Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подготвят се стандарти за качество и оценка на обучението в градините и яслените групи

Проект на УНИЦЕФ – България с фокус върху приобщаваща среда и по-ефективна работа в предучилищното образование

Снимка: unicef.org

Темата за качеството в предучилищното и училищното образование е ключова за България, но към Закона за предучилищно и училищно образование няма разработен стандарт за качество. Създаването му е задача на Министерството на науката и образованието, която би трябвало да бъде реализирана в най-скоро време. Междувременно, с подкрепата на ЕК и партньорски организации, преди 2 години ведомството стартира процес за изработване на Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст от 0 години до постъпване в училище. Тя е базирана на европейските стандарти. "Създаде се тази рамка и процесът спря дотам. Затова Европейската комисия възложи на УНИЦЕФ да е изпълнител на проект в рамките на две години. Той е насочен към повишаване на качеството на образованието и грижата в ранна детска възраст чрез засилване на управлението, мониторинга и оценката" – пояснява  Мария Янкова, програмен директор "Образование" в УНИЦЕФ–България:

Мария Янкова

"Към момента в България нямаме единни стандарти, които да гарантират качеството на грижата и обучението за деца, защото макар и да не е изписано ясно, във възрастта от 0 до 3 години също имаме елементи на обучение на децата. Целта е до юни 2026 г. да създадем концепция за цялостна система за управление и оценка на качеството в детска възраст, която правителството след това да  приеме. Предизвикателствата в България са, че имаме разделена, или както казваме – споделена система на ранното образование и грижа. Яслите са под управление на Министерството на здравеопазването, докато детските градини и яслените групи към тях, са под управлението на МОН. 


Да съберем тези министерства, както и Министерството на труда и социалната политика е част от този проект, защото има и деца, които се обучават през социални услуги и там има елементи на грижа и някакви елементи на учене. Важно е трите министерства да се съгласят около целите и разбирането какво трябва да развиваме у детето в тази възраст,  така че то да постига успех и положителни резултати впоследствие."


Мария Янкова изброява петте основни  компонента, предложени от УНИЦЕФ и утвърдени от МОН, в Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст. На първо място е критерият за равен достъпът на децата до образователните институции. Следва оценка върху учебната програма и образователните резултати на подрастващите. На трето място е подготовката на специалисти (педагози, учители) и тяхното професионално развитие. Следва оценка на постигнатите резултати в работата с децата в тази възрастова група, и накрая – финансовата обезпеченост на услугите, насочени към предучилищна подготовка.

"Когато говорим за това, че трябва да имаме качествено обучение и квалифицирани учители, не трябва да се ограничаваме в това учителите да имат магистърска степен, а да определим дали тяхната квалификация отговаря на нуждите на децата, които те обучават" – казва Мария Янкова и продължава:


"Ако преподавателите работят на място с повече деца от уязвими групи, трябва да видим дали учителите преминават такива специфични обучения, за да могат да адресират преподаването адекватно спрямо нуждите на тези деца. Ако работят с повече деца със специални потребности, дали обученията, които преминават са специфични за това. Т.е. искаме да погледнем върху ефекта, който носи цялата ни инвестиция в образованието и как това рефлектира вече върху резултатите на децата. Тъкмо те са крайният измерител на качеството в образованието. За съжаление всички международни изследвания показват големите неравенства по отношение на качеството на ученето и резултатите на децата в България. А те дори се задълбочават, за жалост. Ние обаче трябва да имаме единен стандарт за качество и той трябва да бъде гъвкав и да позволява да се подобряват областите, където има нужда, или да се поддържа добро ниво там, където вече са отчетени добри резултати."

Снимки: УНИЦЕФ–България, Гергана Манчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 34

В брой 34 на предаването ни слушайте:  Приоритети пред Изпълнителната агенция за българите в чужбина през 2025 г. – интервю на Йоан Колев с Райна Манджукова, изпълнителен директор на ИАБЧ; Какво не знаем за митрополит Климент (Васил Друмев) –..

публикувано на 10.01.25 в 12:00

По съседски: Събития с балкански адрес

Румъния става най-големият производител на природен газ в ЕС Румъния е била най-големият производител на природен газ в ЕС през 2024 г., а от 2027 г., благодарение на проекта Neptun Deep, страната ще удвои производството си. Това съобщи..

публикувано на 10.01.25 в 10:35

След 21 години българка се класира сред първите 3 дами в биатлона

Милена Тодорова постигна най-големия успех за българския женски биатлон от над две десетилетия, след като се класира трета в спринта на 7.5 км за Световната купа в Оберхоф в Германия. 26-годишната състезателка от Троян, която се завърна на..

публикувано на 10.01.25 в 09:50