид и здравеопазване, и правосъдие, и в образованието. Това изисква координация, която няма да приключи с приемането на програмата. В Съвета за развитие, който определихме като основен орган, ще се търсят решения и позициите на правителството и на подкрепящите го партии. Ще има възможност да се обсъждат теми, които предлагат отделните министри и не са в програмата. Ако се приеме решение, то ще бъде вписано в нея“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

България за втори път има собствен павилион на конференцията за климата на ООН

Президентът Румен Радев откри форума "Бъдещето на конкурентоспособността при нетна нула" в българския павилион на конференцията за климата на ООН СОР29 в Баку, Азербайджан. Панелът, посветен на конкурентоспособността на икономиките в условия на..

публикувано на 12.11.24 в 16:05
Министерство на правосъдието сграда

Министерството на правосъдието предлага изцяло нов закон за личния фалит

Министерството на правосъдието публикува за обществено обсъждане два законопроекта в изпълнение на ангажиментите на страната по Националния план за възстановяване и устойчивост. По Закона за несъстоятелност на физическите лица или закона за..

публикувано на 12.11.24 в 12:39

Жълт код за снеговалеж е подаден за 13 области в страната

Жълт код за обилен снеговалеж е обявен за 13 области у нас, съобщиха от НИМХ. От там посочиха още, че в районите с надморска височина над 600-800 метра ще се задържа снежна покривка, която ще достигне 10 сантиметра. Възможно е и заледяване на пътните..

обновено на 12.11.24 в 09:01