Слушайте!
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Фредерик Галтие: Изданието на Concours Mondial de Bruxelles в Пловдив беше едно от най-силните в историята на конкурсa

Български вина от 70 изби спечелиха общо 109 медала, от които четири големи златни, 47 златни, и 58 сребърни на 23-тото издание на Concours Mondial de Bruxelles, който се проведе от 29 април до 1 май в Пловдив. Това е истински триумф за България, която се съревновава с 51 държави и се нареди на шесто място след Португалия, Франция, Испания, Италия и Чили. Най-известните дегустатори и журналисти от цял свят сравняваха 257 български вина с близо 9000 вина от най-прочутите изби по света.

За представянето на българските вина и техните качества разговаряме с Фредерик Галтие, завеждащ пресцентъра на Concours Mondial de Bruxelles, дългогодишен журналист в сектора и задълбочен познавач на вината. Самият той разказва как още от бебе в Южна Франция е бил „закърмен“ с Гайак перле от загрижени да не изпуснат възпитанието му родители.

Съвсем откровено и без преувеличение, мисля че тазгодишното издание на Concours Mondial de Bruxelles в Пловдив беше едно от най-силните в историята на конкурсите. Специфичното за този конкурс, е че той обича да пътува в различни региони – производители на вино. В източна Европа сме били само в Словения, сега за пръв път в България. Всички бяха въодушевени от гостоприемството и чудесната организация, трудно може да се направи по-добре. Бяхме впечатлени също и от откритието, което направихме – изключителното разнообразие на българската винена и гастрономична традиция. Открихме една важна страна - производител на вино, която в момента преживява истинска революция в сектора и притежава собствено послание.

Кои български сортове ви впечатлиха и как виждате тяхното бъдеще на световния пазар?

Фредерик Галтие
Фредерик Галтие
Всеки сорт има своята специфика и съответно може да намери своето място. В този смисъл, не винаги трябва да се съобразяваме с логиката на глобалния пазар. Тук важно е автентичното. Когато един местен сорт има да каже нещо по-различно от другите, той си намира пазарната ниша. Аз например много харесах български сортове за червено вино и бях особено очарован от памида като розе, който дава изключително интересен резултат. За българските сортове създадохме отделна „мастер класа“ в конкурса. Памидът като розе напомня някои сортове от Прованса, като сенсо, изключително подходящи за розе. От червените, освен мавруда и гъмзата, които са по-известни, аз много харесвам сортовете мелник и рубин, които дават много оригинални вина. Но, разбира се, оттук нататък трябва да се развие комуникацията по цялата верига, която достига до различните категории консуматори.

За българските производители темата за навлизането в силно конкурентния международен пазар е особено важна. А този пазар има две лица на обикновените ценители и по-взискателните познавачи, които търсят местни и оригинални сортове. Според Фредерик Галтие България в двете ниши се представя отлично. За да се върна на темата на пазара, не трябва да се забравя, че специфичното и оригиналното също създава пазари – пояснява той. – От една страна, имаме масовата консумация на сортове като шардоне и мерло, където конкуренцията е огромна с вина, произведени по цялата планета. Много често консуматорите стават любители на виното, влизайки през вратичката на по-широко разпространите сортове, а после започват да търсят нещо различно. Така че, този дял на пазара също е много важен. Но от друга страна, мисля че само с местните сортове, които носят автентичност и специфично послание можем да спечелим консуматора, да го привържем към дадено вино и в това отношение България има огромен потенциал.

Фредерик Галтие, който е идвал в България в края на 90-те, е впечатлен от развитието на страната ни през годините. Той смята, че българското вино се утвърждава и в сектора на по-масово консумираните сортове и това е важно за оцеляване на винопроизводителите. „Не трябва да страдаме от излишен стремеж към съвършенство и да искаме да бъдем само уникални, пояснява той.

Според експерта, на световния пазар има засилен интерес към автохтонните сортове и в това отношение България е вече една крачка напред както в качеството, така и в многообразието на местните сортове. Философията на Concours Mondial de Bruxelles е да бъде сред първите откриватели на новото, автентичното и качественото и да помогне на тези, които се борят за признание. Българските вина доказаха, че могат, оттук нататък всичко е въпрос на време и постоянство, за да се навлезе в пазара, но също така и на самочувствие. Съветът ми е – горе главата! Не трябва да ни е страх да отстояваме това, което сме, заключава Фредерик Галтие.

Следващото издание на конкурса ще се проведе във Валядолид, Испания.

За резултатите от Concours Mondial de Bruxelles: http://www.concoursmondial.com/en/

Снимки: архив на конкурса

Още от категорията

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 39

В брой 39 на предаването слушайте: За България и Венсан Дюпюи, или как един французин решава да стане учител у нас - среща с дългогодишния преподавател по история и география във Френски лицей "Виктор Юго" в София; На гости на българската..

публикувано на 20.02.25 в 12:00
Министърът на отбраната Атанас Запрянов

Министри разказват на депутатите за "въпросника" на САЩ

Парламентът ще изслуша днес министъра на отбраната Атанас Запрянов и министъра на външните работи Георг Георгиев относно "въпросник", изготвен от страна на САЩ, по теми, свързани с готовността на България за участие в специална военна операция на..

публикувано на 20.02.25 в 07:15

Втори ден на бойкот на веригите за хранителни стоки

Втори ден на бойкот на търговските вериги за хранителни стоки обявиха обществени организации за 20 февруари, след като отчетоха успех на първата такава инициатива у нас. В първия ден на бойкота по данни на Министерството на финансите оборотът на..

публикувано на 20.02.25 в 06:35