Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо чуждестранни шофьори на камиони стават обект на корупция по пътищата в България

Христо Радков: Страната ни е с най-строг контрол върху тежкотоварния трафик и с най-ниски резултати

Снимка: БТА

Българският гений в сферата на хумора, особено когато се касае за обществено важни теми, винаги се е отличавал. Така например абревиатурата ДАИ – Държавна автомобилна инспекция, органът, който се занимава с контрола на тежкотоварния трафик на територията на страната и който е част от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), бе прекръстена на "дай" след последния, може би най-силно отразен медийно, случай на корупция на пътя, когато преди грандиозния концерт на британската звезда Роби Уилямс в София пет от общо 22 камиона с техниката за събитието, са били спрени от служители на ДАИ на входа на София по АМ "Тракия", а на водачите на три от тях е бил поискан подкуп. Английският език очевидно не е бил силна страна на инспекторите, които се е наложило да предявят исканията си чрез "Гугъл транслейт", но все пак усилията им са се увенчали с успех – единият шофьор платил 300 евро, а другите по 200 лева. Впоследствие е подаден сигнал за нарушението, като за случая се разбра няколко дни по-късно и то след инициатива на посолството на Великобритания у нас. 

Държавните органи се задействаха, като двамата провинили се служители бяха задържани за 72 часа и уволнени от системата. Политическите коментари не закъсняха, като първи да се закрие ДАИ предложи транспортният министър Гроздан Караджов. Сериозно обаче темата дойде на дневен ред, когато я подхвана и лидерът на най-голямата партия в управлението ГЕРБ Бойко Борисов, който след това беше подкрепен и от председателя на ДПС – "Ново начало" Делян Пеевски, чиито гласове са ключови за стабилността на кабинета.

Хронична ли е корупцията по пътищата на страната ни, и кой е най-потърпевш от нея? – за мнение Радио България се обърна към Христо Радков, председател на Българско обединение на шофьорите, а също така и дългогодишен водач на тежкотоварен автомобил.

Христо Радков
По думите му, България е страната с най-строг контрол върху тежкотоварния трафик, а същевременно с най-ниски резултати. Как се установяват нарушенията? "Когато се спре за проверка превозно средство над 3.5 тона, което задължително трябва да е оборудвано с тахограф при преминаването на европейски граници, има два начина на контрол: единият е да се проверят документите на шофьора, вторият е да се провери тахографът чрез сваляне на картата и проверка на устройство, което се намира в бусовете на автомобилната администрация, или чрез доближаване на тяхно устройство до тахографа, чрез което разчитат информацията. Но и при двата случая на тяхното устройство, както и на тахографа, се записват дата и час на извършен контрол. Ако има превишаване на работния ден, на часовете за правоуправление или друго нарушение, което трябва да бъде санкционирано, то екранът светва в червено и тази информация се записва и подлежи на бъдеща проверка", обяснява Христо Радков.


По думите му, най-спирани са чуждестранните водачи, защото българските биват задължавани да представят всевъзможна документация ежегодно, докато тези от други страни биват проверявани само и единствено на пътя. Това води и до случаи на корупция.

"Предимно спират чуждестранните водачи, защото ръководителя на всяка транспортна фирма в България го викат в ДАИ. Всеки камион с турска регистрация, но не само, който кара стоки към Западна Европа, в момента, в който го спрете на 50 км след границата, е в нарушение. Самото чакане на границата е 24 часа. През това време този човек няма почивка, а той трябва да има такава от минимум 9 часа на ден, в които камионът не трябва да мърда. А той, бидейки на опашката, е мърдал камиона, просрочил си е работния ден и след това, който и да го спре – този камион е в нарушение на първия метър, в който е влязъл в България. Ние сме създали предпоставките за "хранилка". Не може да я избегнете, няма друг вариант – трябва да влезете в капана", описа нелицеприятната ситуация Радков.


"Успокоение", ако може да се нарече така, е, че подобни практики са широко разпространени далеч не само у нас.

"Тази практика не е само в България. Контролът на тежкотоварни автомобили в различните държави става по различен начин. Един от най-добрите примери е Германия, където той се осъществява от частни фирми, които работят сами за себе си, глобите отиват за тях. В цяла Европа освен тези органи контролира и полицията. Оттук нататък – колко повече се приближаваме към Ориента, толкова повече се засилват практиките някой да ви спре някъде с палка, което става от Унгария насам. И в разговора се стига дотам, че човекът има нужда от пари за чорба, за кафе, за цигари… По всякакъв начин ви подканят да оставите някакви пари, за да се приключи този контрол, който може би, но не задължително, ще завърши със санкция."


Що се касае до предложението на закриване на ДАИ, то това е невъзможно, смята Христо Радков. И се аргументира – в компетенциите на агенцията влизат и редица други функции, освен контролът на тежкотоварния трафик, като например провеждането на шофьорски изпити и пр. А най-разумно, ако се стигне до промяна, смята той, е структурата да се прехвърли към Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".


Радио България потърси настоятелно и представители на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", но дали поради настоящите политически спекулации относно бъдещето им, или поради други причини, отговор на поканата за интервю не получихме.

Снимки: БТА, БГНЕС, stolica.bg, Иван Гергов

По публикацията работи: Иван Петров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

България подкрепя създаването на европейска стена срещу дронове

Министър-председателят Росен Желязков заяви в Копенхаген, че страната ни подкрепя създаването на европейска стена срещу дронове. Той участва в неформалната среща на Европейския съвет в датската столица, съобщи правителствената информационна служба...

публикувано на 02.10.25 в 09:18

Представят фототипно издание на "Македонски алманах" в София

Президентът Румен Радев ще участва днес в официалното представяне на фототипно издание на "Македонски алманах" на Македонската патриотична организация по повод 85-годишнината на оригинала. Презентацията на фототипното издание на ценния труд,..

публикувано на 02.10.25 в 08:11

В четвъртък ще е облачно и много ветровито с валежи, в планините – и от сняг

В четвъртък , 2 октомври, минималните температури ще са от 6 до 11°, в София – 5°. През деня синоптичната обстановка ще е усложнена. Ще бъде облачно, ветровито и с валежи от дъжд. Ще духа умерен, в Източна България – силен вятър от североизток...

публикувано на 01.10.25 в 18:35