Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Международните товарни влакове продължават да пътуват, няма риск от пренасянето на зараза

Снимка: кадър YouTube

Международните товарни превози по железен път продължават да се извършват, каза за БТА инж. Иван Личев, управител на „БДЖ – Товарни превози” ЕООД. При пресичането на границите няма риск от пренасяне на коронавируса, тъй като във влаковете не пътува персонал и не се налага карантина.

През страната ни на път за ГКПП „Кулата” пътуват тирове от седем държави, чиято крайна цел е Южна Италия. От седмици трафикът, по думите на инж. Иван Личев, е „стресиран” заради мащабите, с които се разпространява заразата в Северна Италия. Това е и причината т.нар. зелени коридори да не дават желания резултат, въпреки поетия от европейските лидери ангажимент да гарантират гладкото управление на границите и функционирането на Общия пазар, коментираха от Съюза на българските транспортни работници.

Междувременно десетки затворени фабрики принудиха много български шофьори да се пренасочат, но това не помогна стоките – често от първа необходимост, да бъдат транспортирани до своите клиенти.

На граничните пунктове локомотивите и вагоните задължително се дезинфекцират, каза още инж. Иван Личев. Извършват се превози за внос и износ, преминават и международни транзитни товарни влакове. Удължава се времето за приемане и предаване на железниците на граничните гари, тъй като се забавя обработката на документите.

БДЖ има готовност да осъществява превоз на стоки с контейнерни композиции, които да се обработват на интермодалните терминали в Драгоман и Пловдив, за да се облекчи усложнената обстановка с преминаването на ТИР камионите през границите. В напреднала фаза вече се намират договорните отношения с един от големите интерконтинентални оператори за контейнерни превози на стоки. Инж. Иван Личев добави, че ролята на товарните жп превози ще нараства в целия ЕС по повод на директивите за транспорта и на “Зелен пакет 2030”.

За да поеме незабавно или скоро съществена част от товарния трафик, жп транспортът ни се нуждае от институционално потвърдена средно- и дългосрочна перспектива, която да бъде отразена в регулациите на отрасъл транспорт и в референтните документи, отнасящи е до железопътния транспорт, коментира още управителят на „БДЖ – Товарни превози”. В момента на интермодалния терминал в Пловдив, отдаден на концесия на товарната жп компания „ПИМК рейл”, се товарят ремаркета на тирове върху платформи на железницата, за да се избегне струпването на още камиони по границата с Турция. Това е единствената алтернатива за бързо осъществяване на търговията между двете страни.

„ПИМК рейл” има общ влак с няколко вагона с „БДЖ – Товарни превози”, който всекидневно извършва по два курса до Турция, съобщиха от транспортното министерство. По този начин между 60 и 80 пренатоварени ремаркетата се транспортират чрез специални платформи. От министерството преговарят с жп превозвачите за купуването на още вагони, с които до южната ни съседка и обратно всеки ден ще могат да се превозват ремаркетата на над сто тира.

Основен приоритет за БДЖ е грижата за здравето на служителите, а след това идва изпълнението на графика за превоз на товари, коментира още инж. Иван Личев. „В условията на вътрешни и международни ограничения, карантина и изолация железопътният транспорт остава единствената сигурна среда, по която продължават да се извършват почти безпрепятствено превози и доставки на жизненоважни стоки за поддържането на икономиката и на живота – горива, суровини и материали”, твърди експертът.

Поради спецификата на дейността, служителите на БДЖ и особено експлоатационният персонал са „значително по-малко изложени” на рискове от заразяване в сравнение с хората от други основни отрасли. Това според инж. Иван Личев дава възможност на компанията да продължи превозването на товари без съществени отклонения в графиците и обемите.

Редактор: Диана Цанкова

Снимка: БТА


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Швейцария подкрепя миграционните политики на България с над 21 млн. швейцарски франка

Финансова помощ на стойност 21 350 000 швейцарски франка предоставя Швейцария в подкрепа на политиките на България в областта на миграцията. "Като външна граница на ЕС имаме тежката отговорност от една страна да не допускаме навлизането на лица, които..

публикувано на 28.10.25 в 18:26
На снимката (от ляво надясно): министърът на енергетиката Жечо Станков, еврокомисарят по енергетика Дан Йоргенсен и изпълнителният директор на „Булгартрансгаз“ Владимир Малинов.

Вертикалният газов коридор ще бъде завършен до края на 2026 г.

С изграждането на Вертикалния газов коридор България ще запази стратегическата си позиция в Югоизточния регион. В това увери министърът на енергетиката Жечо Станков, който заедно с еврокомисаря по енергетиката Дан Йоргенсен инспектира изпълнението на лот..

публикувано на 28.10.25 в 15:10

Заради въвеждането на еврото хората масово влагат пари в банките

Рязко покачване на новите влогове на домакинствата отчита Българската народна банка. Впечатляващ е ръстът на депозитите в евро. Само за месец в срочни сметки са внесени суми на стойност 334 млн. лв. (над 161 млн. евро). Това е с 57% повече от август и..

публикувано на 28.10.25 в 08:41