Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"ЧЕЗ Разпределение България" предприе мерки, за да се гарантира безопасността на клиенти и служители

Виктор Станчев – главен оперативен директор на "ЧЕЗ Разпределение България" АД

Екипи на "ЧЕЗ Разпределение" извършиха извънредни проверки на техническото състояние на захранващите съоръжения на всички здравни заведения – каза в интервю Виктор Станчев, главен оперативен директор на "ЧЕЗ Разпределение България" АД. Отчетниците няма да посещават клиенти, когато електромерите са в жилищата им – допълва той. 

Ето и цялото интервю с Виктор Станчева:

Г-н Станчев, как ЧЕЗ обезпечава сигурността на електрозахранването в условията на извънредно положение в държавата?

ЧЕЗ Разпределение България създаде необходимата организация, за да осигури непрекъснатост на електрозахранването в Западна България в този безпрецедентен и критичен период за държавата. Ние спряхме всички дейности, които изискват планирани прекъсвания на електрозахранването. Сега, когато голяма част от хората работят от вкъщи, а и децата вече учат от вкъщи, ние извършваме единствено аварийни и неотложни ремонти. Компанията не изпълнява дейности, които изискват прекъсване на захранването, освен когато това е крайно неотложно. Искам ясно да подчертая, че това не означава, че ние спираме работа. Осъзнавайки нашата обществена отговорност в тези решителни моменти, ние работим усилено за сигурността на електрозахранването в Западна България.

Едни от важните обекти, по които работим в момента, са реконструкциите на кабели средно напрежение по  ул. „Кирил и Методий“ и ул. Веслец, както и в района на Лъвов Мост в гр. София. Реконструкциите там ще повишат сигурността на електрозахранването  в централната част на столицата. Ускорихме ремонтите по време на извънредното положение, за да увеличим надеждността на електрозахранването на българските институции, за които безпрепятствената работа е изключително важна в този момент.

Освен това, екипи на ЧЕЗ Разпределение извършиха извънредни проверки на техническото състояние на захранващите съоръжения на всички здравни заведения(болници и поликлиники), за да се гарантира непрекъснатост на снабдяването им с електроенергия при случаи на аварийни ситуации.

Сблъскахте ли се с някакви критични ситуации по отношение на сигурността на електрозахранването откакто обявиха извънредното положение?

За съжаление почти незабавно неизвестни лица се възползваха от необичайната ситуация. На 14-ти срещу 15-ти март през нощта умишлено беше разбит наш непроходим колектор в столицата и беше запален кабел 110 kV. Инцидентът доведе до повреда на съоръжението и прекъсна доставките на електроенергия в 14 квартала. Реагирахме незабавно и за около 50 минути захранихме всички засегнати квартали по алтернативен път. За съжаление обаче, сигурността на електроподаването на една голяма част от София, основно западните райони,  остана обезпечено едностранно на 110 kV. Тоест, при една нова извънредна ситуация в този район, няма да имаме възможност да реагираме толкова бързо. Създадохме план как да захраним клиентите алтернативно на ниво средно напрежение, но следващия път това би отнело часове, а не минути. Обстановката, в която се случи инцидентът, усложнява и възможностите за ремонт на кабела – нуждаем се от допълнителни специалисти, каквито в България няма, а в Европа се броят на пръстите на едната ръка. Всичко това създава предпоставки за отлагане на ремонта за неопределен срок. Ефективно проучваме възможностите за стартиране на ремонтните дейности по възможно най-бързия начин. Повреденият кабел осигурява алтернативна връзка за няколко подстанции, т.е. отпада една възможност за захранване на много райони в София. Въпреки това, колегите са професионалисти и ще се справят с всяка ситуация.

Предприемате ли допълнителни мерки във връзка с епидемичната обстановка?

Разбира се, и ние като компания, осигуряваща работа на над 2500 служители и доставяща електроенергия на над 2 млн. клиенти, сме загрижени за здравето, както на служителите, така и на клиентите. Затова взехме мерки и препоръчахме контактите между служители и клиентите да бъдат сведени до минимум. Например, отчетниците няма да посещават клиенти, когато електромерите се намират в рамките на техните жилища. Това трябва ясно да се разбере, за да не се допускат опити за злоупотреби от страна на мними инкасатори - нашите отчетници няма да посещават домовете на хората. Там, където отчитането трябва да стане чрез пряк контакт с гражданите, електроенергията ще бъде калкулирана съгласно Общи условия на база прогнозна консумация, по съответната формула. След като извънредното положение приключи, ще бъде направен реален отчет на електромерите и сумите ще бъдат преизчислени на база на реалната консумация. На другите места, където електромерите са изнесени на границата на собственост, отчитането продължава по установения ред.

Няма ли от това да пострада обслужването на клиентите?

Не би трябвало да се усети сериозно. Не спираме да призоваваме клиентите да използват многобройните възможности за електронно обслужване. Ние предлагаме множество услуги, които могат да бъдат заявени и изпълнени дистанционно, без да е необходимо посещаването на офисите ни. Например на националната телефонна линия 0700 10 010 и имейл адреса klienti@cez-rp.bg могат да бъдат подавани сигнали за смущения в електрозахранването и да бъдат отправяни всякакви въпроси по отношение на дейността на електроразпределителното дружество. На всеки въпрос ще бъде отговорено по най-бързия възможен начин. Информация за предлаганите електронни услуги може да бъде намерена на сайта на дружеството www.cez-rp.bg.

В самите центрове за клиенти се взимат най-строги мерки за дезинфекция и предотвратяване разпространението на заразата. Те са снабдени с дезинфектанти, вътре се допускат малък брой хора, колкото са работещите гишета, работното време е ограничено, но въпреки това нашите центрове и касите на партньорите ни продължават да обслужват граждани. С две думи, направили сме оптималното в дадената ситуация да опазим здравето, както на клиентите, така и на нашите служители, като в същото време сведем до минимум неудобствата за всички.

Срещате ли трудности с обезпечаването на персонал?

Вместо отговор на този въпрос, бих искал да изкажа своята благодарност към всички наши служители, които в тези трудни дни на изпитание за цялата държава продължават професионално и отговорно да изпълняват служебните си ангажименти. Като компания, която осигурява жизненоважна услуга за над 2 млн. потребители и стопанисва част от критичната инфраструктура на държавата, включително столицата на България, където са концентрирани важни държавни и обществени институции, ние носим изключително голяма обществена отговорност. Ограничаването на личните контакти не означава, че основните дейности в държавата ще спрат и че ние ще спрем да работим. Напротив, сега, повече от всякога, е необходимо да се предоставят основни услуги, каквато е доставката на енергия, до домовете на хората и до здравните заведения, където се лекуват болните. Затова ние, служителите на ЧЕЗ, продължаваме да изпълняваме нашия обществен и професионален дълг да гарантираме сигурно електричество на нашите клиенти. Същото важи и за служителите в магазините за хранителни стоки, в аптеките, в болничните заведения, които продължават да изпълняват своя професионален и граждански дълг въпреки рисковете. Всички те заслужават нашите аплодисменти.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Предизвикателствата пред младите, работещи в музея

На 18 май отбелязваме Международния ден на музеите, честван за първи път преди 43 години. Целта на празника е да се повиши информираността и ролята на музеите в обществото, защото музеите са важно средство за културен обмен, обогатяване на културите и развитие на взаимно разбирателство и сътрудничество между народите. Решението на 18 май..

публикувано на 18.05.25 в 18:00

„Красота с кауза – Плати с усмивка“ връща увереността на онкоболни жени

Стартира кампания за безплатен микроблейдинг на жени, които са преминали през химиотерапия и са загубили веждите си в борбата с онкологично заболяване. Кампанията е под надслов „Красота с кауза – Плати с усмивка“. „Винаги съм се възхищавала на силата на жените, които преминават през това предизвикателство. Видях колко дълбоко може да се..

публикувано на 18.05.25 в 16:00

Фолклорна формация „Накит“ със специалната награда от фестивал в Узбекистан

Фолклорна формация „Накит“ от Благоевград се завърна със специалната награда от международния фестивал „Бакши“ в град Хива, Узбекистан, който се провежда през две години. Нашите музиканти и певици се съревноваваха с професионални състави от 45 страни.  Имало голяма конкуренция, защото всички били професионалисти. 30-минутната  програма..

публикувано на 16.05.25 в 16:07

„Заедно в града“ – помощ за хората в неравностойно положение

Заедно в града – това е новата акция на „Ела и ти“. Фондацията доказа, че планините в България могат да са достъпни и за хората със затруднени и напълно ограничени физически възможности. Гергана Дойчинова, която е двигателят на каузата и обедини сърцати доброволци от цялата страна, показа, че невъзможното изкачване е възможно вдъхновение за..

публикувано на 16.05.25 в 15:17

Приоритетите на Община Трън от бюджета за 2025 година

Общинският съвет в Трън утвърди предложения от кмета на общината Цветислава Цветкова бюджет за тази година. Финансовата рамка на бюджета на пограничната община за 2025 година възлиза на  15 265 216 лв., което е с близо 1,2 млн. лв. повече спрямо миналогодишния. Приходите за финансиране на делегираните от държавата дейности са в размер на 7 576 880...

публикувано на 16.05.25 в 14:53

Доброволец по сърце

Социалната ангажираност и доброволчеството е темата на радиосрещата с един от „Героите“ на ТimeHeroes - Ивайло Кирилов, който от години е доброволец. За топлината и грижата, които внася в живота на самотните възрастни хора от Пернишко, той получи специалната грамота на платформата за споделени инициативи.  „ Доброволчеството за мен е..

публикувано на 16.05.25 в 14:09

Достойни възнаграждения за работещите в обществените медии

„ Трудът в медиите има стойност“ – това е надсловът на днешния национален протест на работещите в трите обществени медии в страната- БНР, БНТ, БТА. Минимум увеличение на работните заплати от 15% е искането на протеста, каза за Радио Благоевград вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов. Необходимите средства от държавния бюджет са:..

публикувано на 15.05.25 в 16:20