Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кого обслужват колцентровете в България

БНР Новини
Снимка: архив

Вашето обаждане се прехвърля към оператор. В момента всички оператори са заети.“ Това са до болка познатите фрази на хиляди български, клиенти на мобилни оператори, банки, интернет доставчици, електроразпределителни и ВиК дружества и дори – на някои държавни институции. В голяма част от случаите, центровете за обслужване на клиенти, които са външни компании, играят ролята на телефонна централа или филтър между потребителите, техните оплаквания и въпроси, и големите компании.

Разговорите се провеждат по предварително подготвен сценарий, тъй като персоналът на подобни центрове в повечето случаи е млад, без трудов опит и познания в конкретната област. А това понякога обърква комуникацията и оставя впечатление у клиента, че отсрещната страна не се интересува от проблема или поставения въпрос.

Преди печално известните колцентрове, които обслужват вътрешния пазар, е създаден по-атрактивния бизнес модел на работещи по проекти за чужбина компании. Те възникват преди около 10-11 години.

Обществените медии твърдят, че колцентровете, които обслужват външния пазар, се делят на висок и нисък сегмент. По-малките фирми обикновено се занимават с продажби по телефона или телемаркетинг. Работят по проекти, които най-често са минали през по-големите компании и вероятността за сключване на сделка е минимална. Служителите им често са на  граждански договори, макар че това не е законно, а заплащането не е атрактивно.

Калоян Каменов, мениджър ключови клиенти на голяма агенция за подбор на персонал, оспорва твърдението на обществените медии и дели колцентровете на такива, които обслужват дистанционно клиенти за организацията като „Хюлет Пакард“ или „Ай Би Ем“, например, и други, които работят за външни фирми. Именно вторите са преобладаващият тип в България, коментира още той. 

За работа в колцентровете се търсят специалисти с повече от един език и добри компютърни умения. В повечето случаи се работи на смени и не се изисква висше образование.

Нивата на заплащане варират от опита в съответната индустрия и нивото на владеене на езика, коментира Калоян Каменов. – Човек, който владее по-редки езици, би получавал по-високо възнаграждение, с оглед трудността на самия език и комуникацията, а при по-разпространените европейски езици като френски, немски, италиански, испански, нивата на брутното възнаграждение варират между 800 и 1300 евро месечно.“

В заплащането, което за условията на България е доста добро, няма разлика между българи и чужденци, разяснява още Каменов и допълва:

Естеството на работа дава преднина на чужденците, за които съответният език е майчин. Така по време на израстването, характерът на работата се отразява върху кариерата. Един французин по-лесно би станал „анализатор на качеството“ за френски клиенти.“

Големите кол центрове са предпочитаната работа за много млади и не толкова млади, но квалифицирани българи, които преди годините на кризата завършваха образованието си или работеха в бизнес компании, но по стечение на обстоятелствата, не могат да намерят подходяща и сравнително добре платена работа, отговаряща на техните умения.

Привлекателна е международната среда, добрите условия на труд и организация в големите компании, социалните придобивки, уважението към служителите, ясните права и задължения, спазването на трудовото законодателство, плащането на заплатите в уговорения срок, обикновено преди края на текущия месец и прозрачните бонус схеми.

Подобни условия, за съжаление, са мираж за служителите на повечето български компании с различен предмет на дейност.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Откриха втора погребана римска статуя в Хераклея Синтика

Български археолози откриха втора статуя в големия канал за отходни води на античния град Хераклея Синтика. Към 11 ч. на 20 септември археолозите от екипа на проф. д-р Людмил Вагалински се натъкнаха на още една мраморна скулптура близо до мястото в..

публикувано на 20.09.24 в 11:50
Служебният министър на електронното управление Валентин Мундров

Изтеглиха номерата на машините, за да бъдат удостоверени за вота на 27 октомври

Вярвам, че когато всичко се случва пред очите на обществото, публично и открито, съмненията за каквито и да е манипулации отпадат. Това заяви служебният министър на електронното управление Валентин Мундров в Министерството на електронното управление,..

публикувано на 20.09.24 в 11:48

Председателят на македонския парламент прие новия български посланик в Скопие

Успешна и ползотворна работа в страната е пожелал председателят на парламента в Северна Македония Африм Гаши на новоназначения посланик на България в Скопие Желязко Радуков на среща в сградата на събранието. "Самата среща изпраща послания за..

публикувано на 20.09.24 в 09:12