Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Съвремието налага обществените медии да присъстват на много повече платформи

Милен Митев: Опитваме да намерим място, в което да се чуе гласът на всеки

Снимка: БТА

Българското национално радио беше за първи път домакин на Годишната конференция на Международната асоциация на обществените медии (Public Broadcasters International). Участваха ръководители и представители на обществените радиа и телевизии от 24 държави, сред които Великобритания, Франция, Испания, САЩ, Канада, Южна Корея, Сингапур, Австралия и др.

Мотото на годишната конференция, зададено от домакините беше "Обществените медии – силата на аргументите" и от 20 до 22 октомври в София участниците дискутираха върху фундаментални въпроси, като свободата на словото, независимостта, кризите и финансирането на обществените медии, както и актуални теми, като привличането на младата аудитория, преговорите със синдикатите, Америка на Тръмп и пр.

Милен Митев
"Международната асоциация на обществените медии продължава да бъде уникална платформа за споделяне на прозрения, справяне с предизвикателства и потвърждаване на нашата обща ангажираност към ценностите на обществения интерес", каза генералният директор на БНР Милен Митев, домакин на конференцията. Той подчерта, че акцентът трябва да е върху силата и важността на обществените медии в епоха на бързи промени и нарастваща несигурност. "Ние трябва да вдъхновим за смислени разговори и да създадем нови сътрудничества" – посочи в словото си при откриването ръководителят на българското обществено радио.

"Днес нашата задача става все по-трудна, защото различните групи на аудиторията изискват все по-различни неща, често пъти противоречащи едно на друго. Но ние продължаваме да се опитваме да намерим място, в което да се чува гласът на всеки" – обясни Митев в интервю за Радио България.

"Това, което продължава да ни отличава от всички останали медии на пазара, е, че общественото финансиране ни дава свободата да не следваме единствено пазарни принципи и печалба, а при вземане на решения да се ръководим единствено от обществения интерес и това прави нашите програми по-различни от всички останали медии. Освен това, придава и съвсем друга стойност на нашата продукция за обществата, за които работим. Теми като тези за българите в чужбина, често никоя друга медия не би подела, защото в тях трудно може да се намери икономически смисъл или да се извади печалба. Нашите задачи са много и различни и сред тях се открояват опазването на културното наследство, подкрепата на различни видове културни мероприятия и жанрове, на които отново никой друг не би обърнал внимание, а е важно да бъдат опазени."

Немислимо е да ги няма обществените медии – категоричен е Дан Санта – дългогодишен директор на отдел Международни връзки на румънското обществено радио. А пред Радио България поясни:

Дан Санта
"Най-ползотворната ми работа в региона е тъкмо с колегите от Международния отдел на БНР. Първият ми проект като директор беше за преобразяването на взаимовръзките с нашите преки съседи, това беше основен приоритет. А сега в София аз помолих колегите да си представят какво би станало ако изчезнат завинаги обществените медии? Това е най-бързият начин да си отговорим на въпроса – каква е ролята ни, какво правим ние и какво другите не правят. Първо, защото обществената дейност не носи приходи, а често тя е непосилна за другите медии. Първостепенна задача на нашите медии е да дават от всичко – новини, музика, развлекателни програми. Да балансират между всичко това, а също и да бъдат трибуна за различните гледни точки. Тъкмо затова доверието на обществото към тях е по-голямо."

Да, съвремието налага обществените медии да присъстват на много повече платформи, отколкото преди. "Ако искате да достигнете до всички във фламандското общество, не можете да инвестирате само в традиционна телевизия или радиопредавания. Наистина трябва да се разпространявате на повече платформи, освен на вашата собствена платформа в мрежата" – пояснява Карън Дондърс, генерален директор на отдел "Публична дейност и човешки ресурси" във Фламандската обществена медия в БелгияVRT:

Карън Дондърс
"Мисля, че за нас има три неща, които са наистина важни. Първо, всичко, свързано с новини, информация, актуални събития за всички групи в обществото, също и за тези групи, които съзнателно избягват да се информират от радиото и телевизията. Второто, са нашите инвестиции в местно съдържание и култура, така че не само изкуствата, но и програмите за производство на филми, дори и форматите на социалните медии, които представят това, което представляваме ние като фламандска общност. И третият стратегически стълб на това, с което се занимаваме, е наистина вътрешното трансформиране на нашите структури, за да бъдем конкурентни в дигиталния свят. Ние имаме собствена аудио и видео платформа, но също така присъстваме в социалните медии, а и на други места, за да сме видими за много по-широк кръг хора. Така работим в много направления, но нашият бюджет днес, в реални икономически измерения, ако погледнете инфлацията, е с 40 процента по-нисък, отколкото беше преди 25 години. И това е наистина предизвикателство, с което се сблъскваме ежедневно. Определено не сме толкова добре, колкото по-големите обществени радио- и телевизионни оператори, като BBC или ARD, или тези в Швейцария и Австрия. Но сме по-добре от други обществени медии в някои части на света. Така че винаги е важно и как се съпоставяме с нещата от света."


Привличането на по-младата аудитория е сериозен проблем за повечето обществени медии, включително и за Националното радио в България, което има 90-годишна история. "Едно от най-впечатляващите неща в конференция като тази е, че разбираме как колеги от близки държави, като Словения и Хърватия, или по-далечни – например Австралия и Сингапур, се сблъскват със сходни проблеми по отношение на структурата си и модела на финансиране, или привличането на млада аудитория. Някои са постигнали значителни успехи, като KBS или BBC. Но за повечето от нас е трудно да покажем съдържаниeто си във време, в което съдържание ни залива отвсякъде – поради факта, че работим в малки страни със специфична култура и език, което прави по-трудна видимостта на нашето съдържание на глобалните платформи" – обяснява Милен Митев.

Многоезичието също е важно за обществените медии: "Както БНР, така и колегите ни от останалите държави по света създават продукция на много езици, така че да разказват чрез тях за своята страна на целия свят. А целта е и да могат да достигат до сънародниците им, които са емигрирали. Това е една от мисиите, които имат обществените медии – допълва генералният директор на БНР Милен Митев в ролята си на домакин на медийната дискусия в София.


"Като медия за цялото българско общество, ние трябва да обърнем внимание и на тези наши сънародници, които живеят в чужбина. Говорейки за България, може би към днешна дата имаме не по-малко българи, живеещи извън границите на страната, отколкото тези, които живеят в нея, а някои от тях постепенно започват да губят връзка с българския език. Затова е важно да им предоставяме актуална информация за това какво се случва в страната ни – и на български, и на чужди езици, а не на последно място и да им покажем, че могат да се замислят и да се върнат. В основата на всяка обществена медия е т.нар. обществена мисия, която се задава от обществото. Това идва чрез законите, чрез общественото мнение и обратната връзка, която получаваме от аудиторията. По най-различни начини бихме могли да получим тези задачи, но онова, което обществените медии във времето са успели да запазят, е да бъдат близо до хората."

Снимки: БТА, pbi2025.bg


По публикацията работи: Иван Петров

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

България днес - 18 ноември 2025 г.

​ В "България днес" на 18 ноември слушайте: 06:15 - Актуално от страната 10:10 - Лигата на българските писатели в САЩ и по света отпразнува 15 години 17:07 - Актуално от и за сънародниците зад граница 26:20 - Нов бизнес клуб ще..

публикувано на 18.11.25 в 19:00

Жълт код за валежи е подаден за 11 области, на юг отново ще има силни ветрове

В сряда минималните температури ще са от 5 до 10°, в Южна България - между 12 и 17°, в София ще е около 8°. През деня ще е облачно и с валежи главно в Северна и Западна България, които ще продължат и през нощта срещу сряда. На места там, както и в..

публикувано на 18.11.25 в 18:30
Валентин Мундров с Анет Крьобер-Рийл

Обсъдено е изграждането на център за данни на Google в България

На среща в Берлин с Анет Крьобер-Рийл, вицепрезидент по правителствените въпроси и публичната политика за Европа в Google, министърът на електронното управление Валентин Мундров заяви, че партньорството между България и технологичния гигант е стратегически..

публикувано на 18.11.25 в 17:39