Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Харчим средно по 450 лева на човек за Черния петък

Прекарването на все по-дълги часове пред компютъра или мобилното устройство, неминуемо води до промяна на множество навици, изградени в ежедневието. Сред тях разбира се е и пазаруването, което осъществяваме все по-често онлайн, а не от реален магазин. Заради пандемията от Covid-19 и предизвикателства, които донесе тя през 2020, онлайн търговията беше единствената част от този бранш, която не пострада сериозно, а даже увеличи печалбите си в някои сегменти. 

По данни на Българската Е-комерс Асоциация, онлайн търговията с хранителни стоки бележи 100% ръст, а тази с хранителни добавки и витамини – между 40 и 60%. Спад в продажбите се отчита при дрехите, аксесоарите, както и при услугите в туризма и самолетните превози. Тенденцията за ръст при търговията вероятно ще остане до края на годината, като за това безспорно ще помогне и акцията „Черен петък“.

Официално денят на намаленията трябва да е само един - 27 ноември, но редица онлайн и други магазини обявиха своите отстъпки още преди седмици. Изследване на нагласите на потребителите сочи, че се очаква 70% от българите да се възползват от намаленията на различни стоки и услуги, в рамките на тазгодишната кампания.

Над милиард и половина лева са били похарчени от българските потребителите в Кампанията „Черен петък“ през 2019-та.

Проучването тази година показва, че българите са склонни да похарчат средно около 450 лева по време на тази кампания, което означава, че имат доверие, но не трябва да се допуска и предоверяването” – поясни председателят на Комисията за защита на потребителите  (КЗП) Димитър Маргаритов. В интервю за БНР той увери, че органът, който ръководи, още от октомври е започнал наблюдение на онлайн пазара.


Маргаритов напомни, че глобите за нелоялни търговски практики, които комисията налага са едни от най-високите - 30 000 лева при първо нарушение и до 50 000 лева при повторно. Що се отнася до проблемите, вероятно характерът им ще е подобен на миналогодишните:

„През миналата година три групи въпроси вълнуваха гражданите – забавените доставки, привършването на наличностите в твърде кратък срок по време на тези намаления, както и нереалните намаления. По всички тези въпроси, след наше решение, са наложени санкции за нелоялни практики.”

Доколко можем да се доверим на намаление в размер на 50% до 80% от цената е въпрос, който вълнува всекиго, привлечен от примамливите оферти.

Много е важно, когато пазаруваме онлайн, да проследим цените на продуктите, които сме избрали да закупим, за да сме сигурни, че са намалени с толкова, колкото твърди търговецът – обясни председателят на КЗП. – Апелирам потребителите да сравняват цените в няколко оферти, предлагащи дадения продукт и все пак да бъдат разумни, тъй като ненужните покупки също ни удрят по джоба, както и фалшивите намаления.”

Маргаритов отчете, че през последните години потребителската култура и информираността на гражданите, свързана с правата им да поискат компенсации или да върнат закупена от тях стока, се подобрява. Според него тази добра практика се наблюдава и във все повече реални магазини. 

И все пак, най-сигурният начин да получим компетентно и навременно съдействие при установен проблем със закупена стока, е като подадем сигнал за това в Комисията за защита на потребителите. Освен като клиент, може да отправим запитване и като търговец, тъй като проверките показват, че част от констатираните нарушения, може да не са в резултат на умисъл, а на недостатъчно познаване на законодателството от страна на търговците. Телефоните, на които КЗП приема сигнали са: 0700 111 22 , както и *2211.

Редактор: Йоан Колев



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Учителите са в стачна готовност, искат увеличение на заплатите

77% от работещите в средното образование са готови да излязат на протест с искането да бъдат увеличени заплатите в сектора, според национално проучване на КТ "Подкрепа". Половината от анкетираните се обявяват за национална ефективна стачка, около 25% –..

публикувано на 21.11.24 в 13:46

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 27

В Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското училище "Надежда" в Сен Назер и Рен във Франция, разговор с основателката му Надежда..

публикувано на 21.11.24 в 12:00

Новото божоле пристига тази вечер в София

Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия четвъртък на ноември се посреща първото младо вино божоле. Традицията вече близо 20 години се..

публикувано на 21.11.24 в 11:56