От началото на тази седмица влязоха в сила последните промени в Закона за движение по пътищата, съдържащи невиждани и безпрецедентни нови наказания, глоби и други санкции срещу опасните шофьори. По-голямата и по-добрата част от обществото ги аплодираха, някои дори поискаха още по-голяма строгост и нулева толерантност за тези безумци на волана, които са в основата на т.нар. от медиите „война по пътищата” на страната. Причините за изравянето на томахавката от страна на пътната полиция са много, но един ТВ водещ много точно и кратко ги определи като „липса на плашещи и обезкуражаващи наказания и липса на контрол за спазването на закона”.
А че по българските, неотговарящи и на най-елементарните европейски изисквания за качество, безопасност и спокойно пътуване пътища се води истинска война с около 1000 жертви годишно и десетки хиляди ранени и осакатени завинаги хора изобилието от доказващи факти е изумително. В България има всичко на всичко две и половина недовършени магистрали, отговарящи с много условности на европейските представи за подобни пътни артерии. Т.нар. главни пътища, т.е. от национално значение, са на равнището на сходните пътища в Европа от 70-те години на миналия век. Второкласната пътна мрежа между малките населени места в последно време прилича повече на трасета за мото-крос, отколкото на съоръжения, по които трябва нормално да се придвижват моторни превозни средства – половин метрови дупки в асфалта, цели затрупани от свлачища участъци, некачествени и безотговорни на две-на три направени повърхностни ремонти. И навсякъде, и по всяко време на денонощието и през всеки сезон агресивни, нагли и неспазващи никакви правила шофьори, които карат 15-20-годишни, но мощни и бързи автомобили.
България е една от трите най-опасни и с най-много жертви по пътищата страни в Европа. Проблемът не е само икономически, политически и строителен. Той е национален и дори международен, защото по тези пътища се движат и стотици хиляди чуждестранни товарни и пътнически автомобили.
При тези нерадостни обективни условия, особено важен става контролът върху автомобилното движение. Новите промени в Закона за движение по пътищата не могат да оправят самите шосета и магистрали, но могат да направят живота тежък на всеки опасен шофьор. Ако се спазват. Публична тайна е, че 60% от наложените от пътните полицаи парични глоби въобще не се плащат и никой не си търси парите и отговорност от виновните. Сега влиза в сила една от най-радикалните мерки, освен, че паричните глоби се вдигат почти двойно и стават направо разоряващи за повечето безпарични българи. И електронните системи на пътната полиция и приходната агенция ще следят автоматично дали се плащат или не. Тогава санкциите вече стават астрономически и няма как да не накарат да се замислят и най-лудите глави. Сега вече на виновните ще се свалят регистрационните табели и те няма да могат да карат колите си.
Дали тази крайна мярка ще се прилага в предвидените от закона случаи от пътните полицаи, още не се знае. Тя едва ли е и магическата пръчка, която ще донесе мира по българските пътища. Но че е по-плашеща от всичко останало /да не споменаваме влизането в затвора, което е почти изключение при пътните произшествия/ и по-радикална, е ясно. Засега предпоставките за успех на тази крута мярка са добри, защото обществото я одобрява, а вероятно и ще помага за прилагането й. Войната на българските пътища трябва да бъде прекратена дори и да е нужно полицията да изрови томахавките срещу опасните шофьори. Успех и да чукнем на дърво. Каузата си заслужава.
Предизвикателствата пред Европа и България обсъди новият български премиер Росен Желязков с българските евродепутати от всички политически групи в Страсбург. Премиерът се срещна днес с представителите на България в Европейския парламент преди началото на..
Новият министър на външните работи на България Георг Георгиев проведе първи телефонен разговор с Върховния представител по въпросите на външните работи и политиката за сигурност на Европейския съюз Кая Калас. Той подчерта ангажимента на страната ни към..
Мнозинството от австрийските компании, инвестирали в България, очакват икономическият климат в страната да остане стабилен (54%) или да се подобри (13%) през следващите 12 месеца. Това показа традиционната "Анкета сред австрийските инвеститори в..
На 25 януари тази година Българското националното радио ще отбележи своя 90-годишен юбилей. Празникът на Старата къща ще бъде съпроводен от различни..
Докато зимата сковава природата, скрити в убежищата си, защитени от студа и заплахите навън, костенурките спят зимния си сън. Но какво се случва с тях..
Историческо и празнично е настроението в Старата къща в края на месец януари. На 25 януари БНР официално ще отбележи своя 90-годишен юбилей с връчването на..