Последни два дни от предизборната кампания преди вота за 45-то Народно събрание в България. Пандемията направи кампанията уникална, поради всички ограничения, произтичащи от нея. Дали обаче в последния месец партиите и коалициите, борещи се гласовете на избирателите успяха да впечатлят армията от колебаещи се да решат за кого да дадат своя вот?
“Безспорно ситуацията беше уникална, което затрудни повечето партии, особено по-новите политически проекти – коментира пред БНР социологът Живко Георгиев. – От друга страна тя беше шанс партиите да намерят по-силни, адекватни на ситуацията техники за комуникация, по-умело поднесени идеи, но имам чувството, че не се възползваха от този шанс.“
„Кампанията не можа да ме впечатли. Не откривам идеи и личности, които да ме привлекат да гласувам“- такива са най-честите отговори в анкетата на репортера на БНР-„Хоризонт“ Добромир Цветков:
„Ще гласувам, но за кого – още не съм взела решение,– казва гражданка на София. – Не остана време, но има ден за размисъл, надявам се дотогава да изясня позицията си. Но във всички случаи ще гласувам. Не оценявам високо предизборната кампания, не мисля, че е достатъчно сериозна и адекватна. Следих съм дебатите, но в програмата на нито една партия не видях нещо, което да ме привлече.“
„Няма да гласувам- категорична е друга дама и уточнява: – От 30 години не гласувам. Не може да ни убеди кампанията, защото няма такива кандидати, които да ни накарат да гласуваме за тях.“
Гражданите са на мнение, че в предизборната кампания отсъстват истински дебати и сблъсък на идеи. Карантината пък възпрепятства реалните контакти на кандидатите с потенциалните избиратели. Някои дори посочват, че дебатите в медиите по-скоро могат да ги разубедят да гласуват, отколкото обратното.
„Това, което успяхме да проследим по време на кампанията не очертава еднозначен отговор на това какво ще се случи в деня на изборите“ – обяснява социологът Живко Георгиев.
„Дали партиите са успели да намерят адекватен подход към своите целеви групи. Дали това видимо в медиите присъствие на партиите в публичното пространство е било допълнено от обичайните по-директни контакти с избирателите, които не ги виждаме обикновено, и как беше организирана тази кампания, ще го кажем като видим как ще протече изборния ден.“
По време на медийните дебати лидерите на големите партии сякаш избягаха от пряка среща в ефир и гражданите не успяха да станат свидетели на лидерски сблъсък на идеи. Причината?
„ Горчивата истина е, че нямаме убедително лидерство на партийно равнище. Голяма част от така наречените лидери са поизчерпани, амортизирани – обяснява социологът.– Имаме заявки за нови лица, но те бяха подтиснати от редица обстоятелства - епидемичната ситуация, която ограничи възможностите им за по-нетрадиционни изяви, очевидно изигра роля и липсата на ресурс. Няма какво да се лъжем - финансовият, медийният, публичният ресурс е по-скоро достъпен за партиите във властта. Новите проекти се оказаха изолирани до голяма степен от публичните медии. Не на последно място, ключовите медии в страната не успяха да намерят адекватни форми да провокират тези гости, които биха били много полезни за избирателите, за да вземат информирано решение и да бъдат мотивирани да участват в процеса.“
Живко Георгиев прогнозира около 50% избирателна активност на 4 април. По думите му, изненади в резултатите от вота ще има, ако до урните отидат и гласуват над 3 милиона души. Между 5 и 8 ще са политическите формации, които ще влязат в следващия парламент, смята той и подчерта, че много трудно ще се формира управленска коалиция, което отваря път на възможността да се стигне до предсрочни избори.
Редактор: Елена Каркаланова /по интервю на Даниела Големинова, БНР-“Хоризонт“/
77% от работещите в средното образование са готови да излязат на протест с искането да бъдат увеличени заплатите в сектора, според национално проучване на КТ "Подкрепа". Половината от анкетираните се обявяват за национална ефективна стачка, около 25% –..
В Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското училище "Надежда" в Сен Назер и Рен във Франция, разговор с основателката му Надежда..
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия четвъртък на ноември се посреща първото младо вино божоле. Традицията вече близо 20 години се..
От следващата учебна година профилираната гимназия с интензивно изучаване на румънски език "Михай Еминеску" може да бъде преместена в сграда в центъра на..
В Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското..
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия..