Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Електромобилността е новата култура в транспорта

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Ако искаме енергийна диверсификация, съчетана с грижа за околната среда и борба с глобалното затопляне, трябва да намалим зависимостта си от петрола. В индустриално развитите страни, включително Китай, Индия и Япония, един такъв инструмент е електромобилността. В Европа най-напредналата държава в това отношение е Норвегия, която е направила своя избор, въпреки че е най-големият производител на петрол на Стария континент.

Класическата форма на субсидиране на електромобилността е преразпределението на средствата, постъпващи от данъците върху конвенционалните автомобили. В България обаче те са прекалено ниски, за да осигурят приличен бюджет.

СнимкаМартин Заимов е първият българин регистрирал закупен електромобил в България. Той е и активен член на Индустриалния клъстер за електромобили (ИКЕМ) и на БАЕПС (Българската асоциация електрически превозни средства).

До колко индивидуалните потребители и бизнеса възприемат тази нова култура на транспорта?

В бизнеса има много голяма инерция, защото големите компании не могат лесно да се адаптират и да променят функциите си. Най-голямото препятствие за електромобилността днес са големите производители и дистрибутори на конвенционални автомобили. Те имат вече настроен бизнес модел с хиляди комапнии, които доставят резервни части. Имат сложна дългогодишна система на дизайн и конструиране, дистрибуция и комерсиализиране, както и на финансиране.

За Мартин Заимов основното предизвикателство е в промяната на навиците:

Има фирми, които са заместили автомобилния си парк с електромобили по собствена инициатива и без стимули. И са много доволни всички – от производителя до потребителя. Карането на такъв автомобил е голямо удоволствие в сравнение с конвенционалния. Освен ако не си младеж, който иска да вдига шум и да прави впечатление с ревящия си двигател.

СнимкаАко някой трябва да даде пример в ползването на електрически превозни средства (ЕПС), това са държавата и общината. Знаем, че в продължение на една година в община София циркулира експериментално електрически автобус на българско-израелска фирма, произведен в Китай. Моделът е много иновативен, захранва се не от батерии, а от свръх кондензатори. Те имат достатъчно капацитет, за да останат автономни между двете крайни спирки, където има зарядни устройства. Кондензаторите се зареждат в рамките на 2-3 минути, докато при електрическите батерии този процес е много по-дълъг. Компанията вече има един клиент – община Белград, която поръча на първо време 5 електробуса.

Надяваме се скоро това да направят и българските общини, тъй като все още няма нито една градска линия изцяло от електробуси. В момента няколко общини: София, Пловдив, Габрово и Велико Търново проявават интерес към модели с батерии или свръх кондензатори.

Между членовете на ИКЕМ и БАЕПС се води дебат – до каква степен стимулите, под форма на държавни субсидии, трябва да бъдат решаващи. Мартин Заимов подкрепя германският модел: държавни и общински регулации, без директни субсидии.

Субсидията е лоша по две причини. Първо – натоварва всички данъкоплатци с нещо, което ще се ползва само от определен брой граждани. И второ – когато се създаде бизнес на базата на субсидия, той много трудно се оттървава от нея, защото цялата логика започва да се основава на получаването й, т.е. целият процес е неустойчив и зависим от държавата.

Какви са добрите практики, които бързо можем да усвоим?

Според Мартин Заимов, трябва да вземем пример от системата Аутолиб (Autolib‘) в Париж, Ница и Лион. Общините предоставят електромобили, използвани при кратки разстояния и за споделено каране. Разбира се, един такъв проект изисква логистика, инфраструктури за електрическо захранване и станции, където автомобилът преминава от една ръка в друга.

Снимки: БГНЕС и emic-bg.org




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Знаете ли че има и фестивал на... трънката?

Белоградчишкото село Салаш е домакин на второто издание на единствения по рода си Фестивал на трънката. По нашите земи диворастящото растение от незапомнени времена се използва за билколечение, като се събират не само плодовете, но също семена и листата...

публикувано на 11.10.25 в 07:15

Започва 42-то издание на маратона на София

Започва най-голямото лекоатлетическо събитие в България – Wizz Air Sofia Marathon 2025 . На 11 и 12 октомври улиците на София ще се превърнат в сцена на спорт и култура. За поредна година организаторите отчитат рекорден интерес от страна на..

публикувано на 11.10.25 в 07:10

България днес - 10 октомври 2025 г.

В "България днес" на 10 октомври слушайте: 01:40 – Актуално от България и сънародниците по света 13:14 – По съседски – обзор на всичко по-важно от Балканите през седмицата 23:52 – Отзвук от парламентарните избори в..

публикувано на 10.10.25 в 19:00