Утре в България започва новата учебна година. Обичайните вълнения този път са примесени с тревоги покрай стартиралата на 1 август т.г. реформа в българското образование с влизането в сила на новия Закон за предучилищното и училищното образование. Реформата бе дългоочаквана. Дали обаче заложеното в нея ще доведе до по-добро или фокусът върху структурата ще остави съдържанието на заден план? От страна с добри образователни традиции България през последните десетилетия полека зае място сред лидерите по образователно неравенство в Европа. Учениците в малките населени места изостават с до 3 години в подготовката от връстниците си в големите градове. Децата от бедни семейства постигат все по-ниски резултати спрямо тези от заможните. Само през учебната 2015/2016 година от училище отпаднаха около 3 900 ученици. Светъл лъч е успешното участие на българчетата на международни олимпиади по математика и информатика, крепящо се на ентусиазма на учителите.
Сред новостите е това, че основно образование вече ще се получава след 7-ми клас, или с година по-рано. Допуска се и самостоятелна форма на обучение. Условието за осигуряване на „равен достъп до качествено образование” остава, но от постния бюджет на държавните училища средства ще отиват и за субсидиране на частните. В подкрепа на идеята за „ранно откриване на заложбите“ и „насърчаване на развитието им” е проектът „Твоят час” по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”. С това на практика се възобновяват познатите от соца кръжоци по интереси, с тази разлика, че новото начинание, като всеки проект по линия на ЕС има срок, а той е 29 месеца. Какви са очакванията от промените и какво реално се случва в българското образование?
Прекалено много става писарската работа. Документи, документи, документи… За да можем да се справим с цялата документация, децата остават на втори план, – така коментира накратко промените учителката по биология Теодора Велева.
В новия закон се акцентира върху ключовите компетентности. Ще доведели това до реален шанс за по-успешна реализация на младите хора?
Ключовите компетентности и досега бяха заложени в училищната подготовка. Въпросът е, че не сме подготвяни да обучаваме на тях. Много учители са обучавани по не толкова съвременни методики, а организираните курсове за квалификация са по-скоро едно похарчване на пари и отчитане на дейност, отколкото реално обучение, – споделя Теодора Велева:
Като квалификация сме принудени да се самоквалифицираме. Аз сама стигам до всяко ново нещо, което мога да предложа на децата, с които работя.
Друг голям проблем е и неадекватното оценяване на знанията на децата:
В момента те са приучени да бъдат изпитвани на тестове. Подготвяйки се за тестовете обаче те не се научават да излагат знанията си в писмена форма. На държавните зрелостни изпити доскоро в биологията имаше един отворен въпрос, който обикновено оставаше без отговор. Сега вече и той е затворен. Тестовете със затворени отговори дават възможност „да се играе на тото” или да се избере правилният отговор по метода на изключването, – обяснява Велева. Според нея един от проблемите, които пречат на българското образование е, че:
В момента в медиите се излива много негативна информация. Търси се сензацията: кой кого набил в училище, колко лоши са нашите тийнейджъри. А всъщност няма лоши деца. Има лоши възрастни. Тийнейджърите навсякъде по света се еднакви. Просто тяхната енергия трябва да бъде канализирана в нещо, което им е интересно – хем да научават, хем да нямат време да мислят за глупости – споделя Теодора Велева. Обяснява, че самата тя в работата си винаги се стреми да скъси дистанцията между себе си и своите ученици: – Аз си позволявам да говоря с тях на техния език, на техния жаргон, за нещата, които ги интересуват, без да ме притеснява разликата във възрастта.
Тя е от 3-те процента учители в българското образование, които са на възраст под 35 години. Децата я обичат и с удоволствие посещават не само часовете й по биология, но и училищните й курсове по оказване на първа помощ. А при инцидент на улицата, ако са наблизо, те винаги ще ви помогнат. Всъщност, за да го има българското образование, трябва да се чуе и гласът на тези като нея, учителите, а системата да се обърне към ученика. И европейските фондове да станат средство, а образованието – цел. Само толкова.
Подкрепа за дейността на Института по социални дейности и практики в София е каузата, която ще обедини организатори и гости на превърналия се в традиция за българската столица "Виенски бал". Тазгодишното издание, предвидено за 8 февруари, е..
16 268 са новите българи през 2024 г., става ясно от отчета на комисията към вицепрезидента Илияна Йотова за миналата година. Така за първи път от 4 г. броят на получилите българско гражданство надхвърля 16 000 – броят им достига този от пандемичната..
През 2024 г. българските работодатели са увеличили вноса на персонал от страни извън ЕС, сочат данните на Агенцията по заетостта. За краткосрочна заетост са пристигнали 15 560 чужденци, или с над 35% повече спрямо 2023 г. Най-много работници..
Деана Хааг е родена в Кливланд, щата Охайо. Израства с мечти за приключения и нови хоризонти. Завършва специалност "Изящни изкуства" в колежа..
На 5 февруари в "България днес" ви предлагаме да научим кои са българските градове, които ще издигнат кандидатурата си, за да станат Европейска столица на..
В четвъртък , минималните температури ще бъдат между минус 6° и минус 1°, в София - около минус 4°. Преди обяд над източните райони от страната ще..