В началото на октомври цената на слънчогледа на стоковите борси рязко се повиши. Това обяснение доведе до увеличение на цената на слънчогледовото олио, предлагано в търговските обекти. Повишаването и на други разходи, сред които електроенергията, трудовите възнаграждения в отделните звена по веригата, определят и скок в цената не само на олиото, но и на някои други стоки от първа необходимост.
Днес проверихме каква е ситуацията в някои търговски обекти в Благоевград, и как потребителите коментират ценовия скок.
Цената на олиото рязко скочи нагоре и в търговските обекти на Благоевград. Бутилка от литър вече се продава от 2.50 лв. в някои от по-малките квартални магазини, до 3 – 3.50 лв. в по-големите обекти, установи репортерската ни проверка. Макар и да се опитват плавно да покачват цената, търговците са обвързани с доставчици и разходите трудно могат да се балансират, е тяхното обяснение. И не само при олиото, но и при други стоки от първа необходимост се забелязва ценово завишение.
Някои от собствениците на хранителни магазини се обосноваха и с котировките на слънчогледовото семе, като първичен продукт за направата на олио. Според тях цената на слънчогледа е тръгнала рязко нагоре, а това естествено води до повишение в цената на крайния продукт в магазините.
Потребителите също имат своя теория и абсолютно разбираемо, критично мнение по отношение на цените на олиото и останалите продукти.
В момента има лека нестабилност на пазара. Скокът в цената на олиото е по-скоро спекулативна, това пък е мнението на експертите от стоковите борси. За някои от останалите стоки специалистите твърдят, че причина е в затягането на световните пазари заради пандемичната обстановка.
В една от последните справки на Министерството на земеделието и храните, публикувана на сайта на Сдружението на производителите на растителни масла и и маслопродукти в България се посочва:
„Отразявайки възходящия тренд при изкупната цена на суровината от последните няколко седмици, през периода 23 – 30 септември 2020 г. средните цени по веригата на предлагане на рафинираното слънчогледово олио в страната се повишават съществено.
Цените на едро на слънчогледовото олио на тържищата са в диапазона от 1,95 лв./литър (Велико Търново) до 2,69 лв./литър (Силистра). Така, средната цена на едро за страната се увеличава с 5,6%, до 2,28 лв./литър.
Предлагането на дребно на олиото в големите търговски вериги е в ценовия интервал от 2,49 лв./литър до 2,74 лв./литър (Пазарджик). Средно за страната, цената на олиото в големите супермаркети е 2,58 лв./литър, с 2,8% по-висока на седмична база.
В другите търговски обекти олиото се продава на цени от 2,55 лв./литър (Варна) до 3,00 лв./литър (Велико Търново, Габрово, Ловеч и Плевен). Това води до покачване на средната за страната цена на олиото в по-малките магазини с 9,3%, до 2,81 лв./литър.
Дните 15, 16 и 17 юли са известни в българския народен календар като Горещници. Тези три дни са свързани с почитание към огъня. Вярвало се, че който работи през тези дни, то снопите му на нивата се запалвали сами, защото огънят слизал от небето. Считали, че който не празнувал Горещниците, къщата му изгаряла. Тези дни се съблюдавали..
Припомняме, че през пролетта на тази година една от най-големите световни тютюневи компании стартира пилотен проект у нас, осъществяван от Национална асоциация на тютюнопроизводителите (НАТ-2010) и компанията за преработка на суров тютюн Сокотаб. Проектът включва експерименталното изпитване на три нови за България сортове едролистен тютюн, като..
За поредна година Общинският исторически музей в Брезник, съвместно с Центъра за работа с деца в града, организират инициативата „Ваканция в музея“. Целта е децата да се забавляват, участвайки в различни дейности като рисуване, тъкане, изработване на глинени съдове и на традиционни местни печива. Идеята е по този начин малчуганите да добиват..
През изминалите дни една публикация на майка в социалните мрежи разбуни духовете и раздели обществото. Наскоро родила жена сподели в личния си профил във Фейсбук, че е получила грубо отношение и дори физическа агресия от лекарския екип, който е бил отговорен по време на раждането и. Последваха протести в защита на лекаря, както и контрапротест в..
Националният съюз на ключарите в България провежда превантивна кампания, чиято цел е да информира хората как да предпазят домовете си от обири по време на ваканционния сезон. "За съжаление крадците стават по-изобретателни. Вече наблюдаваме не толкова взломяване на ключалки, колкото отключване със специални инструменти безшумно и без видими белези...
Темата с въвеждането на еврото в страната ни след 1 януари 2026 година все още предизвиква противополюсни мнения - едни са възторжени от предстоящото въвеждане, други са песимистично настроени и отказват да приемат еврото като своя валута. Все по-често в публичното пространство се чуват и реплики като „загуба на българска идентичност“...
България има нов пътеводител за търсачите на силни усещания – Xtreme Map . Това е първата по рода си интерактивна карта , която събира на едно място всички дестинации за екстремни спортове в страната : от парапланеризъм и скално катерене до бънджи скокове, каяк, сноуборд и още. Зад идеята стои Светозар Желев , създател на картата и страстен..