Последни два дни от предизборната кампания преди вота за 45-то Народно събрание в България. Пандемията направи кампанията уникална, поради всички ограничения, произтичащи от нея. Дали обаче в последния месец партиите и коалициите, борещи се гласовете на избирателите успяха да впечатлят армията от колебаещи се да решат за кого да дадат своя вот?
“Безспорно ситуацията беше уникална, което затрудни повечето партии, особено по-новите политически проекти – коментира пред БНР социологът Живко Георгиев. – От друга страна тя беше шанс партиите да намерят по-силни, адекватни на ситуацията техники за комуникация, по-умело поднесени идеи, но имам чувството, че не се възползваха от този шанс.“

„Кампанията не можа да ме впечатли. Не откривам идеи и личности, които да ме привлекат да гласувам“- такива са най-честите отговори в анкетата на репортера на БНР-„Хоризонт“ Добромир Цветков:
„Ще гласувам, но за кого – още не съм взела решение,– казва гражданка на София. – Не остана време, но има ден за размисъл, надявам се дотогава да изясня позицията си. Но във всички случаи ще гласувам. Не оценявам високо предизборната кампания, не мисля, че е достатъчно сериозна и адекватна. Следих съм дебатите, но в програмата на нито една партия не видях нещо, което да ме привлече.“
„Няма да гласувам- категорична е друга дама и уточнява: – От 30 години не гласувам. Не може да ни убеди кампанията, защото няма такива кандидати, които да ни накарат да гласуваме за тях.“
Гражданите са на мнение, че в предизборната кампания отсъстват истински дебати и сблъсък на идеи. Карантината пък възпрепятства реалните контакти на кандидатите с потенциалните избиратели. Някои дори посочват, че дебатите в медиите по-скоро могат да ги разубедят да гласуват, отколкото обратното.
„Това, което успяхме да проследим по време на кампанията не очертава еднозначен отговор на това какво ще се случи в деня на изборите“ – обяснява социологът Живко Георгиев.
„Дали партиите са успели да намерят адекватен подход към своите целеви групи. Дали това видимо в медиите присъствие на партиите в публичното пространство е било допълнено от обичайните по-директни контакти с избирателите, които не ги виждаме обикновено, и как беше организирана тази кампания, ще го кажем като видим как ще протече изборния ден.“
По време на медийните дебати лидерите на големите партии сякаш избягаха от пряка среща в ефир и гражданите не успяха да станат свидетели на лидерски сблъсък на идеи. Причината?
„ Горчивата истина е, че нямаме убедително лидерство на партийно равнище. Голяма част от така наречените лидери са поизчерпани, амортизирани – обяснява социологът.– Имаме заявки за нови лица, но те бяха подтиснати от редица обстоятелства - епидемичната ситуация, която ограничи възможностите им за по-нетрадиционни изяви, очевидно изигра роля и липсата на ресурс. Няма какво да се лъжем - финансовият, медийният, публичният ресурс е по-скоро достъпен за партиите във властта. Новите проекти се оказаха изолирани до голяма степен от публичните медии. Не на последно място, ключовите медии в страната не успяха да намерят адекватни форми да провокират тези гости, които биха били много полезни за избирателите, за да вземат информирано решение и да бъдат мотивирани да участват в процеса.“
Живко Георгиев прогнозира около 50% избирателна активност на 4 април. По думите му, изненади в резултатите от вота ще има, ако до урните отидат и гласуват над 3 милиона души. Между 5 и 8 ще са политическите формации, които ще влязат в следващия парламент, смята той и подчерта, че много трудно ще се формира управленска коалиция, което отваря път на възможността да се стигне до предсрочни избори.
Редактор: Елена Каркаланова /по интервю на Даниела Големинова, БНР-“Хоризонт“/
София се сдоби с ново културно убежище. Phenomena е първият в България музей, посветен на връзката между наука и изкуство. Пространството представя научни открития, технологии, инженерство, изкуство и математика в духа на STEAM (Science,..
Село Хотанца, община Русе е домакин на " Празник на Хотанската сарма " – кулинарно-фолклорен фестивал, организиран от читалище "Светлина-1928". Началото е в 11:00 ч. на 1 ноември на централния селски площад. Програмата обхваща конкурс за най-вкусна..
В докторската градина зад Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" в София цари необичаен "мрак" и веселие. Пространството е превърнато в страховито, но атрактивно градско селище, посветено на Хелоуин, като тази година празникът продължава до 2..
През лятото на 2014 г. фотографът Филип Базен и философката Кристиан Волер обхождат България, като изследват поредица от самозапалвания в страната..
Тазгодишният празник на бесарабските българи, който отбелязваме ежегодно на 29 октомври, прерасна в поредица събития, посветени на българската..
На 27 октомври в Брюксел се състоя първото заседание на Акцията CA-24150 "Ценности в турбулентни времена: навигиране в социалните промени и..