Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автомобилният салон в София даде повод за сериозни пожелания

Снимка: БГНЕС

В неделя, 22 октомври, в София приключва най-големият автомобилен салон, провеждан в столицата от 25 години насам. Около 40 световни марки показаха през 2017 г. над 300 автомобила с десетки технологични новости. За първи път посетителите имаха и възможност да тестват част от експонатите и интересът към салона бе изключително висок. Но в дните на провеждането му се случиха събития, предизвикали сред българите и сериозен размисъл за автомобилния пазар в родината. На пръв поглед, по продажба на нови автомобили през първите 8 месеца на годината автомобилният пазар в България е сред най-проспериращите в Европа с ръст от 18,1 на сто и много добри перспективи до края на годината, при това на фона на среден спад в ЕС от порядъка на 2 на сто. Данните обаче щяха да са наистина впечатляващи, ако 18,1 процента ръст не се равняваше на едва 2542 коли и ако общият брой на продадените нови автомобили не възлизаше на само 18 709. Ниският брой на закупените нови автомобили не се дължи на липса на интерес, а на ниската покупателна способност, защото цените на автомобилите за масово потребление, изложени на салона в София, варираха между трудно постижимите за българина 24 500 лева и 46 500 лв. Докато автомобилният салон в София се провеждаше, от Румъния дойде новина, че там се прилага екологична програма за cтимyлиpaне oбнoвявaнeтo нa aвтoмoбилния пapĸ. На румънци, които желаят дa зaмeнят атомобил, по-стар от 8 години c нoв, властите отпускали 1400 eвpo, зaĸyпуващите нoв eлeĸтpичecĸи aвтoмoбил можели да получат oĸoлo 10 000 eвpo, a избpaлитe xибpид – дoпълнитeлни 1000 eвpo. Щом в една съседна държава с относително сходни икономически и социални реалности се прилага подобна политика, такава би била възможна и в България. Но в България идеите в това отношение са твърде различни. През април с наредба на правителството екотаксите за нови автомобили паднаха с 5 процента, за електромобили – с 30 на сто, а за стари автомобили се увеличиха. През юни министърът на околната среда Нено Димов предложи да се вземат мерки, които да направят вноса на стари коли неизгоден и да са насочени не към потребителите, а към продавачите на такива коли. Ако съдим по резултатите от тези мерки и идеи, съществена промяна на автомобилния пазар не е настъпила и потреблението на нови автомобили си остава твърде ниско. Фактите говорят за необходимост от по-ефективна политика.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Теменужка Петкова

Заради въвеждането на еврото по Нова година ще има допълнителни неработни дни

"Правителството реши, че заради предстоящото въвеждане на еврото 31 декември 2025 г. и 2 януари 2026 г. са обявени за неработни дни. Това се налага заради нуждата от технологични промени, които трябва да бъдат направени в рамките на финансовия и..

публикувано на 19.11.25 в 13:07
Даниела и Владимир Овчарови

Шареният живот на артистичното семейство Даниела и Владимир Овчарови

Великотърновското Ново село е разположено на пътя между старопрестолната столица и град Севлиево. В землището му са откривани вкаменелости от миди, корали и охлюви, и според специалисти преди 130 млн. години до района е достигало т.нар. Долно кредно..

публикувано на 19.11.25 в 11:05

Продават на търг по-малкия правителствен самолет

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов е разпоредил на ръководството на държавния авиационен оператор да продаде правителствения самолет "Фалкон" на търг с явно наддаване. Решението е взето след анализ на разходите за поддръжка и..

публикувано на 19.11.25 в 10:22