Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: Електроуредите са с нови енергийни етикети


От 1 март влязоха в сила нови изисквания на Европейски съюз, с които се въвежда нов етикет за енергийна ефективност. В преходния период, нови обозначения има само за следните продуктови групи – съдомиялни и перални машини, както и комбинирани перални със сушилня, хладилни уреди, телевизори и електронни екрани.

Първоначално, почти няма да се срещат продукти на пазара, които да са означени с най-високия клас „А“. Настоящите, най-ефективни технологии, ще отговарят на изискванията на клас „В“ или „С“, а най-горните класове от скалата остават свободни за бъдещите иновации.

„Важно е потребителите да знаят, че в момента трябва да има два етикета върху част от електроуредите, защото представете си, ако имаме два хладилника един до друг, единият е със стар етикет, на който пиша „А++“, а другият е с нов етикет, на който пише клас „С“, но те, всъщност са еднакви. „Тогава, потребителят ще купи хладилник, който е с „А++“, защото ще мисли, че той е по-ефективен, а това не е така. Затова, този преходен период е много важен, защото ще бъдат пускани и електроуреди само с нов етикет. Надяваме се, скалата да бъде по-ефективна, защото ще бъдат пускани етикети с различни букви от „А“ до „F“, но почти няма да има с буква „А“ – коментира Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация „Активни потребители“.

Енергийните етикети на всеки вид продукт показват не само консумацията на електроенергия, но и друга информация както свързана, така и несвързана с енергията –брой пиксели, капацитет за съхранение, излъчван шум и други.

„Този промяна се налага, поради успеха на старата схема. Когато станаха тези правила преди 15 години, никой не е предполагал, че продуктите толкова бързо ще се развият, че скалата ще отеснее. Ако, това не е успех? Тази технологична иновация, която показаха фирмите, се дължи на търсенето от страна на потребителите, които избират от два продукта по-енергийно ефективния. Това накара фирмите да се конкурират в тази посока. Така че, нямам никакво съмнение, че този модел е успешен. Единствено, имаме известен риск в преходния период, ако има някои недобросъвестни търговци, които не спазват правилата, може да има и объркани потребители“ – уточни още Богомил Николов.

Според  част от потребителите, има нужда от по-голяма разяснителна кампания, защото новите енергийните етикети, определено ги объркват при избора на електроуреди.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Цветан Цветанов: Решенията около „Лукойл“ крият риск за националната сигурност, а държавата закъсня с координацията

В интервю за предаването „Събития и личности“ по Радио Благоевград, лидерът на ПП „Републиканци за България“ Цветан Цветанов коментира законодателните промени, свързани с „Лукойл Нефтохим Бургас“ и въвеждането на механизма за особен управител. Според него подходът на държавата показва сериозен дефицит на предварителна координация, експертен анализ и..

публикувано на 14.11.25 в 11:46
Калоян Методиев

Калоян Методиев: Привилегиите на властта излязоха извън контрол

Политологът и член на „Непокорна България“ Калоян Методиев коментира в ефира на Радио Благоевград данни, свързани с командировките и разходите на министри и заместник министър-председатели през последните месеци.  По думите му, докато страната е преживявала едни от най-тежките си кризи – воден режим, пожари, наводнения и проблеми в социалните домове..

публикувано на 14.11.25 в 11:33

245 детски творби търсят отговора: Как изглежда страната на справедливостта?

Как изглежда страната на справедливостта? С този въпроси Окръжен съд-Кюстендил провокира учениците от цялата област да мечтаят и да пресъздадат своите идеи и виждания в рисунка, литературна творба или фотография. Оказа се, че темата изобщо не е чужда на децата и в тазгодишния конкурс под мотото „В страната на справедливостта“ се включиха рекорден брой..

публикувано на 14.11.25 в 10:52

Отворени покани за медийни партньорства по „Творческа Европа“ до 2026 г.

Програма Творческа Европа е класическа програма на ЕС в подкрепа на културния, творческия и аудиовизуалния сектор, а отскоро и на сектора, свързан с журналистиката и медиите. От 2021 до 2027 година програмата разполага с над 2,4 милиарда евро за подкрепа на проекти с цел достигане на нови публики, насърчаване на обмена на умения и знания и укрепване..

публикувано на 14.11.25 в 10:28

Стартира инициативата „Направи и дари бебешко одеяло на недоносено бебе“

На 17 ноември се отбелязва Световният ден на недоносените бебета. Всяка година в България се раждат над 6500 недоносени бебета. Тоест всяко 12 бебе се ражда недоносено. Да се родиш недоносен е истинско изпитание, както за бебето, така и за неговото семейство и не на последно място и за екипа от медицински специалисти, които се грижат за него...

публикувано на 13.11.25 в 13:54

Община Благоевград подпомага двойки с репродуктивни проблеми

Над 6% от българските деца вече се раждат чрез инвитро, а раждаемостта у нас е спаднала с 33% за три десетилетия. Данните са на Българската асоциация по стерилитет и репродуктивно здраве. В изследването се посочва, че България е сред първите страни в Източна Европа с успешно инвитро оплождане още през 1988 г., а днес 6,5% от всички бебета в..

публикувано на 13.11.25 в 13:30

Как думата „евро“ навлезе в речта и промени езиковите ни навици?

Как думата „евро“ навлезе в речта ни и как промени езиковите ни навици? Звучи ли вече като наша дума или все още я приемаме като чуждица. Зададохме тези въпроси на главен асистент доктор Наделина Ивова, преподавател в Катедрата по български език в ЮЗУ „Неофит Рилски“. „Тази дума навлезе в нашия език още преди да се заговори за еврозоната и за това, че..

публикувано на 12.11.25 в 11:44