Българските ученици сериозно изостават от европейските си връстници, стана ясно от европейско проучване в края на миналата година. Близо 50 % от младите хора у нас на възраст 16-19 години не притежават основни умения, за да се справят в дигитална среда, сочи последният доклад на ЕК за образованието и обучението в страните членки. Това е един от най-ниските показатели в ЕС (средно 69 %). Пандемията и масовото преминаване към онлайн обучение са се отразили зле върху мотивацията и резултатите на близо половината от българските ученици, показва проучване на Института за изследване на образованието.
За щастие светлина има и тя е в "Добрите практики на фокус". Това е името на едно от най-големите събития в българското образование, което събира и популяризира добрите примери от училище и от класната стая. Тази събота и неделя (29 и 30 април) ще бъде второто издание на Националния образователен форум в София, организиран от фондация "Заедно в час" и сайта prepodavame.bg. Повече от 400 учители, директори, представители на образователни институции и експерти от цялата страна ще обменят опит, вдъхновение и ще се включат в практически работилници в търсене на нови подходи за ангажиране на учениците през XXI век.Добрите практики съществуват и на българска почва, казва за Радио България Борислава Данева, старши експерт в "Заедно в час":
"Ние знаем от много години, благодарение на работата си, че те са някъде там и се случват. Има страшно много колеги, които създават, иновират, експериментират и наистина доказват с резултат работата си. И идеята на целия този процес и на събитието е всъщност да съберем този опит и да го направим видим и достъпен за все повече учители и най-вече за все повече ученици."
Добрите практики са много и различни тази година, казва ни Борислава. Най-добрите от тях, участвали в националния конкурс на форума, ще бъдат отличени този уикенд и с награди. В конкурсната програма са представени 240 практики в различни категории, сред които работа с родители и общност, развиване на социално-емоционални компетентности у учениците като управление на конфликти, осъзнаване на емоциите и такива, свързани с практическото приложение на знанието по предметите. Но най-голямата награда за всички нас е диалогът и изграждането на мрежа за общуване и разпространение на придобития опит, категорична е Данева."Важно е да говорим за предизвикателствата, те не са малко, но в разговора трябва да присъства и решението, или поне идеите за решение на даден проблем. Да видим какво е възможно, какво вече се случва и максимално да се мутиплицира това, което знаем, че е ефективно и работи."
Като цяло в класическата образователна система промените все още се случват на база лична инициатива на отделни директори и учители. Те не са малко и се опитват да излязат от фрагментираните класни стаи, буквално и преносно, за да показват нагледно на учениците защо те учат даден предмет и как могат реално да приложат знанията си", казва експертът.
Специално за събитието в София пристига дългогодишния съмишленик на фондация "Заедно в час" д-р Рима Шор, учен и анализатор с множество публикации и книги, свързани с ранното детско развитие и средното образование. Тя е ръководител на Департамента за образователно лидерство на Педагогическия колеж Банк Стрийт в Ню Йорк, САЩ. Рима Шор посещава училища по цял свят и работи интензивно с учители и образователни експерти от различни държави, включително и в България. Именно този поглед отвътре на българската образователна реалност и познаването на предизвикателствата и нуждите на преподавателите тук, според Борислава, ще направи срещата много полезна за колегите ѝ в България. Рима Шор ще изнесе лекция на тема "Овластяване на учителите", посветена на силата и въздействието на учителската работа и ще проведе две практически работилници, свързани с полезни стратегии за подобряване благополучието и напредъка на учениците и как учители и директори да адаптират и приложат ефективно добри практики от други училища за своя контекст и нужди.Дали обаче интегрирането на западни модели в образованието е толкова лесно постижимо у нас?
"Много зависи от практиките и от контекста на конкретните деца, – отговаря Борислава Данева. – Много е важно един учител първо да мисли конкретно за нуждите на ученика, защото всяко дете е различно и има нужда понякога от индивидуален подход. И второто нещо е, когато говорим за адаптиране – и това е една от темите на форума тази година - трябва да имаме експериментаторско мислене, да се опитаме да схванем принципа и целите на една практика, след това да я променяме според нуждите, за да може тя реално да работи за нас."
Желание за промяна не липсва. Тази промяна идва отдолу нагоре, смята експертът от "Заедно в час".
"Надежда винаги има и тя е в колегите, хората които работят на терен с учениците. Поради тази причина ние акцентираме винаги на това да се чува тяхното мнение, да се виждат техните усилия, да се чуват техните нужди и всичко това трябва да се изговаря, когато всички заедно седнем на една маса – учители, институции, експерти. Виждаме, че това се случва и там се крие надеждата за промяна в българското училище."
Снимки: zaednovchas.bgБургас като достъпна и атрактивна дестинация за туристи от Турция – това е следващата стъпка за привличане на гости от южната ни съседка в морския град и региона, съобщиха от общинската администрация. България е единствената чуждестранна дестинация,..
Народни носии и обичаи от цялата страна ще представят в курортното село Рибарица - местност Костина, в община Тетевен. Събитието се провежда на 19 и 20 юли в рамките на Празника на народния обичай и автентичната носия, организиран за 17-и..
За 11-и пореден път днес в подножието на връх Бузлуджа ще бъде пресъздадена последната битка на легендарния български войвода Хаджи Димитър и неговата чета с османските войски през 1868 г. Това съобщи пред БНР "Стара Загора" Николай..
Рекорден брой плажове на българското Черноморие са отличени с престижната международна награда "Син флаг", удостоверяваща чистите морски води и..
На 18 юли с различни прояви на почит към единствения всепризнат българин в цялата страна се честват 188 години от рождението на Васил Левски...
В брой 60 на предаването слушайте: Професията "дистанционен учител" и как се прилага тя в неделните ни училища зад граница – интервю с Яна..