Българите без коли не могат. Това се вижда от данните за броя на автомобилите и на населението в страната. При по-малко от 7 млн. население, според пътната полиция автомобилите в страната са около 4 милиона.
По-интересен е въпросът какви автомобили купуват българите. Резюмиран в две думи, отговорът е – коли на старо, преди всичко германски и за предпочитане дизел, каквито в самата Германия за пред изтегляне от пазара. Според Евростат, колите до 5 г. в България са едва 5%, или около 160 000, тези до 10 години са 10% сто, или около 400 000, а тези между 10 и 20 г. – 60%, или близо 2,4 млн. Най-старите автомобили – над 20-годишните, са близо 1 млн., което прави 25% от автомобилния парк.
Предпочитанията към по-старите коли се дължат на по-ниската покупателна способност на българите и точно поради тази причина средната цена на една кола, закупена на старо, е около 2 000 - 3 000 евро. Цените на новите автомобили започват от 10 000 евро нагоре и може лесно да се разбере защо при средна заплата от 644 евро за страната броят на новозакупените автомобили за една година е само около 35 000.
Но автомобилният сектор в България не се свежда само до колите по улиците, шосетата и магистралите. България е на едно от челните места в света по производството на резервни части, системи и компоненти за почти всички световни автомобилни марки. В страната работят над 250 компании от този бизнес и те дават работа на около 65 000 българи. Но амбициите на правителството са още по-големи и в момента се води люта битка за привличане на един от най-големите в света германски автомобилни производители, който да открие завод в България. За тази инвестиция големи шансове има и Турция, но България прави всичко възможно да убеди германските индустриалци, че тя е най-подходящото място за новия им завод. Според публикации в германски медии, предпочитанията засега клонят към Турция, но окончателното решение се очаква до месец. Успоредно с това се водят преговори за откриване на завод на голям южнокорейски производител на автомобили и на още един на компания от тази азиатска страна, която е световен лидер в производството на батерии за електрически автомобили. Като стана дума за електричество, трябва да се признае, че в България хибридните и изцяло електрическите леки коли не са все още много популярни. По последни данни в страната се движат около 800 изцяло електрически коли и над 2000 хибрида. В момента на вътрешния пазар се предлагат 18 различни марки автомобили с алтернативно задвижване, чиито цени варират между 30 хил. и 40 хил. евро. Според експерти в бранша, освен високата цена, една от главните пречки за развитието на този "транспорт на бъдещето" у нас са липсата на достатъчно зарядни станции за електромобилите и хибридните варианти, както и липсата на редица бонуси и отстъпки, предлагани в развитите европейски страни на собствениците на електромобили.
В събота облачността над по-голямата част от страната ще бъде значителна и главно в централните и източните райони от Северна България ще има слаби превалявания от сняг. Разкъсвания на облачността ще има през деня над Западна България. Ще духа слаб, по..
Служебният министър на енергетиката Владимир Малинов разпореди до края на деня проблемите с електроснабдяването в селищата без ток да бъдат отстранени и захранването да бъде възстановено. Все още има населени места без ток заради сложната зимна..
В последния петък на 2024-а година "България днес" фокусира вниманието към Балканите и българското присъствие в политиките на региона. Днес поставяме акцент на двустранните отношения..
За днес беше планирано откриването на ски сезона на Витоша. Към момента обаче движението по пътищата на планината е невъзможно заради обилния сняг...
В последния брой на предаването за 2024 г. се опитваме да узнаем как българската традиционна култура пленява чужденци и сплотява българи зад граница..
С голям възпоменателен митинг край кирковското село Могиляне беше отбелязана 40-тата годишнина от протестите на българските турци срещу т.нар. Възродителен..