Българският гений в сферата на хумора, особено когато се касае за обществено важни теми, винаги се е отличавал. Така например абревиатурата ДАИ – Държавна автомобилна инспекция, органът, който се занимава с контрола на тежкотоварния трафик на територията на страната и който е част от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), бе прекръстена на "дай" след последния, може би най-силно отразен медийно, случай на корупция на пътя, когато преди грандиозния концерт на британската звезда Роби Уилямс в София пет от общо 22 камиона с техниката за събитието, са били спрени от служители на ДАИ на входа на София по АМ "Тракия", а на водачите на три от тях е бил поискан подкуп. Английският език очевидно не е бил силна страна на инспекторите, които се е наложило да предявят исканията си чрез "Гугъл транслейт", но все пак усилията им са се увенчали с успех – единият шофьор платил 300 евро, а другите по 200 лева. Впоследствие е подаден сигнал за нарушението, като за случая се разбра няколко дни по-късно и то след инициатива на посолството на Великобритания у нас.
Държавните органи се задействаха, като двамата провинили се служители бяха задържани за 72 часа и уволнени от системата. Политическите коментари не закъсняха, като първи да се закрие ДАИ предложи транспортният министър Гроздан Караджов. Сериозно обаче темата дойде на дневен ред, когато я подхвана и лидерът на най-голямата партия в управлението ГЕРБ Бойко Борисов, който след това беше подкрепен и от председателя на ДПС – "Ново начало" Делян Пеевски, чиито гласове са ключови за стабилността на кабинета.
Хронична ли е корупцията по пътищата на страната ни, и кой е най-потърпевш от нея? – за мнение Радио България се обърна към Христо Радков, председател на Българско обединение на шофьорите, а също така и дългогодишен водач на тежкотоварен автомобил.
По думите му, България е страната с най-строг контрол върху тежкотоварния трафик, а същевременно с най-ниски резултати. Как се установяват нарушенията? "Когато се спре за проверка превозно средство над 3.5 тона, което задължително трябва да е оборудвано с тахограф при преминаването на европейски граници, има два начина на контрол: единият е да се проверят документите на шофьора, вторият е да се провери тахографът чрез сваляне на картата и проверка на устройство, което се намира в бусовете на автомобилната администрация, или чрез доближаване на тяхно устройство до тахографа, чрез което разчитат информацията. Но и при двата случая на тяхното устройство, както и на тахографа, се записват дата и час на извършен контрол. Ако има превишаване на работния ден, на часовете за правоуправление или друго нарушение, което трябва да бъде санкционирано, то екранът светва в червено и тази информация се записва и подлежи на бъдеща проверка", обяснява Христо Радков.
По думите му, най-спирани са чуждестранните водачи, защото българските биват задължавани да представят всевъзможна документация ежегодно, докато тези от други страни биват проверявани само и единствено на пътя. Това води и до случаи на корупция.
"Предимно спират чуждестранните водачи, защото ръководителя на всяка транспортна фирма в България го викат в ДАИ. Всеки камион с турска регистрация, но не само, който кара стоки към Западна Европа, в момента, в който го спрете на 50 км след границата, е в нарушение. Самото чакане на границата е 24 часа. През това време този човек няма почивка, а той трябва да има такава от минимум 9 часа на ден, в които камионът не трябва да мърда. А той, бидейки на опашката, е мърдал камиона, просрочил си е работния ден и след това, който и да го спре – този камион е в нарушение на първия метър, в който е влязъл в България. Ние сме създали предпоставките за "хранилка". Не може да я избегнете, няма друг вариант – трябва да влезете в капана", описа нелицеприятната ситуация Радков.
"Успокоение", ако може да се нарече така, е, че подобни практики са широко разпространени далеч не само у нас.
"Тази практика не е само в България. Контролът на тежкотоварни автомобили в различните държави става по различен начин. Един от най-добрите примери е Германия, където той се осъществява от частни фирми, които работят сами за себе си, глобите отиват за тях. В цяла Европа освен тези органи контролира и полицията. Оттук нататък – колко повече се приближаваме към Ориента, толкова повече се засилват практиките някой да ви спре някъде с палка, което става от Унгария насам. И в разговора се стига дотам, че човекът има нужда от пари за чорба, за кафе, за цигари… По всякакъв начин ви подканят да оставите някакви пари, за да се приключи този контрол, който може би, но не задължително, ще завърши със санкция."
Що се касае до предложението на закриване на ДАИ, то това е невъзможно, смята Христо Радков. И се аргументира – в компетенциите на агенцията влизат и редица други функции, освен контролът на тежкотоварния трафик, като например провеждането на шофьорски изпити и пр. А най-разумно, ако се стигне до промяна, смята той, е структурата да се прехвърли към Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".
Радио България потърси настоятелно и представители на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", но дали поради настоящите политически спекулации относно бъдещето им, или поради други причини, отговор на поканата за интервю не получихме.
Снимки: БТА, БГНЕС, stolica.bg, Иван Гергов
В "България днес" на 06 октомври слушайте: 02:15 – Актуално от България и сънародниците по света 11:47 – Репортаж на кореспондентката на БНР в Бургас Даниела Костадинова за ситуацията по Българското Черноморие след..
Европейската комисия ще обяви след месец сумата по Плана за възстановяване и устойчивост, чието изплащане може да задържи при неизпълнение на необходимите условия, съобщи на пресконференция говорителят на институцията Мачей Берестецки, цитиран от..
Гроздето от тазгодишната реколта е с перфектно качество, но количеството ще бъде по-малко в сравнение с предходната година, заяви директорът на Изпълнителната агенция по лозата и виното Красимир Коев в Пловдив, където се провежда деветата Глобална..
Пуснат за движение е най-новият 10-километров участък от магистралата “Хемус“ (А2) между двата големи пътни възела “Боаза“ и “Дерманци“. През ноември..
Въведени са извънредни мерки за сигурност във ваканционното селище "Елените" заради очакваните валежи в понеделник, 6 октомври. Докато продължава..
На 6 и 7 октомври в Пловдив се провежда 9-ата Глобалната конференция за винен туризъм. Организатори са Министерството на туризма в партньорство със..