Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

PISA 2022 – къде са пробойните на българската образователна система

Снимка: БГНЕС

Да си избереш подходящ автомобил, след като прочетеш описание и направиш съпоставка на спецификите е част от функционалната грамотност на един човек. Точно тези умения измерва международното оценяване на ученици ПИЗА (PISA). Данните за 2022 година показаха плачевни резултати на българските ученици и оголиха системни проблеми в образователната ни система. 54 процента от 15-годишните българчета са под критичния минимум на знания и умения по математика, 53 на сто нямат елементарни четивни умения, а 48 процента са със сериозни дефицити по природни науки. Българските ученици са показали резултати не само по-ниски от средните за изследваните 80 държави, но и по-ниски от нашите на предишното, проведено през 2018 г. Спадът в постиженията на деветокласниците е траен от 2015 г. насам. Министърът на образованието Галин Цоков обяви, че за учениците от 8 и 9 клас в България ще бъдат въведени входни нива – тестове, свързани с практически задачи по тестовете PISA. Но това едва ли ще е достатъчно, за да се подобрят уменията на децата ни да използват знанията си в реални житейски ситуации.

Реформите не се случват по начина, по който трябва – много често се правят промени на парче и липсва цялостна визия, обясни пред БНР Гергана Ефремова от програмата "Заедно в час" относно ниските резултати на българските ученици.

"PISA може би е различен тест от оценяването на учениците в училище, което се случва масово. В същото време, ако погледнем резултатите на оценяванията, които нашата система изготвя и прилага – национално външно оценяване – 7 и 10 клас, държавните зрелостни изпити след 12 клас – виждаме, че там резултатите не са по-добри. Системата не се справя и спрямо своите собствени изисквания." 

Учителят по математика на 75 ОУ в София Данаил Райков допълва:

Данаил Райков
"Отново виждаме нагаждане на образователната ни система към това учениците да се справят по добре на тези изследвания. По-добре би било да се насочим към учебните програми, които по никакъв начин не обвързват материала с практическа насоченост, откъдето идват и тези разлики. Защото ако разгледаме учебните програми във всеки един клас, там основно съществуват понятия като познава, наизустява, изрежда произведения и т.н., което по никакъв начин не развива уменията на 21-ви век, като критично мислене, способност за анализ и пр."

"Децата в България не са по-глупави от децата в Полша или в Естония, но нашата образователна система ги осакатява по начин, по който след това в живота си вземат глупави решения – категоричен е Добромир Иванов, изпълнителен директор на Българската предприемаческа асоциация BЕSCO, която обединява над 500 компании от 70 различни индустрии. – Ние прилагаме в живота си логиките, които сме научили в училище, но когато това не се насърчава, а се стимулира децата да наизустяват факти, като например колко километра е границата на България или какви почви има в Африка, то осакатява децата. Едно дете с потенциал се превръща в човек, който няма представя как да се справя в живота си. Това касае много бизнеса, защото ние трябва след това да създаваме собствени академии и да инвестираме, за да ги учим на неща, които отдавна е трябвало да бъдат научени в училище."

Добромир Иванов обяви пред БНР, че 25 организации, които представляват бизнеса в страната ще излязат с призив за решителни промени в образователната ни система, което трябва да бъде основен приоритет на правителството, не по-малък от Шенген и Еврозоната. По думите му, изследването ПИЗА дава добра обратна връзка и е един шамар – показва, че имаме фундаментален и огромен проблем и са нужни решителни действия:

Добромир Иванов
"Ние вярваме, че в следващите 3 до 12 месеца могат да се реализират почти всички реформи в образованието и не трябва да се говори просто за думата "реформи", която малко се изхаби в обществото ни. По-скоро е важно какво точно трябва да се промени. Какво мери PISA е важен въпрос, защото наистина не е идеята ние да сменим само едни тестове с други, само за да можем да си подобрим класацията там... То не може и да се случи, понеже, за да можем ние да се подобрим, ние трябва фундаментално да променим това, което всъщност искаме децата да научат… Важни са четири компонента: важно е как ние избираме някой да бъде учител, как той е подготвен, как е подкрепен и също така какво е съдържанието, което преподава. Ние и по четирите критерия имаме фундаментални проблеми. Създаването на стандарт за качество в образованието е изключително важно, както промяната в програмите, как се работи по квалификацията на учителите и как те да бъдат подпомогнати със съответните материали. Хубавото е, че в момента и в МОН, и в комисията по образование в парламента има единомислие за проблемите и решенията, и се работи."

Необходимостта от цялостна реформа, а не на парче е очевидна и за учителя Данаил Райков, но има доза скептицизъм относно политическата воля в страната ни:

"За съжаление политическата обстановка, която виждаме в момента и политическите сътресения дават сигнал, че няма воля за такава реформа. Но резултатите и след 3 години няма да са по-различни, а промяната на подобно изследване изисква много повече време. Има данни за държави, на които е отнело между 6 и 9 години, за да подобрят резултатите си на това изследване. Това е изключително непопулярна работа, която трябва да бъде свършена и е крайно време да се поеме отговорност от всички и на политическо, и на локално ниво. Включително и от учителите, защото всички ние сме длъжници на тези деца и нямаме право повече да ги спираме да се развиват, да ги осакатяваме с методи, които са останали в миналия век, а светът се развива много динамично и няма как с дребни промени да отразим тези промени на глобално равнище."

Текст: Елена Каркаланова (по интервюта на Венета Гаврилова БНР-"Хр.Ботев" и Таня Милушева БНР-"Хоризонт")

Снимки: БГНЕС, zaednovchas.bg

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Инженер Катя Стоянова, ръководител на проекта „Реставрация, консервация и социализация на Хераклея Синтика

Отличиха община Петрич за популяризирането на Хераклея Синтика

Община Петрич получи награда за оригинално популяризиране на туристическа дестинация "Хераклея Синтика". Това каза за БТА инж. Катя Стоянова, ръководител на проекта "Реставрация, консервация и социализация на Хераклея Синтика". Наградата е връчена на..

публикувано на 15.10.24 в 13:47
Атанас Запрянов

Разбилият се учебно-боен самолет L-39 е бил технически изправен

Комисията, която разследва авиокатастрофата, при която на 13 септември се разби на земята учебно-боен самолен L-39 в Граф Игнатиево, не откри преки грешки в организацията на полета. Това съобщи служебният министър на отбраната Атанас Запрянов на..

публикувано на 15.10.24 в 10:36

Разходка с вързани очи по улиците на София показва колко е трудно придвижването за незрящите

15 октомври е Международен ден на белия бастун и всяка година привлича общественото внимание към предизвикателствата пред хората с увредено зрение и особено тяхната свързаност с обществото ни. Белият бастун е признат като знак за зрително..

публикувано на 15.10.24 в 09:10